  • 1. Data: 2018-11-11 21:49:18
    Temat: getElementById zwraca null
    Od: Jivanmukta <j...@p...onet.pl>

    Napisałem:

    <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
    <head>
    <script type="text/javascript">
    $(document).ready(function () {
    // tu przypisania funkcji submitForm i animateMainTitle
    });
    </script>
    </head>
    <caption><h1 id="main_title">...</h1></caption>
    <form action="http://localhost/~robert/announcement/insert
    "
    id="announcement" name="announcement" enctype="multipart/form-data"
    method="post" accept-charset="utf-8">
    <input multiple='multiple' type='file' id='property_pictures'
    name='property_pictures[]' class='multi'
    accept='gif|jpg|jpeg|jpe|bmp|png|gif87|gif89a|mpg|mp
    eg|mpe|mov|avi|wmv|vob|ogm|ogv'
    value='Wybierz plik' tabindex='61'> </div>
    </form>

    Czasami mam błędy JavaScript w konsoli przeglądarki (testowałem pod
    FireFoxem, Operą, Chrome):

    function submitForm() {
    alert(document.getElementById("property_pictures_fie
    ld")); // OK
    var pp = document.getElementById("property_pictures").value; //
    CZASAMI BŁĄD: getElementById JEST null
    }

    function animateMainTitle() {
    mainTitle = document.getElementById("main_title").innerHTML; //
    CZASAMI BŁĄD: getElementById JEST null
    }

    Pliki .html, .css, .js przechodzą pomyślnie walidację.
    Nie mam innego elementu o id='property_pictures' ani innego o
    id="main_title", literówki w id nie ma.
    DOM dokument jest załadowany w chwili wywołania.
    Nie usuwam elementów property_pictures ani main_title przy pomocy
    JavaScript.
    Przejrzałem w Google strony "getElementById returns null" i nie
    znalazłem przyczyny mojego błędu.
    Prosiłbym o podpowiedź co robię źle.

  • 2. Data: 2018-11-18 18:56:09
    Temat: Re: getElementById zwraca null
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-11-11 o 21:49, Jivanmukta pisze:

> [...]
    > JavaScript.
    > Przejrzałem w Google strony "getElementById returns null" i nie

    Taki błąd powstaje raczej tylko w przypadku gdy DOM nie jest w pełni
    załadowany. Nic innego mi do głowy nie przychodzi. A kiedy może się tak
    dziać? Z praktyki webdewelopera najczęściej to:

    1. Jakiś skrypt zmienia / przebudowuje strukturę dokumentu. Również może
    to być refresh.

    2. Strona ładuje się i następuje chwilę potem przekierowanie do jej
    samej (3xx). Sprawdź po stronie sieci w narzędziach czy nie ma czegoś
    takiego.

    Ustaw też w na początku funkcji animateMainTitle jakiś log do konsoli by
    sprawdzić czy nie następuje podwójne wywołanie w samym JS.

    3. Ponadto z nazwy w/w funkcji wnioskuję iż naruszasz strukturę DOM by
    coś zanimować. Nie wiem jak konkretnie animujesz więc tylko zgaduję.
    Jeśli np. używasz innerHTML gdzieś dalej do zapisu, to wtedy takie cuda
    mogą się dziać. Nie należy używać do tego celu innerHTML bo jest
    strasznie wolne gdyż wymusza odświeżanie _CAŁEJ_ struktury DOM. Wtedy
    okresowo możesz tracić dostęp do DOM mimo iż pozornie wydaje Ci się, że
    nic się w niej nie zmienia. To dość częsty błąd początkujących
    programistów JS a i zaawansowani czasem też o tym nie wiedzą.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 3. Data: 2018-11-19 08:54:14
    Od: Jivanmukta <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > nic się w niej nie zmienia. To dość częsty błąd początkujących
    > programistów JS a i zaawansowani czasem też o tym nie wiedzą.

    // Animuj literkę w napisie tytułowym:

    var letterIndex = -1;
    var mainTitle;

    function animateMainTitle() {
    'use strict';
    if (mainTitle === undefined) {
    mainTitle = document.getElementById("main_title").innerHTML;
    }
    letterIndex = (letterIndex + 1) % mainTitle.length;
    var s = mainTitle.substr(0, letterIndex) +
    '<span class="selected_letter">' +
    mainTitle.substr(letterIndex, 1) +
    '</span>' +
    mainTitle.substr(letterIndex + 1);
    document.getElementById("main_title").innerHTML = s;
    setTimeout(animateMainTitle, 100);
    }

    Czy gdybym zamiast innerHTML umieścił wszystkie literki w span'ach i
    ustawiał tylko atrybut class odpowiedniej literki to byłoby lepiej?

  • 4. Data: 2018-11-19 09:31:47
    Od: Jivanmukta <j...@p...onet.pl>

    W dniu 19.11.2018 o 08:54, Jivanmukta pisze:

> [...]
    >
    > Czy gdybym zamiast innerHTML umieścił wszystkie literki w span'ach i
    > ustawiał tylko atrybut class odpowiedniej literki to byłoby lepiej?

    Zrobiłem tak i jest dobrze:

    var letterIndex = 0;
    function animateMainTitle() {
    'use strict';
    document.getElementById('letter' + letterIndex).className = '';
    letterIndex = (letterIndex + 1) % 24;
    document.getElementById('letter' + letterIndex).className =
    'selected_letter';
    setTimeout(animateMainTitle, 100);
    }

    Dzięki za pomoc.

  • 5. Data: 2018-11-19 22:57:32
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-11-19 o 08:54, Jivanmukta pisze:

    >     document.getElementById("main_title").innerHTML = s;

    No więc widzę, że trafiłem w sedno :-) Standardowy błąd.

    > Czy gdybym zamiast innerHTML umieścił wszystkie literki w span'ach i
    > ustawiał tylko atrybut class odpowiedniej literki to byłoby lepiej?

    Zdecydowanie lepiej. A jeśli z jakiegoś powodu musisz zmieniać HTML, to
    rób to tym:

    https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/API/Ele
    ment/insertAdjacentHTML

    Po to powstała ta funkcja by nie używać innerHTML.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 6. Data: 2018-12-17 15:04:53
    Od: Jivanmukta <j...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-11-19 o 22:57, Marek S pisze:

> [...]
    >
    > https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/API/Ele
    ment/insertAdjacentHTML

    > Po to powstała ta funkcja by nie używać innerHTML.

    Programowania z wykorzystaniem innerHTML nauczyłem się z książek...
    Dzięki za pomoc.

    ---
    Avast.