  • 1. Data: 2020-04-19 11:11:14
    Temat: gaz do zapalniczek
    Od: robot <r...@o...pl>

    Z tego co wyczytałem na internetach jest to butan.
    A dlaczego nie propan z butanem lub co innego?
    Dlaczego akurat butan jest w zapalniczkach?

  • 2. Data: 2020-04-19 11:21:30
    Temat: Re: gaz do zapalniczek
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 19 kwietnia 2020 18:15:02 UTC+9 użytkownik robot napisał:
    > Z tego co wyczytałem na internetach jest to butan.
    > A dlaczego nie propan z butanem lub co innego?
    > Dlaczego akurat butan jest w zapalniczkach?

    Zasadniczo to jest mieszanina propanu, butanu i tego co nie opłacało się dalej usuwać
    metodami destylacyjnymi (mieszanina azeotropowa). Zależy od pory roku, to może być
    prawie 100% butanu, 100% propanu, albo coś pomiędzy.

  • 3. Data: 2020-04-19 15:10:03
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-04-19 o 11:21, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    usuwać metodami destylacyjnymi (mieszanina azeotropowa). Zależy od pory roku, to może
    być prawie 100% butanu, 100% propanu, albo coś pomiędzy.

    Zasadniczo domorośli racjonalizatorzy stosowali by mieszaninę a nawet
    czysty propan.
    Ale prawda jest taka, że butan wrze w temperaturze -0,5C a propan -42C
    A więc ciśnienie w butli z butanem w funkcji temperatury jest ok. 2 razy
    mniejsze niż propanu.
    Można więc stosować cieńsze ścianki pojemników i zapalniczek oraz
    słabsze zaworki
    Napełnione propanem stwarzały by dużo więcej problemów.

  • 4. Data: 2020-04-19 19:24:10
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 19 kwietnia 2020 22:10:02 UTC+9 użytkownik t-1 napisał:

> [...]
    > słabsze zaworki
    > Napełnione propanem stwarzały by dużo więcej problemów.

    W kartuszach turystycznych potrafi być nawet 1/4 masowo izobutanu. Wszystko zależy z
    jakiej to rafinerii i co tam za proces jest. Europejska dyrektywa dopuszcza blaszane
    kartusze do 6 bar. Dla czystego propanu wychodzi około +13C temperatura wrzenia.
    Znaczy czysty propan nie może być. Ale skład tego co tam idzie z tej rafinerii zależy
    od pory roku.

  • 5. Data: 2020-04-20 03:47:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 19 Apr 2020 10:24:10 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):

    > W kartuszach turystycznych potrafi być nawet 1/4 masowo izobutanu.
    > Wszystko zależy z jakiej to rafinerii i co tam za proces jest.

    No i od klienta - czego on chce.

    > Europejska dyrektywa dopuszcza blaszane kartusze do 6 bar. Dla

    Dla kartuszy z gazem palnym ?
    A jak ktos potrzebuje zbiornika na wieksze cisnienie ?

    > czystego propanu wychodzi około +13C temperatura wrzenia.

    Butany sa dwa.
    n- wrze w ~0C, iso- w -12C. A propan -42C.
    Oczywiscie przy 1 bar.

    > Znaczy czysty propan nie może być.

    Ale w USA moze
    https://www.walmart.com/ip/Coleman-Propane-Fuel-16Oz
    -2-Pack/20971271

    Chyba, ze wcale nie taki czysty

    > Ale skład tego co tam idzie z tej rafinerii zależy od pory roku.

    I co - proces im sie zmienia ?

    J.

  • 6. Data: 2020-04-20 11:58:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "robot" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Z tego co wyczytałem na internetach jest to butan.
    >A dlaczego nie propan z butanem lub co innego?
    >Dlaczego akurat butan jest w zapalniczkach?

    W sam raz.
    Trzymasz w kieszeni/rece, temperatury pokojowe, butan cisienie
    wytworzy, a propan tylko niepotrzebnie podniesie cisnienie.

    J.

  • 7. Data: 2020-04-20 22:07:32
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 20 kwietnia 2020 10:55:02 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

    > No i od klienta - czego on chce.

