  • 1. Data: 2016-09-28 09:04:56
    Temat: galvanotest - macie doświadczenia?
    Od: Tomasz Piasecki <t...@g...com>

    Witajcie
    szukam metody testowania grubości warstwy chrom-nikiel na mosiądzu. Szybszej i
    tańszej w zakupie niż cięcie-szlifowanie-mikroskop. Trafiłem na galvanotest, ale nie
    mogę nigdzie znaleźć informacji o dokładności tej metody. Macie jakieś doświadczenia?

    Z góry dzięki,
    TomaszPe

  • 2. Data: 2016-09-28 12:00:10
    Temat: Re: galvanotest - macie doświadczenia?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Piasecki" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    >szukam metody testowania grubości warstwy chrom-nikiel na mosiądzu.
    >Szybszej i tańszej w zakupie niż cięcie-szlifowanie-mikroskop.

    Nie ma jakiegos gotowego miernika ?

    Ze starych czasow - byla metoda polegajaca na przykladaniu goracych
    elektrod.
    Powstawal gradient temperatur i tworzyly sie termopary na stykach
    roznych metali.
    A wiec mierzalne napiecie.

    J.

  • 3. Data: 2016-09-28 22:05:33
    Od: Tomasz Piasecki <t...@g...com>

    On Wednesday, 28 September 2016 12:00:21 UTC+2, J.F. wrote:
    > Użytkownik "Tomasz Piasecki" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > Nie ma jakiegos gotowego miernika ?

    To jest gotowy miernik. Zestaw znaczy. Przystawia się głowicę z uszczelką,
    elektrolitem i elektrodą i prąd zaczyna zjadać powłokę. W momencie, kiedy na wierzch
    wyjdzie następna warstwa jest skok napięcia między elektrodą i podłożem. Powierzchnia
    znana, ładunek jaki przepłynął znany, więc zakładając skład powłoki wyznacza grubość.
    Grubość w sekundach, ot taki pomysł

    Wszelkie urządzenia oparte na polach magnetycznych czy prądach wirowych odpadają. TDR
    ultradźwiękowy - gdyby nie to odbicie na wejściu w materiał, które zasłania granice
    między powłokami byłoby super.

> [...]
    > elektrod.
    > Powstawal gradient temperatur i tworzyly sie termopary na stykach
    Ciekawe, nie znałem, poszukam.

    może wprowadziłem nieco w błąd, galvanotest to nazwa własna kulometrycznego miernika
    grubości powłok - inni producenci nazywają to inaczej.

    Wyrazy,
    TomaszPe

  • 4. Data: 2016-09-28 22:23:21
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-09-28 o 22:05, Tomasz Piasecki pisze:
    > Nie ma jakiegos gotowego miernika ?
    A zważyć nie można, przed i po?

    Robert

  • 5. Data: 2016-09-29 04:07:00
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 29 września 2016 05:05:36 UTC+9 użytkownik Tomasz Piasecki napisał:
    > Przystawia się głowicę z uszczelką, elektrolitem i elektrodą i prąd zaczyna zjadać
    powłokę. W momencie, kiedy na wierzch wyjdzie następna warstwa jest skok napięcia
    między elektrodą i podłożem.

    Tylko że to nie będzie moment, a jakiś tam wzrost w czasie, bo rozpuszczać się będzie
    szybciej na środku niż na obwodzie, więc najpierw zobaczysz punkt o zerowej
    powierzchni, potem ten punkt w jakimś tam tempie urośnie. Domyślam się że to trzeba
    jakoś skalibrować, najlepiej na tym co masz, ale zmierzonym dokładniejszą metodą.

  • 6. Data: 2016-09-29 07:39:12
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Tak patrzę i za 1000 zł można kupić.
    Za drogie, nie dokładne?
    http://www.alfatech.eu/katalog-produktow/miernikigru
    boscipowlok

    Robert

  • 7. Data: 2016-09-29 08:47:11
    Od: Tomasz Piasecki <t...@g...com>

    On Thursday, 29 September 2016 04:07:02 UTC+2, Konrad Anikiel wrote:
> [...]
    jakoś skalibrować, najlepiej na tym co masz, ale zmierzonym dokładniejszą metodą.

    Wszystko prawda:
    http://www.qbyv.com/wp-content/uploads/2016/01/stann
    ometal-snapshot700.gif
    jest jakaś norma o tym, może mówi który punkt brać pod uwagę.

  • 8. Data: 2016-09-29 08:49:52
    Od: Tomasz Piasecki <t...@g...com>

    On Thursday, 29 September 2016 07:50:02 UTC+2, Robert Wańkowski wrote:
    > Tak patrzę i za 1000 zł można kupić.
    > Za drogie, nie dokładne?
    > http://www.alfatech.eu/katalog-produktow/miernikigru
    boscipowlok

    Nawet niedrogie, dokładność spoko, tylko że nie działa. Albo pole magnetyczne do
    pomiaru powłok niemagnetycznych na metalach żelaznych albo prądy wirowe do pomiaru
    powłok nieprzewodzących.

    Za prosto by było :/

  • 9. Data: 2016-09-29 08:59:32
    Od: Tomasz Piasecki <t...@g...com>

    On Wednesday, 28 September 2016 22:23:19 UTC+2, Robert Wańkowski wrote:
    > A zważyć nie można, przed i po?
    >
    > Robert

    Hm, niegłupie. Tylko mieć coś co zjada chrom a niklu nie ruszy (a potem nikiel tak a
    mosiądzu nie). Nawet jakaś superwaga nie będzie potrzebna - przy powierzchni 1cm^2 to
    pojedyncze miligramy

  • 10. Data: 2016-09-29 10:05:18
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-09-29 o 08:59, Tomasz Piasecki pisze:

    > Hm, niegłupie. Tylko mieć coś co zjada chrom a niklu nie ruszy (a potem nikiel tak
    a mosiądzu nie). Nawet jakaś superwaga nie będzie potrzebna - przy powierzchni 1cm^2
    to pojedyncze miligramy

    Ważyć przed każdą warstwą.
    Tak, tak wiem... masz już wszystkie nałożone warstwy i robisz reverse
    engineering :-)
    Tylko nie napisałeś nam o tym. :-(

    Robert