  • 1. Data: 2019-09-12 15:34:16
    Temat: dylematy hydrauliczny - obieg zamknięty a korozja
    Od: Tomasz Piasecki <t...@g...com>

    Witajcie!
    Mam eksponat ukazujący gawiedzi działanie zwężki Venturiego. Pod blatem zbiornik,
    pompa i nieco rur z nierdzewki. Niestety, złącza, które ktoś oryginalnie wstawił były
    słabo ocynkowane i korozja je zżarła. To by jeszcze nie było złe, gdyby nie kolor
    jaki woda przybrała niosąc ze sobą drobinki i brudząc szklane rury.

    Dylematy są dwa:
    1) złącza robić mosiężne czy PA?
    2) czego nalać do środka? Wiadomo, że nie demineralizowanej. Wiadomo, że nie chcemy
    glonów. Glikol? Kropelka domestosa?

    Liczę na ożywioną dyskusję,

    TomaszPe

  • 2. Data: 2019-09-12 17:05:45
    Od: Sir_Robak <s...@o...pl>

    W dniu 2019-09-12 o 15:34, Tomasz Piasecki pisze:
    > 2) czego nalać do środka? Wiadomo, że nie demineralizowanej. Wiadomo, że nie chcemy
    glonów. Glikol? Kropelka domestosa?
    Alkoholu podestylacyjnego ;)

    Robak

  • 3. Data: 2019-09-12 17:55:00
    Od: PeJot <P...@n...pl>

> [...]
    > 1) złącza robić mosiężne czy PA?
    > 2) czego nalać do środka? Wiadomo, że nie demineralizowanej. Wiadomo, że nie chcemy

    Płyn do chłodnic samochodowych.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2019-09-13 01:18:19
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-09-12, Tomasz Piasecki <t...@g...com> wrote:
> [...]
    >
    > Dylematy są dwa: 1) złącza robić mosiężne czy PA? 2) czego nalać do
    > środka? Wiadomo, że nie demineralizowanej. Wiadomo, że nie chcemy

    Pompa jaka (z czego)?

    Glikol ma inną (niż woda) i lepkość i gęstość, nie zakłóci to istotnie
    tego co pokazujesz na zwężce?

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2019-09-13 19:49:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Piasecki" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
> [...]
    >zżarła. To by jeszcze nie było złe, gdyby nie kolor jaki woda
    >przybrała niosąc ze sobą drobinki i brudząc szklane rury.

    IMO - jesli nie ma tam duzych cisnien to z plastiku bedzie
    taniej/latwiej/prosciej/lepiej ...

    >2) czego nalać do środka? Wiadomo, że nie demineralizowanej. Wiadomo,
    >że nie chcemy glonów. Glikol? Kropelka domestosa?

    A czemu nie demineralizowanej ?

    Domestos ... ten chlorowy to chyba dobrze zre metale ...

    J.

  • 6. Data: 2019-09-20 23:35:15
    Od: Tomasz Piasecki <t...@g...com>

    On Friday, 13 September 2019 19:52:24 UTC+2, J.F. wrote:
    > Użytkownik "Tomasz Piasecki" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > IMO - jesli nie ma tam duzych cisnien to z plastiku bedzie
    > taniej/latwiej/prosciej/lepiej ...

    true. Ale znalazłem z jakoby-nierdzewki tańsze niż mosiężne. Takie rury gwintowane
    wewnątrz. Sprawdzimy. Przyszły dwóch różnych długości ale to mało ważne

    > A czemu nie demineralizowanej ?

    dlatego, że część instalacji jest stalowa a woda demi jest tak bardzo demi, że
    wywleka atomy nawet z nierdzewki 304. Takie mamy doświadczenie.

    > Domestos ... ten chlorowy to chyba dobrze zre metale ...

    Dlatego kropelkę, żeby wybić żyjątka a metal zostawić w spookoju

    > J.
    TP

  • 7. Data: 2019-09-20 23:38:12
    Od: Tomasz Piasecki <t...@g...com>

    On Friday, 13 September 2019 01:18:20 UTC+2, Marcin Debowski wrote:
> [...]
    jaki woda przybrała niosąc ze sobą drobinki i brudząc szklane rury.

    Stalowa, zatapialna. Nie pamiętam dokładnie.

    > Glikol ma inną (niż woda) i lepkość i gęstość, nie zakłóci to istotnie
    > tego co pokazujesz na zwężce?
    weeeelll..i tak i nie. W sensie - i tak nie działa to tak jak na rysunku w książce,
    ale jakościowo się zgadza. Więc nie :)

    --
    TomaszPe

  • 8. Data: 2019-09-21 05:36:59
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 12 września 2019 22:34:17 UTC+9 użytkownik Tomasz Piasecki napisał:
> [...]
    > 1) złącza robić mosiężne czy PA?
    > 2) czego nalać do środka? Wiadomo, że nie demineralizowanej. Wiadomo, że nie chcemy

    Z tą wodą demi to nie jest takie proste. Powierzchnia nierdzewki robi się ruda, po
    angielsku to się nazywa rouging, może mieć wiele przyczyn. Łatwe do wyeliminowania,
    jak wiesz która (często więcej niż jedna) przyczyna występuje akurat w Twoim
    przypadku. Często rozwiązanie jest trywialne, na przykład dosypanie do wody kwasu
    cytrynowego, albo czegoś innego co ułatwia odbudowanie warstwy pasywacyjnej w miejscu
    gdzie jony żelaza ją spenetrowały.