  • 1. Data: 2016-12-10 19:15:00
    Temat: dobra antena TV do słabego sygnału
    Od: Krycha <k...@p...onet.pl>

    Fachowiec, znający warunki sygnału TV dla mojego mieszkania, miał mi
    zainstalować antenę do odbioru sygnału cyfrowego DVB-T, włącznie z
    doborem i dostawą anteny.
    Ale ponieważ co dzwonię, aby ustalić termin, to nie dziś za dwa dni, a
    po dwóch dniach ten sam tekst, a dzisiaj to już na pewno i sam będzie
    pamiętał. Tylko że nie pamiętał i nie przyszedł.
    W związku z tym postanowiłam wziąć sprawy we własne ręce :-).
    Samo zamontowanie na balkonie anteny na maszcie, wprowadzenie kabla do
    mieszkania oraz zamontowania końcówek, to nie jest dla mnie obce zajęcie.
    Najważniejsze to dobranie odpowiedniej, do warunków, anteny.
    Ponieważ z tej strony budynku, na I piętrze, jest słaby dostęp do sygnału.
    Dlatego też ten fachowiec założył mi kiedyś antenę satelitarną, która
    odbierałam też programy TVP. Ale teraz się skończyło.
    Muszę postawić antenę do ściągnięcia sygnału DVB-T.

    Liczę na Waszą pomoc w wyborze anteny.
    Chcę odbierać sygnał zarówno w paśmie UHF (MUX 1,2,3) jak i VHF (MUX 8).

    Zastanawiam się nad wyborem:
    https://dvbsklep.pl/antena-opticum-ax-1000-combo-vhf
    -uhf
    a może lepiej
    https://dvbsklep.pl/antena-vhf-uhf-dipol-28-polaryza
    cja-v-h
    Czy ta część anteny do odbioru pasma VHF powinna być zamontowana poziomo?
    Są tam, dwie puszki do podłączenia anteny, czy mi się wydaje?

    Może będzie problem z tym, że sygnał z MUX 1,2,3 jest z innego kierunku
    niż MUX 8.

    Pozdrawiam Krycha.

  • 2. Data: 2016-12-10 19:51:21
    Temat: Re: dobra antena TV do słabego sygnału
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 10.12.2016 19:15, Krycha pisze:

    > Chcę odbierać sygnał zarówno w paśmie UHF (MUX 1,2,3) jak i VHF (MUX 8).
    >
    > Może będzie problem z tym, że sygnał z MUX 1,2,3 jest z innego kierunku niż MUX 8.

    Jeśli sygnały UHF i VHF są z różnych kierunków, to muszą być dwie anteny - każda
    wycelowana w swój nadajnik i obie podłączone do zwrotnicy. Poza tym MUX8 jest
    nadawany w polaryzacji pionowej i antena VHF musi być ustawiona pionowo.

  • 3. Data: 2016-12-10 20:10:21
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 10 Dec 2016 19:15:00 +0100, Krycha napisał(a):

    > Może będzie problem z tym, że sygnał z MUX 1,2,3 jest z innego kierunku
    > niż MUX 8.

    Skoro tak jest to potrzebujesz dwóch anten połączonych sumatorem. Te
    anteny wydają mi się przesadnie skomplikowane ponieważ mają zapewnić ci
    niepotrzebną szerokopasmowość. Potrzebujesz taniej kilkuelementowej Yagi
    na pasmo VHF i takiej samej na pasmo UHF (gdzie prawdopodobnie jest twój
    MUX8)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 4. Data: 2016-12-10 22:37:13
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-12-10 o 19:15, Krycha pisze:
    > (...)
    > Może będzie problem z tym, że sygnał z MUX 1,2,3 jest z innego kierunku
    > niż MUX 8.

    Moja propozycja: uwzględnij to, co już koledzy napisali i zadzwoń do
    kogoś, kto ma pojęcie o doborze sprzętu, np:

    http://www.dipol.com.pl/

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 5. Data: 2016-12-11 00:31:37
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 10.12.2016 22:37, Adam pisze:

    > Moja propozycja: uwzględnij to, co już koledzy napisali i zadzwoń do kogoś, kto ma
    > pojęcie o doborze sprzętu

    Kobitka pisze, że pewne zajęcia nie są dla niej obce, a tu wielkiej filozofii nie
    ma: kupić dwie anteny "drabinkowe" (czyli yagi) i zwrotnicę, połączyć, ustawić
    w odpowiednich kierunkach, antenę VHF umocować pionowo i już można oglądać TV
    Trwam. A jeśli zabawa z dwiema antenami nie podchodzi, to można spróbować
    z jedną szerokopasmową i wielokierunkową anteną Saturn 1 - wyglądającą jak UFO -
    odbierającą kanały 6-60, do kupienia właśnie we wspomnianym Dipolu. Jeśli nie
    jest zbyt daleko do nadajników, to taka antena może dać radę.

