  • 1. Data: 2019-11-05 15:36:06
    Temat: felerny multimetr
    Od: robot <a...@o...pl>

    Kupiłem standardowy najtańszy multimetr.
    Zmierzyłem napięcie w gniazdku.
    Ale muszę przyznać, że jak zobaczyłem wynik 334, to zgłupiałem.
    Poleciałem do innego pokoju - 338.
    Normalnie zacząłem się zastanawiać jakie powinno być - 230 czy 330 :)
    Czy to jest prawdopodobna usterka multimetru , że zamiast 2 wyświetla 3?
    Elektronikiem nie jestem, nie mam go jak testować więc tylko
    bateryjkę z niego se zachowam. A pytam jedynie z ciekawości
    czy spotkaliście się z czymś takim?

    ps.
    No chyba że dobrze pokazuje.
    Wtedy będę miał ciekawszy problem.

  • 2. Data: 2019-11-05 16:04:15
    Temat: Re: felerny multimetr
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "robot" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
> [...]
    >Normalnie zacząłem się zastanawiać jakie powinno być - 230 czy 330 :)
    >Czy to jest prawdopodobna usterka multimetru , że zamiast 2 wyświetla

    Raczej nie - powinno sie chyba objawiac i przy innych liczbach.

    Natomiast budowa i kalibracja wskazan AC ... temat na dluzszy opis.

    >Elektronikiem nie jestem, nie mam go jak testować więc tylko
    >bateryjkę z niego se zachowam. A pytam jedynie z ciekawości
    >czy spotkaliście się z czymś takim?

    A bateryjka dobra ? Moze zuzyta i stad takie wskazania.

    sprawdz na napieciach stalych - moze dobrze mierzy.

    >ps.
    >No chyba że dobrze pokazuje.
    >Wtedy będę miał ciekawszy problem.

    ciekawszy ... ale spory nadmiar, duzo rzeczy by sie chyba spalilo ...

    J.

  • 3. Data: 2019-11-05 16:05:42
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2019-11-05 o 15:36, robot pisze:
> [...]
    > Elektronikiem nie jestem, nie mam go jak testować więc tylko
    > bateryjkę z niego se zachowam. A pytam jedynie z ciekawości

    Tak, lata temu.

    > ps.
    > No chyba że dobrze pokazuje.
    > Wtedy będę miał ciekawszy problem.

    Idź do jakiegoś sąsiada, najlepiej z innego budynku, i zmierz u niego.
    Jak będzie tak samo, raczej walnięty multimetr.
    Jak u niego będzie 220-230V, to masz problem u siebie, z instalacją.

    U rodziców w bloku było 290V gdy "zero" na klatce się upaliło, na
    korzyść innej fazy. Nasze żarówki 40W świeciły jak 75 i padały dość
    często. Ale kto by się tam żarówką przejmował, wkręcało się inną i po
    sprawie. Za to sąsiad z przeciwka wkręcał setki a jarzyły jak 60-tki, bo
    miał ok 180V. Stare kable ameliniowe wtedy jeszcze były w pionach i
    działy sie cuda. Po 2giej wymianie sprężarki w lodówce, gość od AGD
    zwęszył że coś nie jest tak. Bo tak nie może być, że nowa sprężarka
    wytrzymała miesiąc i padła. Wziął miernik i tatadam.
    Było to daawno, miałem może z 10 lat i miernik widziałem może 3ci raz w
    życiu, oczywiście analogowy :)

    --
    viktorius

  • 4. Data: 2019-11-05 16:13:26
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2019-11-05 o 15:36 +0100, robot napisał:
    > Kupiłem standardowy najtańszy multimetr.
    > Zmierzyłem napięcie w gniazdku.
    > Ale muszę przyznać, że jak zobaczyłem wynik 334, to zgłupiałem.

    334 / sqrt(2) = 237

    Brzmi jak gdybyś mierzył wartość maks. sinusoidy.
    Może mierzysz na ustawieniu DC? W gniazdku z reguły jest AC.

    Mateusz

  • 5. Data: 2019-11-05 21:37:03
    Od: jaNus <p...@b...pl>

    > 334 / sqrt(2) = 237
    >
    > Brzmi jak gdybyś mierzył wartość maks. sinusoidy.
    > Może mierzysz na ustawieniu DC? W gniazdku z reguły jest AC.

    Ha, dobre!

    --
    Matematyka to księżniczka: jest taka... piękna!
    Fizyka to prawdziwa potęga.

  • 6. Data: 2019-11-05 21:54:50
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > 334 / sqrt(2) = 237
    >
    > Brzmi jak gdybyś mierzył wartość maks. sinusoidy.
    > Może mierzysz na ustawieniu DC? W gniazdku z reguły jest AC.

