  • 1. Data: 2019-05-18 20:43:42
    Temat: drukarka 3d się resetuje
    Od: "Michal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    Trafiła w moje ręce drukarka CTC Prusa i3 Pro B.
    Wszystko wydawało się działać, poza tym że przedwczoraj drukarka zaczęła
    się samoczynnie resetować - czasem po minucie od włączenia, a czasem po
    kilku godzinach drukowania, bez żadnej powtarzalności. Ekran (LCD 20x4)
    robi się całkowicie niebieski i komputer gubi połączenie z drukarką.

    Na płytce kontrolera (Atmega1284P) żaden z elementów się nie przegrzewa,
    żadne zewnętrzne połączenie nie jest luźne, obejrzałem płytkę i nie
    zauważyłem żadnych problemów z lutowaniem.
    Nie miałem niestety żadnego miernika, nie mogłem też sprawdzić jak się
    drukarka zachowuje gdy próbować drukować z karty microSD.

    Czy ktoś z Was miał podobne problemy i jak sobie z nimi poradziliście?
    Na co, poza zasilaniem, powinienem zwrócić uwagę?

    I pytanie dodatkowe (na wypadek gdyby trzeba było wymienić płytkę
    kontrolera - Ali i eBay twierdzą że oryginalna byłaby dostępna dopiero w
    czerwcu) - poza płytką kontrolera taka drukarka właściwie składa się z
    silników, więc jeśli użyję innego kontrolera to drukarka powinna
    działać, a muszę tylko zadbać o to żeby w w programie były poprawne
    wymiary które drukarka może wydrukować. Mam rację?

    Z góry dziękuję.

    --
    Michał

  • 2. Data: 2019-05-19 05:11:23
    Temat: Re: drukarka 3d się resetuje
    Od: s...@g...com

    W dniu sobota, 18 maja 2019 13:43:43 UTC-5 użytkownik Michal M. Lechanski napisał:
> [...]
    > działać, a muszę tylko zadbać o to żeby w w programie były poprawne
    > wymiary które drukarka może wydrukować. Mam rację?

    Monitorowac.
    Obstawiam ze to jakies zaklocenie z sieci ja resetuje.
    Popytac sasiadow kiedy spawarke wlaczaja czy cos w ten desen. (zart)

    Moze jakis termostat w bojlerze iskrzy?

    Gdzies w jutubie widzialem domorobne iskrowniki do testowania takich spraw.
    Zmontuj sobie taki i przetestuj czy sie wiesza.
    Moze ktos doradzi na szybko iskrownik zastepczy.

  • 3. Data: 2019-05-19 09:33:33
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 19.05.2019 o 05:11, s...@g...com pisze:

> [...]
    > Zmontuj sobie taki i przetestuj czy sie wiesza.
    > Moze ktos doradzi na szybko iskrownik zastepczy.

    Popstrykać lutownicą transformatorową.
    Czy drukarka resetuje się w sytuacji, gdy jest włączona, ale nie
    drukuję? Zakłócenia mogą pochodzić od silników drukarki.

    P.P.

  • 4. Data: 2019-05-19 10:40:50
    Od: "Michal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    W dniu 19.05.2019 o 08:33, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Popstrykać lutownicą transformatorową.
    > Czy drukarka resetuje się w sytuacji, gdy jest włączona, ale nie
    > drukuję? Zakłócenia mogą pochodzić od silników drukarki.

    Dziękuję za odpowiedzi.

    Drukarka stoi w pracy, w otoczeniu (powiedzmy ok 500-600 metrów) nie ma
    raczej żadnych urządzeń, które mogłyby wywołać zakłócenia w sieci
    zasilającej. Najbliżej są sterowniki pieca C.O. ale one były i wtedy
    kiedy się nie resetowała.

    Resetuje się w sytuacji gdy nie robi kompletnie nic - włączam do sieci,
    po chwili na ekraniku pojawiają się dane stanu drukarki a kilka sekund
    później ekran robi się niebieski i drukarka jest niedostępna dla
    komputera. jeśli ją w tym stanie zostawić to po jakimś czasie jest
    szansa, że wystartuje od nowa i pokaże na ekranie stan drukarki. Ale
    gwarancji ze tak się stanie nie ma żadnej.
    Innym razem drukarka startuje, po kilkunastu minutach włączam
    podgrzewanie extrudera i stolika i zaczynam drukować - początkowo
    wszystko idzie OK, ale po jakimś czasie znów ekran niebieski i utrata
    połączenia z komputerem.
    Nie ma w tym żadnej powtarzalności.

    Oceniając tylko po zachowaniu wyświetlacza to podobne objawy miałem gdy
    kiedyś zasilacz innej zabawki miał niewystarczającą wydajność stąd
    pierwsze podejrzenia mam co do zasilacza.

    Teraz się zastanawiam, czy długi kabel USB - w tym przypadku ponad 4m -
    może być przyczyną takiego zachowania? Ale to dopiero będę mógł
    sprawdzić jutro. Podobnie jak drukowanie bezpośrednio z karty microSD.