    Jak idziesz do Castoramy kupić gaz na biwak to czego najczęściej chcesz?

    > Dla kartuszy z gazem palnym ?
    > A jak ktos potrzebuje zbiornika na wieksze cisnienie ?

    To zamawia zbiornik na większe ciśnienie. Ja pisałem o kartuszach. Naprawdę, możesz
    sprawdzić.

    > Butany sa dwa.
    > n- wrze w ~0C, iso- w -12C. A propan -42C.
    > Oczywiscie przy 1 bar.

    No i?

    > Ale w USA moze
    > https://www.walmart.com/ip/Coleman-Propane-Fuel-16Oz
    -2-Pack/20971271

    A tam europejska norma coś warta?

    > Chyba, ze wcale nie taki czysty

    To spytaj.

    > I co - proces im sie zmienia ?

    Coś tam zmieniają. Procesy mnie aż tak nie rajcują, więc nie wnikam.

  • 8. Data: 2020-04-21 10:59:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    napisał:

    >Jak idziesz do Castoramy kupić gaz na biwak to czego najczęściej
    >chcesz?

    Gazu na biwak :-)

    Ale wczesniej to Castorama jest klientem i zamawia.
    Co nazwyzej klienci w Suwalkach zaczna reklamowac "panie, z tej butli
    nic nie leci" :-)

    >To zamawia zbiornik na większe ciśnienie. Ja pisałem o kartuszach.
    >Naprawdę, możesz sprawdzić.

    Nie siedze w branzy, nie mam dostepu do norm ... ale tak sie
    zastanawiam czym sie rozni kartusz od "zbiornika".
    Jedno i drugie i z blachy :-)

    >No i?

    No i nigdzie nie ma +13C ... cos strzeliles.

    -2-Pack/20971271
    >A tam europejska norma coś warta?

    Trzeba by poszukac i w Europie. W Szwecji czy Finlandii bym
    proponowal.

    https://hunt-fish.eu/pl/p/KARTUSZ-PRIMUS-WINTER-GAS-
    230g/2234

    ciagle z butanem. Ciekawe jak z tymi 6 atm, i co sie stanie, jak
    uruchomic kuchenke upalnym latem :-)

    >To spytaj.

    To mi powiedza, ze oczywicie, propan zawiera :-)

    Chyba, zeby tak Colemana spytac ...

    >Coś tam zmieniają. Procesy mnie aż tak nie rajcują, więc nie wnikam.

    niby kraking i reforming jest znany, ale watpie zeby robili.
    Pewnie robia jakas lepsza destylacje, a potem mieszaja wedle potrzeb i
    zamowienia.

    Ludzie pisza, ze butan tanszy, i stacje paliwowe oszukuja kierowcow
    sprzedajac LPG z wieksza zawartoscia butanu ... ale przeciez one
    sprzedaja na litry ...

    Tak czy inaczej - butan do zapalniczek wydaje sie w sam raz.
    Tylko ... nie zostawiac na noc w namiocie na zimowym biwaku ...

    J.

  • 9. Data: 2020-04-21 11:05:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    napisał:
    -2-Pack/20971271

    >A tam europejska norma coś warta?

    P.S.

    https://www.domenasportowa.pl/product-pol-187451-Kar
    tusz-gazowy-Coleman-Extreme-Gas-300.html?utm_source=
    ceneo

    -27C ... ale to chyba nadal jeszcze nie czysty propan.

    J.

  • 10. Data: 2020-04-21 11:10:28
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2020-04-21 o 10:59, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > Tak czy inaczej - butan do zapalniczek wydaje sie w sam raz.
    > Tylko ... nie zostawiac na noc w namiocie na zimowym biwaku ...

    Jak już o zapalniczkach, to krok od palników gazowych na ten sam gaz. Na
    grupie obok pytałem o palnik, z którego nie ucieka gaz (bo dwa modele
    kupiłem i oba zapłonęły wszystkimi otworami w obudowie przy pierwszym
    użyciu).
    Ale chcę się dowiedzieć jak one działają. Gaz ten sam co w zapalniczce a
    płomień syczący jak z palnika acetylenowego idzie jakby z większym
    szwungiem. :-) A tam nie ma pompki jak w lutlampie.

    Robert