  • 1. Data: 2020-01-19 17:10:31
    Temat: gdzie podłączyć żółto zielony przewód?
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam
    przerabiam elektrykę w starym mieszkaniu. Kabel 3x2,5mm?. Licznik na
    klatce schodowej a do bezpieczników w mieszkaniu dochodzą dwa przewody.
    Co zalecacie zrobić z żółtozielonym?
    1. Zostawić w powietrzu
    2. podłączyć do niebieskiego (zero, ziemia, nie wiem jak go poprawnie
    nazwać)
    3. podłączyć do kaloryfera, pręta zbrojeniowego w ścianie, rurki z
    gazem, metalowej futryny

    ToMasz

  • 2. Data: 2020-01-19 17:15:36
    Temat: Re: gdzie podłączyć żółto zielony przewód?
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu niedziela, 19 stycznia 2020 17:10:40 UTC+1 użytkownik ToMasz napisał:
> [...]
    > nazwać)
    > 3. podłączyć do kaloryfera, pręta zbrojeniowego w ścianie, rurki z

    proponujemy wezwac elektryka

    b.

  • 3. Data: 2020-01-19 17:27:37
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 19.01.2020 o 17:15, Budyń pisze:

    > proponujemy wezwac elektryka
    po co?

  • 4. Data: 2020-01-19 17:33:30
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/01/2020 17:10, ToMasz wrote:
    > Co zalecacie zrobić z żółtozielonym?

    Może założyć róznicowoprądowy na mieszkanie, skoro już i tak masz do
    dupy instalację to można by choć minimalnie polepszyć jakość chrony.

    Podpinanie ż/z do N (niebieskiego) bywa kłopotliwe kiedy masz na klatce
    złodzieja albo to N upali się gdzieś po drodze. Jak bardzo ufasz tamtej
    instalacji?

  • 5. Data: 2020-01-19 17:39:39
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 19.01.2020 o 17:33, heby pisze:

    > Może założyć róznicowoprądowy na mieszkanie, skoro już i tak masz do
    > dupy instalację to można by choć minimalnie polepszyć jakość chrony.
    instalacja nie jest do dupy, po prostu do mieszkania wchodzą dwa kable,
    a nie trzy. tak ma większość polaków. w realnym życiu, łatwiej jest
    zrobić wymianę wszystkich kabli w swoim miekszaniu niż 1 kabla na
    wspólnej dla nastu rodzin klatce schodowej.

    > Podpinanie ż/z do N (niebieskiego) bywa kłopotliwe kiedy masz na klatce
    > złodzieja albo to N upali się gdzieś po drodze. Jak bardzo ufasz tamtej
    > instalacji?
    nikt tam raczej nie kradnie. liczniki na klatce, nikt nie wygląda na
    "cwaniaka"

    ToMasz

  • 6. Data: 2020-01-19 18:14:00
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 19.01.2020 o 17:39, ToMasz pisze:

> [...]
    > klatce schodowej.

    > nikt tam raczej nie kradnie. liczniki na klatce, nikt nie wygląda na "cwaniaka"

    Do licznika na pewno dochodzą trzy przewody. Jak byś się
    uparł, to byś stamtąd ten trzeci przewód pociągnął tylko
    do siebie. Ale po co? Podepnij żółtozielony do tego co nie
    kopie - "tak jak ma większość polaków w realnym życiu",
    nie bez kozery pisana przez Ciebie małą literą.

  • 7. Data: 2020-01-19 19:06:18
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 19.01.2020 o 18:14, collie pisze:

> [...]
    > kopie - "tak jak ma większość polaków w realnym życiu",
    > nie bez kozery pisana przez Ciebie małą literą.
    Zanim zadałem pytanie, szukałem odpowiedzi w googlach. nie znalazłem nic
    sensownego, ale brak sensownych odpowiedzi "zwaliłem" na to, że nie
    potrafię nakarmić wyszukiwarki odpowiednią sentencją.
    Na klatce są 2 przewody
    W mieszkaniu były 2 przewody, będą trzy. czy TREAZ trzeci przewód coś
    poprawi w bezpieczeństwie? Elektroda, forum elektryków - w skrócie: Zmuś
    spółdzielnie do wymiany kabli. nie dawać odpowiedzi, bo sobie krzywdę
    zrobi. A jak Ci się kabel przepali....
    nie. nie założę różnicówki bo ta wymiana jest już ponad zakładane
    koszta. Nie przepali mi się nowy kabel, bo ma 2.5mm a ten do licznika
    tylko 1.5mm. żółto zielony zostawię w powietrzu, do wykorzystania gdy
    spółdzielnia będzie robić remont/ wymianę na klatce, a teraz podepnę
    niebieski do bolców.
    Ale liczyłem że na usenecie ktoś jednak podsunie lepsze rozwiązanie.

