  • 11. Data: 2017-09-12 21:28:14
    Temat: Re: elektrolityczne cynowanie miedzi...
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Technicznie chyba nie takie trudne, przynajmniej do poziomu "sredniej
    > jakosci"

    Skoro chyba nie takie trudne, to spróbuj sam. :-)
    Weź ścieżkę na laminacie 30um i pogrub ją do 500um, efekty sfotografuj
    i podziel się zdjęciami. A sprawa jest "banalna", zwykłe miedziowanie
    planarne, a nie zabawa w kąpiele o wysokiej wgłębności do miedziowania
    otworków, jak chce sundayman.

    > Tylko nie wystarczy miec 5 w liceum, trzeba poczytac troche fachowych
    > ksiazek do zawodowki :-)

    Czytałem i takie, dowiadując się m.in., by do basenu elektrolizera
    dosypywać z worka cyjanku potasu łopatą. Łopatę to bym chyba nawet
    gdzieś skombinował...

    > A swoja droga - jak to w KGHM robia ?

    Fachowo? A szczypać się i tak nie muszą, bo efekt idzie prosto na przetop.

    Zamiast bawić się w metalizację umówcie się z sundaymanem i sobie
    wzajemnie wymasujcie stopy. Rezultat w dziedzinie powlekania
    galwanicznego będzie dokładnie taki sam, a przyjemniej czasu
    *zupełnie* nie zmarnujecie.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 12. Data: 2017-09-12 22:34:21
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    W dniu 12.09.2017 o 21:28, Piotr Wyderski pisze:

> [...]
    > wzajemnie wymasujcie stopy. Rezultat w dziedzinie powlekania
    > galwanicznego będzie dokładnie taki sam, a przyjemniej czasu

    Nic dodać, nic ująć :)

    --
    Kaczin

  • 13. Data: 2017-09-12 23:16:12
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 12.09.2017 o 21:15, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Piotr Wyderski"  napisał w wiadomości grup
    >
    > Technicznie chyba nie takie trudne, przynajmniej do poziomu "sredniej
    > jakosci",
    [...]

    Podam Ci przykład zagwozdki:
    Ujemnie naładowana katoda przyciąga dodatnio naładowane kationy miedzi.
    Kationy rozładowują się w wyniku czego osadza się metal.
    Gdzie rozładuje się najwięcej kationów?
    Tam, gdzie jest największe pole.
    Gdzie jest największe pole?
    Na ostrych krawędziach.
    Efekt: metal najszybciej osadza się na krawędziach w postaci maleńkich
    igiełek i płytek.
    [...] i kamieni kupa.

    Rozwiązanie:
    Do kąpieli dodaje się substancji tworzącej duże kationy, najlepiej o
    rozproszonym ładunku, które nie ulegają reakcji w warunkach elektrolizy.
    Na przykład chlorowodorku pirydyny. Kation pirydyniowy jest przyciągany
    do krawędzi, ale nie rozładowuje się. Najwięcej tych kationów przyklei
    się tam, gdzie jest największe pole ekranując owo pole. Dzięki temu
    następuje wyrównanie pola i powstaje błyszcząca powłoka.

    A takich zagwozdek może być od Hugona Kołłątaja...

    P.P.

  • 14. Data: 2017-09-12 23:21:29
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 11.09.2017 o 03:59, sundayman pisze:

    > Ktoś coś wie więcej ?

    Poszło na priv.

    P.P.

  • 15. Data: 2017-09-13 00:18:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 12 Sep 2017 23:16:12 +0200, Paweł Pawłowicz napisał(a):

> [...]
    > następuje wyrównanie pola i powstaje błyszcząca powłoka.
    > A takich zagwozdek może być od Hugona Kołłątaja...

    Pawle, ale to sa rozwazania akademickie.
    A tymczasem trzeba schowac ambicje, siegnac do Poradnika Galwanizera,
    wybrac kapiel nr 1, pilnowac warunkow ... moze wystarczy, a jak nie,
    to sa jeszcze recepty nr 2, nr 3 itp :-)

    Zagwozdka akademicka - wolfram osadza sie z roztworu wolframianow.
    Anion WO4-- wedruje do anody ... a wolfram wydziela sie na katodzie.
    Gdzie tu sens, gdzie logika ? :-)

    J.

