  • 1. Data: 2010-02-26 23:46:54
    Temat: enkoder obrotowy - podlaczenie ?
    Od: "nenik" <n...@o...pl>

    Nigdy nie mialem z tym doczynienia i terminologia tej tematyki jest mi obca :(
    Mam enkoder najprawdopodobniej typowy , czyli + -
    wyjscia A , A zanegowane , B , B zanegowane , Indeks , Indeks zanegowany

    Narazie sprawdzilem wyjscia na oscyloskopie , jest ok , pytanie czy sa
    przeciwwskazania aby uzyc tylko 3 przewodow no i zasilania :)
    aby podlaczyc enkoder bezposrednio do np. mikrokontrolera .
    Czy tez koniecznie trzeba uzyc ukladu posredniego pomiedzy enkoderem a
    mikrokontrolerem .

    Pobor pradu przez enoder wynosi 60mA , moje domysly to 3 kanaly x 20mA i to
    mnie zastanawia , czy przypadkiem sa enkodery z wyjsciem pradowym ?

  • 2. Data: 2010-02-27 07:01:58
    Temat: Re: enkoder obrotowy - podlaczenie ?
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    nenik wrote:
    > Narazie sprawdzilem wyjscia na oscyloskopie , jest ok , pytanie czy sa
    > przeciwwskazania aby uzyc tylko 3 przewodow no i zasilania :)

    Musisz miec + - A i B aby czytać pozycję jako minimum. Indek to opcja
    jeśli potrzebujesz. Jesli natomiast nie chcesz mieć informacji o
    kierunku to możesz wziąść tylko A albo tylko B. Tylko po co wtedy enkoder?

    > aby podlaczyc enkoder bezposrednio do np. mikrokontrolera .

    Zależy jaką chcesz uzyskać prędkośc obrotową. Stosuje to z AVRami i
    działa od paru lat nie gubiąc jednego impulsu przy max około 15tyś
    imp/sek (dalo by radę ok. 50tyś/sek). To daje jakieś 40obr/sek dla
    enkodera z 300 dziurami (czyli 1200 zmian na obrót).

    > Czy tez koniecznie trzeba uzyc ukladu posredniego pomiedzy enkoderem a
    > mikrokontrolerem .

    Tylko jeśli bedziesz mial jakieś kosmiczne predkości. Powiedz ile masz
    impulsów na obrót i jaka predkośc obrotowa.

    > Pobor pradu przez enoder wynosi 60mA , moje domysly to 3 kanaly x 20mA i to
    > mnie zastanawia , czy przypadkiem sa enkodery z wyjsciem pradowym ?

    W środku coś świeci i może dlatego taki pobór prądu. Wyjścia jesli nawet
    były by pradowe mozna przeciez zamienić na napięciowe rezystorem.

  • 3. Data: 2010-02-27 09:53:51
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    nenik wrote:

    > czy sa
    > przeciwwskazania aby uzyc tylko 3 przewodow no i zasilania :)
    > aby podlaczyc enkoder bezposrednio do np. mikrokontrolera .

    O ile między enkoderem a ľC nie ma paru metrów przewodu lecącego przez
    halę maszyn, to nie ma przeciwwskazań. Jeśli połączenie leży poza
    obudową urządzenia, to ze względu na zakłócenia wskazane jest użycie
    odbiornika różnicowego.

    --
    Marek Lewandowski

  • 4. Data: 2010-02-28 00:54:19
    Od: Andrzej <w...@w...pl>

    Marek Lewandowski pisze:

> [...]
    > halę maszyn, to nie ma przeciwwskazań. Jeśli połączenie leży poza
    > obudową urządzenia, to ze względu na zakłócenia wskazane jest użycie

    Tu bym się zastanowił.
    Generalnym przeciwskazaniem jest użycie enkodera zasilanego np. 24V
    przy bezpośrednim podłączeniu do mikrokontrolera z wejściami 5V.
    Enkoder na wyjściu da napięcie zbliżone do zasilania (dla PNP).
    Chyba że jest to enkoder z wyjściem OC. Wtedy rezystor podciągający
    i działa.

    Andrzej