    ToMasz

  • 8. Data: 2020-01-19 19:24:48
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 19.01.2020 o 18:14, collie pisze:

    > Do licznika na pewno dochodzą trzy przewody.
    Dałbyś sobie rękę uciąć?
    Bo ja często i gęsto widzę, że nie ma w ogóle przewodów ochronnych w
    budynkach, które mają więcej jak 30 lat.

  • 9. Data: 2020-01-19 19:30:26
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/01/2020 19:06, ToMasz wrote:
    > W mieszkaniu były 2 przewody, będą trzy. czy TREAZ trzeci przewód coś
    > poprawi w bezpieczeństwie?

    Może poprawić (przebicie na obudowę pralki zostanie wyłapane przez
    róznicówkę albo ostatecznie przez zwykły bezpiecznik) i może pogorszyć
    (urwanie przewodu neutralnego na klatce spowoduje pojawienie się fazy na
    obudowie dobrej pralki).

    > spółdzielnie do wymiany kabli. nie dawać odpowiedzi, bo sobie krzywdę
    > zrobi. A jak Ci się kabel przepali....
    > nie. nie założę różnicówki bo ta wymiana jest już ponad zakładane

    Róznicówka zabezpieczy Cie przez pewną klasa problemów i to raczej Twoch
    niż instalacji poza. Róznicówki nie są *aż* takie drogie żeby nie było
    warto ich instalować a jednocześnie skutecznie chronią przez pewną klasą
    niebezpiecznych sytuacji.

    U Ciebie problemem jest to że podpięcie PE do N generuje *dodatkowe*
    potencjalne problemy z bezpieczeństwem urządzeń zaś nie podpięcie
    generuje bezpieczeństwo na słowo honoru i to raczej zużytego.

    > koszta. Nie przepali mi się nowy kabel, bo ma 2.5mm a ten do licznika > tylko
    1.5mm.

    Problemem jest upierniczenie się N dowolnie dalej poza twoją instalacją.
    Wtedy powitasz fazę na obudowie wszelkiego co metalowe i róznicówka
    niewiele pomoże (choć w pewnych sytuacjach zadziała).

    > żółto zielony zostawię w powietrzu, do wykorzystania gdy
    > spółdzielnia będzie robić remont/ wymianę na klatce, a teraz podepnę
    > niebieski do bolców.

    Dostaniesz instalację w której częsciowo będzie działać jako
    zabezpieczenie zwykły bezpiecznik. Fakt, dziesiątki lat tak ludzie mieli
    w domach ale mieli też rózne interesujace efekty specjalne jak
    wyczuwalny potencjał między obudową pralki a kranem itp efekty specjalne.

    > Ale liczyłem że na usenecie ktoś jednak podsunie lepsze rozwiązanie.

    Nie ma rozwiązań dobrych. Są same workaroundy z masą wad.

    Przy czym te "wady" przez dziesiatki lat działały u suwerena. Jeśli
    chcesz mieć źle, ale wystarczającp + efekty specjalne to sam się pod tym
    podpisujesz. Elektryk, świadomy, chyba by jednak pieczatki nie postawił.
    Zapytałby gdzie jest PE na klatce.

  • 10. Data: 2020-01-19 19:34:54
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-01-19 o 19:06, ToMasz pisze:

> [...]
    > niebieski do bolców.
    > Ale liczyłem że na usenecie ktoś jednak podsunie lepsze rozwiązanie.

    Co tu kombinować?
    Zrób tak jak przepisy przewidują.
    A więc zielono-żółty do niebieskiego w skrzynce bezpieczników i to
    miejsce należało by uziemić.
    Szukaj układ TN-C-S

    https://elektrykapradnietyka.com/21667/tnc-tns-tncs-
    tt-it/

    PS: W nowej instalacji aparat różnicowo-prądowy jest wymagany.
    Kosztuje parę groszy a zapewni ochronę przed porażeniem kobity i
    dzieciaków. A to łatwe bo masz już i tak 3 przewody.