  • 6. Data: 2016-12-11 01:15:43
    Od: art <a...@i...com>

    Nie wiem czy zasługuje na miano "dobra", ale z powodzeniem korzystam z
    niej od roku. Umieściłem ją w mieszkaniu na parapecie i odbieram na niej
    MUX1, MUX2 i MUX3 mimo, że okno wychodzi w kierunku prostopadłym do
    kierunku propagacji sygnału. Wyciąłem ją z puszki po groszku i
    zamontowałem na kawałku tektury. Wymiary dostosowałem do najsłabszego
    sygnału - na częstotliwości 770 MHz. Korzystałem z tego kalkulatorka:

    http://www.changpuak.ch/electronics/Butterfly-Antenn
    a-Designer.php

  • 7. Data: 2016-12-11 15:21:46
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-12-11 o 00:31, collie pisze:

> [...]
    > Jeśli nie
    > jest zbyt daleko do nadajników, to taka antena może dać radę.

    I właśnie o uwarunkowania technoczno-krajobrazowe ;) tu chodzi. Czasem
    nie warto kupować "długiej" Yagi. Bywa, że krótsza będzie w danych
    warunkach lepsza, bo nie będzie przegwizdywać wejścia.

    Po podaniu danych dotyczących lokalizacji technicy podpowiedzą,
    jaką/jakie anteny dobrać w konkretnych warunkach.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 8. Data: 2016-12-12 20:27:14
    Od: Krycha <k...@p...onet.pl>

    W dniu 10.12.2016 o 19:51, collie pisze:

> [...]
    > jest
    > nadawany w polaryzacji pionowej i antena VHF musi być ustawiona pionowo.

    Czy zwróciłeś uwagę, że ta antena
    https://dvbsklep.pl/antena-vhf-uhf-dipol-28-polaryza
    cja-v-h
    jest pokazana w dwóch wersjach, gdy część jej ma układ albo poziomy albo
    pionowy.
    I wersja z ta pionową częścią może załatwiłaby problem dwóch anten?

    Krycha

  • 9. Data: 2016-12-12 20:50:20
    Od: Krycha <k...@p...onet.pl>

    W dniu 11.12.2016 o 00:31, collie pisze:

> [...]
    > ustawić
    > w odpowiednich kierunkach, antenę VHF umocować pionowo i już można

    A innych stacji tam nie ma? Bo Trwam nie oglądam.

> [...]
    > Jeśli nie
    > jest zbyt daleko do nadajników, to taka antena może dać radę.

    Właśnie z tym problem, że na I pietrze mam słaby sygnał.
    Nisko, a naprzeciw blok oraz drzewo.
    Już kiedyś miałam antenę siatkową
    http://www.dipol.com.pl/antena_asp-8w_ze_wzmacniacze
    m_lna-169_A0029.htm
    ale nie radziła sobie dobrze z odbiorem sygnału.
    Dlatego fachowiec założył talerz. Dziś dekoder SD jest do zlikwidowania
    w przyszłości, gdy kupię nowy telewizor z DVB-S/S2.
    Na razie dogorywa stary kineskopowy tv, ale działa więc
    przydałaby się w tym pokoju TVP naziemna.
    Mało oglądam TV, ale póki jeszcze nadają 'jeden z 10', 'jak to działa',
    'sondę', 'makłowicza', przyrodnicze po 12 w południe, a czasami film,
    to przydałaby mi się telewizja polska.

    Krycha.

  • 10. Data: 2016-12-12 20:56:28
    Od: Krycha <k...@p...onet.pl>

    W dniu 11.12.2016 o 01:15, art pisze:
> [...]
    > zamontowałem na kawałku tektury. Wymiary dostosowałem do najsłabszego
    > sygnału - na częstotliwości 770 MHz. Korzystałem z tego kalkulatorka:

    Zachwycona jestem rezultatem tej anteny 'puszkowej'.
    Przetestuję moja starą antenę pokojową.
    Tylko jak ją znajdę. :-)

    Krycha.