  • 41. Data: 2017-09-16 14:02:45
    Temat: Re: elektrolityczne cynowanie miedzi...
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 16 Sep 2017 12:20:59 +0200, Paweł Pawłowicz napisał(a):
    > [...]
    > Sprawdziłem. Ofiarami padło kilka aluminiowych podkładek. Po mniej
    > więcej półminutowym okresie indukcji zaczyna się burzliwa reakcja,
    > rzeczywiście efektownie to wygląda. Smród to aerozol tworzony przez
    > banieczki wodoru.
    > Ale z punktu widzenia chemika nie ma tu nic ani dziwnego, ani ciekawego.

    czekaj czekaj
    -skad wodor ? Aluminium z woda moze reagowac, ale przeciez z czysta w
    zwyklych warunkach nie reaguje

    -skad te pol minuty ? tlenki trzeba przetrawic, ale FeCl3 z Al2O3 tak
    wprost chyba nie reaguje.

    J.

  • 42. Data: 2017-09-16 15:00:48
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 16.09.2017 o 14:02, J.F. pisze:

> [...]
    > zwyklych warunkach nie reaguje
    >
    > -skad te pol minuty ? tlenki trzeba przetrawic, ale FeCl3 z Al2O3 tak

    W trawiku jest kwas.

    P.P.

  • 43. Data: 2017-09-19 23:29:15
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > czekaj czekaj
    > -skad wodor ? Aluminium z woda moze reagowac, ale przeciez z czysta w
    > zwyklych warunkach nie reaguje

    Jak sód/potas/cez/itd, reakcja metalu z wodą.
    W zwykłych warunkach nie reaguje dzięki pasywacji (duże powinowactwo do
    tlenu i chyba z tego, glin z tlenem cmokają się przy każdej możliwej
    okazji), ale środowisko niszczące tlenek pokrywający powierzchnię przyczynia
    się do reakcji metalu z wodą.

    > -skad te pol minuty ? tlenki trzeba przetrawic, ale FeCl3 z Al2O3 tak
    > wprost chyba nie reaguje.

    Wiem, że reaguje z mieszaniną (oczywiście w roztworze) CuSO4+NaCl (przy
    okazji, ta mieszanina do trawienia płytek ma ciekawą właściwość, odwracalną
    do tego, o niej za chwilę), bawiłem się różnymi metalami, jak przy jakim
    wydzieli się ile miedzi.
    Osobno z NaCl, czy CuSO4 bąbelkowania nie ma, jedynie miedź się wytrąca a
    glin znika i roztwór odbarwia się, natomiast w mieszaninie bąbluje jak
    należy. Gdzieś znalazłem w miejscu niezbyt elektronicznym, że ta mieszanina
    niszczy warstwę tlenku glinu i wtedy woda nie ma przeszkód, aby reagować z
    metalem.
    Właściwość o której wspominam - weźcie zdjęcie czarno-białe (najlepiej
    osobno w tym celu zrobione i obrobione) i zanurzcie je w mieszaninie -
    zbieleje. Zniszczone? To teraz zanurzcie w wywoływaczu, można przy pełnym
    świetle... i jak, fajne? Uwaga, mieszanina bezpowrotnie i natychmiast
    niszczy zdjęcia kolorowe. Za to zabawę B&W można powtarzać kilkakrotnie...
    Wpadłem przez przypadek, jak mi roztwór kapnął na fotkę...

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.