    Pytajnik kupił najtańszy miernik. One nic nie mierzą, a wszystko mierzą
    jednakowo - i AC i DC. Stąd nigdy nie wiadomo, jak jest naprawdę. Nawet
    w DC rozrzut może być kilkuprocentowy.
    Jak się g**o kupuje to i g**o się dostaje :(

    Ja też kupiłem najtańszy.
    Ale najtańszy z dual display, z linijką analogową, z true RMS, z
    wyjściem do komputera, z pamięcią min-max i chyba jeszcze jakimiś
    założeniami. I po odfiltrowaniu wyszedł mi Metex M-3860D. Służy
    prawidłowo już ze 20 lat.
    Uważam, że coś tej klasy jest najtańsze dla oczywiście powyższych założeń.
    Na coś gorszego IMO szkoda pieniędzy. Chyba, że ktoś rzeczywiście
    potrzebuje jedynie pomiar VDC i ?, to można kupić coś tańszego.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2019-11-05 22:39:34
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2019-11-05 o 21:54 +0100, Adam napisał:

    > Pytajnik kupił najtańszy miernik. One nic nie mierzą, a wszystko
    > mierzą jednakowo - i AC i DC. Stąd nigdy nie wiadomo, jak jest
    > naprawdę. Nawet w DC rozrzut może być kilkuprocentowy.

    334 vs 230 to nieco więcej, niż kilka procent.

    > Jak się g**o kupuje to i g**o się dostaje :(

    Oj bez przesady. Ja też mam tanią chińszczyznę, i dla moich (bardzo)
    skromnych potrzeb sprawuje się znakomicie. I nie jest tak, że jak tanie
    to "wszystko mierzy jednakowo" - pokrętło do wyboru jakieś zawsze jest,
    i chińczyk mniej więcej na oko to skalibrował (przy kilku rozsądnych
    założeniach - np. że AC to sinus 50 Hz). Dla nie-specjalisty więcej nie
    trzeba.

    > Ale najtańszy z dual display, z linijką analogową, z true RMS, z
    > wyjściem do komputera, z pamięcią min-max i chyba jeszcze jakimiś
    > założeniami. I po odfiltrowaniu wyszedł mi Metex M-3860D.

    I to polecasz komuś, kto raz do roku sięgnie po miernik aby sobie
    podejrzeć ile mu woltów z gniazdka wyskakuje?

    > Służy prawidłowo już ze 20 lat.

    Mój mam od bodajże 10 lat. Też działa. A kosztował jakieś 7 euro w
    markecie. I żeby nie było, że kupiłem pierwsze lepsze - też miałem
    listę twardych oczekiwań:

    1. miał być tani
    2. miał być analogowy (bo przy cyfrowym jak potrzeba co zmierzyć to
    zawsze wychodzi że bateria akurat umarła)
    3. bateryjka do pomiaru oporu normalna paluszkowa a nie 9V którego
    nigdy człowiek w domu nie ma

    Niejako w "gratisie" dostałem dodatkową funkcję pomiaru napięć w
    bateriach - z początku myślałem że to pic jakiś, ale nie - naprawdę
    działa i przydaje mi się częściej niż wszystkie pozostałe funkcje.

    Mateusz

  • 8. Data: 2019-11-05 22:43:50
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > 334 / sqrt(2) = 237
    >
    > Brzmi jak gdybyś mierzył wartość maks. sinusoidy.
    > Może mierzysz na ustawieniu DC? W gniazdku z reguły jest AC.
    Nie ma szans żeby na dc mu tyle pokazał, mogą być pojedyncze wolty.
    Raczej ma uszkodzony miernik bo inaczej już by miał sprzęty popalone bo
    żaden
    nie wytrzyma 334 AC.

    --
    Janusz

  • 9. Data: 2019-11-06 10:08:41
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2019-11-05 o 16:04, J.F. pisze:> Użytkownik "robot" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Raczej nie - powinno sie chyba objawiac i przy innych liczbach.
    >
    > Natomiast budowa i kalibracja wskazan AC ... temat na dluzszy opis.

    No ale żeby tak akurat o stówkę się mylił.

    > A bateryjka dobra ? Moze zuzyta i stad takie wskazania.

    Dopiero co kupiony, to teoretycznie powinna być dobra.

    > sprawdz na napieciach stalych - moze dobrze mierzy.

    Tylko skąd ja te napięcia wezmę.

  • 10. Data: 2019-11-06 10:11:09
    Od: robot <a...@o...pl>

    > 334 / sqrt(2) = 237
    >
    > Brzmi jak gdybyś mierzył wartość maks. sinusoidy.
    > Może mierzysz na ustawieniu DC? W gniazdku z reguły jest AC.

    Ciekawa uwaga.
    Wydaje mi się że ustawiałem na AC.
    Sprawdzę jeszcze raz , jak wrócę do domostwa.