  • 11. Data: 2009-03-16 20:38:06
    Temat: Re: gasket - uszczelka czy teżpodkładka?
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 16 Mar, 19:45, "kogutek" <k...@v...pl> wrote:
> [...]
    On

    > A czy mógłbyś w jakiś sposób uwiarygodnić swoją hipotezę. Najlepiej przykładem z
    > literatury fachowej.

    A cóż tu uwarygadniać? Poszedłem na dół, wziąłem jakąś starą świecę:
    BOSH (14mm)- pierścień zagięty w trzykrotne S. Magnes go mocno trzyma,
    ale to nierdzewka, więc albo ferrytyczna albo duplex (stawiam
    sześciopak na ferrytyczną 430-tkę albo coś obok tego- ktoś przyjmie
    zakład?). Dokładnie jak w tym patencie:
    http://www.freepatentsonline.com/y2004/0066124.html
    Nierdzewka ma 20 razy gorsze przewodnictwo cieplne od miedzi. Masz
    jakiś pomysł czemu te głąby izolują cieplnie świecę od głowicy silnika
    skoro TT twierdzi że to ma świetnie przewodzić ciepło? Może jeszcze
    ciebie nie odkryli po prostu?
    Konrad

  • 12. Data: 2009-03-16 21:53:17
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > jakiś pomysł czemu te głąby izolują cieplnie świecę od głowicy silnika
    > skoro TT twierdzi że to ma świetnie przewodzić ciepło? Może jeszcze
    Opisy patentowe to nie najlepsze źródło informacji. Na dodatek amerykańskie. Tam
    można opatentować wszystko i nikt się nie pyta po co. Informacja jaką podałem,
    że chodzi o odprowadzenie ciepła, pochodzi z jakiegoś podręcznika akademickiego.
    Pamiętam bo uczyłem się z tego podręcznika. Funkcja uszczelniania jest wtórna.
    Jak masz tą świecę to weź potłucz porcelankę i ją wydłub. Następnie rozetnij
    piłką metalowy korpus. Zobaczysz że porcelanka jest uszczelniona z obudową za
    pomocą O ringu. Bez odprowadzenia ciepła O ring szybko się degraduje.
    Uszczelnienie nie jest tak istotne bo długość gwintu i dokręcenie nawet z
    minimalną siłą powoduje wymaganą szczelność. To połączenie nie musi być tak
    szczelne jak łączenie przewodów hamulcowych. Zresztą w tym patencie chodzi o coś
    innego niż szczelność. Ktoś tutaj napisał że są świece bez podkładki. Mają
    stożek. Jak myślisz w jakiej klasie dokładności musiałby być wykonany stożek na
    świecy i gniazdo w głowicy jeśli chodziło by o szczelność. Takie stożkowe
    połączenia żeby uzyskać szczelność muszą być po obróbce mechanicznej docierane.
    Słyszałeś żeby ktoś docierał świece do gniazda. Ja nie. To jak nie chodzi o
    szczelność to musi chodzić o coś innego. Chodzi o odprowadzenie ciepła ze
    świecy.

  • 13. Data: 2009-03-16 22:31:18
    Od: Wiesiek <w...@g...com>

    On 16 Mar, 22:53, "kogutek" <k...@o...pl> wrote:
    > uszczelniania. On

    ........... > To jak nie chodzi o
    > szczelność to musi chodzić o coś innego. Chodzi o odprowadzenie ciepła ze
    > świecy.
    Zapytam jako nie fachowiec od świec zapłonowych:
    to dla czego robione są te podkładki tak fikuśnie. Coś tam mają we
    środku i to zwijanie w pierścionek. Nie łatywiej byłoby sztancować
    krążki z cienkiej i miękkiej blachy miedzianej i o większej
    szerokości? Ale może tak ma być by dotrzymać zadana wartość cieplną
    świecy?
    W.Kr.

  • 14. Data: 2009-03-16 22:32:43
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 16 Mar, 21:53, "kogutek" <k...@o...pl> wrote:
> [...]
    > szczelność to musi chodzić o coś innego. Chodzi o odprowadzenie ciepła ze

    Wszystko rozumiem, niemniej jednak rzeczywistość zdaje się przeczyć
    temu co twierdzisz:

    1. Czy masz jak wyjaśnić czemu ten pierścień jest z nierdzewki a nie z
    miedzi albo z alu? Żeby pogorszyć jego przewodność cieplną?

    2. Jaki jest stosunek powierzchni gwintu do powierzchni styku tego
    pierścienia, który na dodatek jest za tym gwintem, czyli już
    schłodzony? Na oko 1:100? Czemu (na moich świecach) ślad od gniazda w
    głowicy jest wąziutkim kółeczkiem, a nie równym zgnieceniem na całej
    powierzchni? Żeby jeszcze zmniejszyć powierzchnię przewodzenia ciepła?

    3. Czemu pierścień jest zawinięty w "S"? Żeby jeszcze bardziej
    zmniejszyć jego przewodność cieplną?

    4. Młotkowanie i piłowanie (realistycznie to szlifowanie, bo leniwy
    jestem) zostawiam na jutro, może coś mi to wyjaśni.

    Konrad
    PS. Nie znam się na stożkowych gniazdach świec- jesteś pewien że to
    jest stożek do stożka? Bo jeśli np torus albo kula do stożka, to... no
    właśnie, jak myślisz w jakiej klasie są kulki w zaworach zwrotnych?

