  • 1. Data: 2018-06-11 15:00:19
    Temat: exFAT (zalety/wady), a może jakiś inny system plików?
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    Kupiłem niedawno dysk 1TB jako dodatkowy magazyn na pliki. Na razie leży
    i czeka na odpowiedni moment. Mój nowy aparat cyfrowy zapisuje
    zauważalnie większe pliki w stosunku do starego, a i wideo od czasu do
    czasu kręcić nim zamierzam, stąd potrzeba kolejnego urządzenia do
    przechowywania danych. Na dysku w komputerze już zaczyna się robić
    ciasno i co jakiś czas rzadziej używane pliki przerzucam na zewnętrzne
    dyski.

    Moje pytanie dotyczy wyboru systemu plików: czy ktoś na co dzień
    korzysta z exFAT-a? Aparaty cyfrowe i kamery wideo pliki o wielkości
    zapisują na nośniki sformatowane w exFAT. Czy warto ,,pchać się" w ten
    system dla zewnętrznego dysku? Zakładam, że oprócz zdjęć i plików wideo
    z czasem mogą pojawić się i inne formaty na tym magazynie. Czy taki
    macOS/X albo Linux bez problemu odczytają pliki (a co ważniejsze: czy
    bez problemu zapiszą pliki na dysku z takim systemem plików)?
    Generalnie: czy jest czego się bać?

    Pozdrawiam

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 2. Data: 2018-06-11 15:11:06
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-06-11 o 15:00, Krystek pisze:
> [...]
    > macOS/X albo Linux bez problemu odczytają pliki (a co ważniejsze: czy
    > bez problemu zapiszą pliki na dysku z takim systemem plików)?

    A czy nie lepiej kupić NAS z mirrorem albo RAID5/6?
    Wtedy problem systemu plików odpada, dodatkowo masz bezpieczniej, możesz
    dane zrzucać będąc gdzieś "w terenie".

    MacOS nie wiem, linuksy muszą mieć dokompilowaną obsługę exFAT.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 3. Data: 2018-06-11 16:12:18
    Od: ń <ń@ń.ń>

    No bo przecież NAS sobie rylcem na dysku rzeźbi...
    I po ch... mu mirror/raid do trzymania zdjęć??
    Z exFAT może się pojawić kłopot przy długich filmach powiedzmy większych niz 4GB.

    -----

  • 4. Data: 2018-06-11 19:02:27
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 11/06/2018 02:00 PM, Krystek wrote:
> [...]
    > pliki na dysku z takim systemem plików)? Generalnie: czy jest czego się bać?

    Formatuj NTFS ale dobierz odpowiednia wielkosc klastra.

  • 5. Data: 2018-06-11 19:35:24
    Od: Animka <a...@t...wp.pl>

> [...]
    > macOS/X albo Linux bez problemu odczytają pliki (a co ważniejsze: czy
    > bez problemu zapiszą pliki na dysku z takim systemem plików)?

    Nie mogłeś skopiować sobie jednego pliku na ten dysk i sam się przekonać
    naocznie czy masz się bać?
    Plik potem możesz skasować, dysk nawet sformatować.

    --
    animka

  • 6. Data: 2018-06-11 21:07:36
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-06-11 o 16:12, ń pisze:
    > No bo przecież NAS sobie rylcem na dysku rzeźbi...

    Że co?

    > I po ch... mu mirror/raid do trzymania zdjęć??

    Nie wiesz, co to bezpieczeństwo?

    > Z exFAT może się pojawić kłopot przy długich filmach powiedzmy większych niz 4GB.

    Nie ma żadnego problemu - exFat to nie FAT z jego ograniczeniem
    wielkości pojedynczego pliku do 4GB.
    exFat ma ograniczenia podobne do NTFS, w tym wielkość pojedynczego pliku
    w zasadzie (na chwilę obecną) nieograniczona.

    Osobiście używam exFat na dyskach archiwizacyjnych (zewnętrznych: USB,
    eSATA, Firewire) na czas archiwizacji. Poźniej dane przenoszę albo na
    macierze, albo do NAS. A miewam pliki po kilkaset GB. Kłopotów żadnych.

    > -----

    Co? Nadal nie dociera? Wciąż nie umiesz odpowiadać jak człowiek?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2018-06-11 21:11:48
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-06-11 o 19:35, Animka pisze:
    > (...)
    >
    > Nie mogłeś skopiować sobie jednego pliku na ten dysk i sam się przekonać
    > naocznie czy masz się bać?
    > Plik potem możesz skasować, dysk nawet sformatować.

    A możesz napisać, jak na FAT32 ma skopiować plik o wielkości od 4GB w górę?
    Oczywiście bez używania archiwizatorów czy narzędzi typu split.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 8. Data: 2018-06-11 21:39:38
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 11.06.2018 Adam <a...@p...onet.pl> napisał/a:

    > MacOS nie wiem, linuksy muszą mieć dokompilowaną obsługę exFAT.

    Nic nie muszą "mieć dokompilowane".
    Exfat jest dostępny jako Filesystem in Userspace
    (FUSE). Wystarczy zainstaliwać stosowny pakiet (zwykle exfat-fuse i exfat-utils).

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 9. Data: 2018-06-11 23:25:30
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2018-06-11 19:02, 2late pisze:

    > Formatuj NTFS ale dobierz odpowiednia wielkosc klastra.

    A jaki dla tej wielkości dysku sugerujesz?

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 10. Data: 2018-06-11 23:47:30
    Od: s...@g...com

    > A możesz napisać, jak na FAT32 ma skopiować plik o wielkości od 4GB w górę?
    > Oczywiście bez używania archiwizatorów czy narzędzi typu split.

    a co nas obchodzi fat32? pytanie bylo o exfat- to sa inne systemy plikow.
    osobiscie exfata tylko na pamieci flash uzywam, na dyskach zewnetrznych (nie-ssd) to
    ja ntfs mam. bardziej z przyzwyczajenia niz z koniecznosci

    sg