  • 16. Data: 2017-09-13 02:08:08
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > wzajemnie wymasujcie stopy. Rezultat w dziedzinie powlekania
    > galwanicznego będzie dokładnie taki sam, a przyjemniej czasu

    nie wiem, czy zdajesz sobie sprawę z tego, że coraz bardziej namawiasz
    mnie, żebym się jednak nie poddawał :)

    BTW, nie wygląda to na aż tak trudne jak straszysz ;

    http://www.instructables.com/id/Inexpensive-method-o
    f-industrial-level-quality-PCB/

    ale rzecz jasna, nie spodziewam się też, że się samo zrobi.
    No zobaczymy, najpierw i tak czeka mnie zrobienie 2 maszynek.
    Bo chodzi mi o to, żeby zrobić "stałą linię", która stoi i czeka.
    I jak raz na jakiś czas trzeba, to się podchodzi i robi, a nie
    za każdym razem wszystko od początku przygotowuje.

  • 17. Data: 2017-09-13 02:09:12
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 12.09.2017 o 23:21, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Poszło na priv.

    Dzięki, dostałem :)

  • 18. Data: 2017-09-13 02:21:28
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Z tego co widze, to teraz mozna i gotowe kąpiele kupic :-)

    No i to mi się wydaje najlepsza opcja wstępnie.

    Płyn do mycia PCB też mam gotowy, i efekt jest profesjonalny - drogo,
    ale warto. Oczywiście, zobaczymy jakie ilości tych kąpieli trzeba kupić,
    i jakie są ceny.

    Jasne, że to wychodzi drożej niż robienie samemu całej chemii, ale tutaj
    nie chodzi o cenę, tylko o komfort i czas.

  • 19. Data: 2017-09-13 11:12:29
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-09-13 o 00:18, J.F. pisze:

> [...]
    > wybrac kapiel nr 1, pilnowac warunkow ... moze wystarczy, a jak nie,
    > to sa jeszcze recepty nr 2, nr 3 itp :-)

    Nie do końca akademickie. Obejrzyj te przepisy nr 1, 2, 3... We
    wszystkich są jakieś tajemnicze dodatki wybłyszczające, to się stosuje w
    praktyce. W przepisach amatorskich pojawiają się wynalazki typu melasa
    trzcinowa albo klej kostny, właśnie jako wybłyszczcze.

    > Zagwozdka akademicka - wolfram osadza sie z roztworu wolframianow.
    > Anion WO4-- wedruje do anody ... a wolfram wydziela sie na katodzie.
    > Gdzie tu sens, gdzie logika ? :-)

    Nie znam się na wolframie, wiem tylko, że jest używany do fałszowania
    złota :-) A szukać mi się nie chce... Pewnie powstaje jon kompleksowy o
    odpowiednim ładunku. Odniesienie do elektroniki: Miedź trawimy chlorkiem
    żelaza, miedź w roztworze ma dodatni potencjał, jakim cudem dodatni jon
    Fe+++ dociera do dodatnio naładowanej miedzi?
    Wskazówka: siarczan żelaza nie trawi miedzi, ale po dodaniu chlorku sodu
    lekko żółty roztwór siarczanu żelaza staje się intensywnie żółty. I
    trawi miedź.
    Rozwiązanie: powstaje jon kompleksowy [FeCl4]-, to on jest czynnikiem
    trawiącym.

    P.P.

  • 20. Data: 2017-09-13 11:23:39
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-09-13 o 02:09, sundayman pisze:

    > Dzięki, dostałem :)

    Sporą część tej zabawy zrealizowałem. Udało mi się nawet zrobić płytkę,
    ale roboty z tym tyle, że odpuściłem. Z mojego punktu widzenia nie ma sensu.
    Udało mi się też rozszyfrować niektóre z tajemniczych dodatków, których
    tam używają. A resztki chlorku palladu do dziś się poniewierają,
    wyrzucić nie honor...

    P.P.