  • 15. Data: 2009-03-16 22:46:34
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    kogutek pisze:

    > I właśnie po to takie klucze jak na zdjęciu robią. Żebyś nie miał siły urwać
    > tego co wkręcasz.

    To że gwinty należy dokręcać właściwym momentem i właściwym narzędziem
    to ja doskonale wiem. Tyle że skoro na pudełku ktoś napisał żeby
    dokręcić o pół obrotu, to dokręciłem pół obrotu.

    Jutro obejrzę te świece i porównam ze zdjęciami w wysokiej
    rozdzielczości które są w necie.

  • 16. Data: 2009-03-17 00:22:13
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@W...gazeta.pl>

    Witam
    Zaciekawił mnie temat i poszperałem nieco.

    "If a plug is installed without a gasket, excessive heating and pre-ignition
    may occur due to poor heat transfer and blow-by of combustion gases...."
    - tak piszą tu :

    http://www.autohausaz.com/html/spark-plugs_spark-plu
    g-wires.html

    czyli jednak twierdzą że, poprawia chłodzenie. Uszcelniając zapobiega
    przedmuchiwaniu gorących spalin przez powierzchnię styku, zapobiegając
    nadmiernemu nagrzewaniu świecy. Pozostaje jednak słuszne pytanie dla czego
    nie jest wykonywana z materiału lepiej przewodzącego ciepło. Może miedziana,
    narażona była by na korozję na styku miedź stop aluminum - problem znany z
    połaczeń w elektryce. Może dla dostatecznego odprowadzenia ciepła wystarczy
    uszczelka z materiału o podobnym przewodzeniu ciepła co materiał korpusu
    świecy - masa podkładki jest jednak znacznie mniejsza od masy korpusu świecy.

    PP

  • 17. Data: 2009-03-17 08:55:33
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 17 Mar, 00:22, "PL(N)umber_One " <p...@W...gazeta.pl> wrote:
> [...]
    > świecy - masa podkładki jest jednak znacznie mniejsza od masy korpusu świecy.

    Ten pierścień jest tak pozawijany, żeby plastycznie się uformował
    tworząc szczelne połączenie. Ale nie całkowicie- pozostają w nim
    naprężenia sprężyste, zapewniające dobry docisk na powierzchni gwintu,
    czyli dobre przewodnictwo cieplne w strefie gwintu. Nie ma to
    natomiast nic wspólnego z przewodzeniem ciepła przez sam pierścień. To
    jego sprężystość (szczątkowa, ale zawsze) zapewnia metaliczny styk
    powierzchni gwintowanych w warunkach silnych drgań i zmian temperatur.
    Mówiąc prostym językiem, spełnia on jednocześnie funkcję uszczelki i
    podkładki sprężystej.
    Konrad

  • 18. Data: 2009-03-17 12:14:55
    Od: "kogutek" <c...@v...pl>

> [...]
    > powierzchni gwintowanych w warunkach silnych drgań i zmian temperatur.
    > Mówiąc prostym językiem, spełnia on jednocześnie funkcję uszczelki i
    Może i racja. Ostatecznie od czasów kiedy pobierałem nauki Świat się zmienił.
    Kiedyś się świece po prostu przykręcało. A teraz trzeba ściśle przestrzegać
    wskazówek producenta. Bo świeca raz za mocno przykręcona ( patrz wątek w którym
    jest u urwanej świecy) nie spełnia swojego zadania. No i cały czas zostaje
    tajemnicza świeca ze stożkiem.

  • 19. Data: 2009-03-17 14:39:01
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@W...gazeta.pl>

    kogutek <c...@v...pl> napisał(a):
    No i cały czas zostaje
    > tajemnicza świeca ze stożkiem.

    IMO nie taka znowu tajemnicza.
    1. Połączenie stożkowe zapewnia większą powierzchnię styku od płaskiego.
    2. Zapewnia większą szczelnośc - podobne rozwiązanie mamy np. w zaworkach
    iglicowych - stożkowe gniazdo z materiału o mniejszej twardości, plus
    stożkowa iglica z materiału o większej twardości.
    PP

  • 20. Data: 2009-03-17 15:29:17
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 17 Mar, 14:39, "PL(N)umber_One " <p...@W...gazeta.pl> wrote:
    > kogutek <c...@v...pl> napisał(a):
    >  No i cały czas zostaje

    > IMO nie taka znowu tajemnicza.
    > 1. Połączenie stożkowe zapewnia większą powierzchnię styku od płaskiego.

    Z tego co widać na zdjęciach dostępnych w internecie to wcale nie jest
    więcej.

    > 2. Zapewnia większą szczelnośc - podobne rozwiązanie mamy np. w zaworkach
    > iglicowych - stożkowe gniazdo z materiału o mniejszej twardości, plus
    > stożkowa iglica z materiału o większej twardości.

    Jaki związek ma geometria ze szczelnością? Z jakiej paki pasowanie
    stożka zewnętrznego do stożka wewnętrznego miałoby zapewniać większą
    szczelność od połączenia dwóch płaskich powierzchni? Czy jest bardziej
    odporne na niedokładności wykonania i odkształcenia termiczne w czasie
    eksploatacji?

    Konrad