    --
    Michał

  • 5. Data: 2019-05-19 13:16:17
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 19.05.2019 o 10:40, Michal M. Lechanski pisze:
    [...]
    > Oceniając tylko po zachowaniu wyświetlacza to podobne objawy miałem gdy
    > kiedyś zasilacz innej zabawki miał niewystarczającą wydajność stąd
    > pierwsze podejrzenia mam co do zasilacza.

    To może być dobry trop. Wymień kondensatory w zasilaczu.

    P.P.

  • 6. Data: 2019-05-19 15:49:20
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/05/2019 20:43, Michal M. Lechanski wrote:
    > Na co, poza zasilaniem, powinienem zwrócić uwagę?

    Chińskie zasilacze bywają wyjątkowo podłe. W mojej A8 np. napiecia
    zaczynają pulsować przy większym obciążeniu.

> [...]
    > działać, a muszę tylko zadbać o to żeby w w programie były poprawne
    > wymiary które drukarka może wydrukować. Mam rację?

    Zależy. Podstawowy problem to to czy złącza i ich ilośc będzie się zgadzać.

    Resetowanie się elektroniki w wyniku dotknięcia obudowy mogą świadczyć o
    tym że nie ma gdzie odprowadzić ładunku z ręki.

    Taka małą rada: podepnij ramę do uziemienia, w ostateczności do przewodu
    ochronnego, bolca, w gniazdku. Bardzo możlwie że masz ten styk w
    zasilaczu ale nie jest podpięty. Jak masz możliwośc to sprawdź też
    miernikiem jaki (bez kabla USB) prąd płynie będzy elementami metalowymi
    drukarki a komputera. Często jest niebezpiecznie duży.

    I tak, drukuje się z karty SD a nie kablem usb ponieważ tylko karta
    zapewnia że nie będzie przestojów w wyniku chwilowego obciążenia
    komputera, pecet to nie jest system czasu rzeczywistego.

  • 7. Data: 2019-05-19 16:06:58
    Od: "Michal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    W dniu 19.05.2019 o 14:49, heby pisze:

    > Zależy. Podstawowy problem to to czy złącza i ich ilośc będzie się zgadzać.

    No tak, oczywiste, a do głowy mi nie przyszło. Dziękuję.

> [...]
    > tym że nie ma gdzie odprowadzić ładunku z ręki.
    >
    > Taka małą rada: podepnij ramę do uziemienia, w ostateczności do przewodu

    W tym klonie cała konstrukcja nośna jest z cienkiej sklejki. metalowe są
    tylko prowadnice i stolik. No i obudowa zasilacza oczywiście.

    > I tak, drukuje się z karty SD a nie kablem usb ponieważ tylko karta
    > zapewnia że nie będzie przestojów w wyniku chwilowego obciążenia
    > komputera, pecet to nie jest system czasu rzeczywistego.

    Dzięki, to wszystko jest zupełnie nowe dla mnie...

    --
    Michał

  • 8. Data: 2019-05-19 18:00:59
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/05/2019 16:06, Michal M. Lechanski wrote:
    > W tym klonie cała konstrukcja nośna jest z cienkiej sklejki. metalowe są
    > tylko prowadnice i stolik. No i obudowa zasilacza oczywiście.

    Sprawdź jakie masz napięcie obudowy zasilacza względem masy elektroniki.
    I czy masa elektroniki jest połaczona galwanicznie z przewodem ochronnym
    PE w gniazdku. Wsadź kondensator elektrolityczny bezpośrednio do
    zasilania elektroniki.

    > Dzięki, to wszystko jest zupełnie nowe dla mnie...

    Moja elektronika Anet A8 jak również kilka układów elektronicznych które
    zrobiłem na uC Atmela są bardzo czułe na ładunki statyczne. Podczas
    pracy drukarki w wyniku tego że masz wszystko izolowane nie mają gdzie
    być odprowadzone. To jeden z pomysłów co może być źle. U mnie drukarka
    Anet A8 ma ramę z akrylu i też "elektryzuje" się podczas pracy, np.
    drobiny plastiku przywierają do ramy. Kilka elementów podłączyłem
    ręcznie do masy elektroniki i problem zniknął.

    W pierwszej kolejności podrukuj jednak z karty SD myślę że to załatwi
    problem.

  • 9. Data: 2019-05-19 21:13:12
    Od: "Andrzej W." <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl>

    W dniu 19.05.2019 o 10:40, Michal M. Lechanski pisze:
    > Teraz się zastanawiam, czy długi kabel USB - w tym przypadku ponad 4m -
    > może być przyczyną takiego zachowania?

    Moja na długim kablu USB lubiła się zawieszać przy wysyłaniu projektu,
    natomiast w czasie drukowania to chyba już nie ma znaczenia,
    przynajmniej w mojej (XYZ) projekt jest zapisywany na SD i następnie
    dopiero drukowany z karty.

    --
    AWa.

  • 10. Data: 2019-05-20 00:10:10
    Temat: Re: drukarka 3d si? resetuje
    Od: "Adam Schodowy" <a...@g...pl>

    <s...@g...com> wrote in message
    ps.com...
    napisał:
> [...]
    > działać, a muszę tylko zadbać o to żeby w w programie były poprawne
    > wymiary które drukarka może wydrukować. Mam rację?

    powymieniaj mechaniczn eprzekazniki na ssr-y