  • 11. Data: 2019-10-18 05:52:30
    Temat: Re: Kocioł kondensacyjny, system kominowy z tworzywa sztucznego
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-10-17 o 09:18, Kris pisze:
    > I powinni to i u nas zmienić

    Ale to zostało zmienione kilka lat temu.

    > Spaliny z kotła kondensacyjnego osiągają temperaturę maks 100stC

    Nie osiągają. W większości kotłów nawet nie da się ustawić większej
    temperatury wody w obiegu CO jak 80'C. Spaliny wychodzące z kotła
    kondensacyjnego mają maksymalną temperaturę taką jak woda na powrocie kotła.

    > Dla komina przy kotle gazowym kondensacyjnym największym problemem nie jest
    temperatura a skraplający się kondensat
    > I tu tworzywo sztuczne będzie bardziej odporne na jego działanie niż stal
    kwasoodporna.

    Dokładnie. Komin z plastiku jest bardziej odporny na kwasy i korozję.
    Natomiast kominy z nierdzewki działają lepiej jako dodatkowy wymiennik
    ciepła, ale bywa, że potrafią skorodować w bardzo krótkim czasie.
    Niestety niektóre firmy nie dbają o jakość spawów i ich oczyszczenie po
    spawaniu.

  • 12. Data: 2019-10-20 13:12:10
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-10-20 o 11:39, lleeoo pisze:
    > Ok, jednak celowo napisałem wcześniej o odbiorze strażaka nie
    > kominiarza bo przy obiektach z którymi się stykam na codzień
    > projekty opiniują rzeczoznawcy ppoż a na odbiory przychodzi
    > strażak.
    > I w przypadku projektantów i rzeczoznawców jest tak piszesz
    > uwzględniają aktualizację przepisów, jednak na odbiorach jest z
    > tym problem. Interpretacja strażaków jest taka, że plastik jest
    > palny, deklaracje producenta i atesty to jedno a i tak decyduje
    > za każdym razem jakiś gość.
    > Przepisy są na tyle niprecyzyjne, że ten gość jest wstanie obronić
> [...]

    Które są tylko własnym "widzimisiem" niedouczonego strażaka czy
    kominiarza, a jak to mówią "diabeł tkwi w szczegółach".

    Ja podałem konkretne zapisy prawne i normatywne, przy których kończy się
    taka własna interpretacja.

    Niestety też czasami miewam kontakt z takimi "specjalistami".

    Sytuacja: Stara kamienica zamieszkana przez 4 spokrewnione z sobą rodziny.

    Ponieważ są to rodziny z którymi i ja jestem spokrewniony to pomagałem
    im się zgazyfikować i przejść z opału węglowego na gaz.

    Z trzema kotłami nie było najmniejszego problemu. Jeden z nich udało się
    wyposażyć we kład kominowy, a dwa z wyrzutem poprzez ścianę i z tymi
    kotłami nie było najmniejszego problemu, ani z projektem, ani z odbiorem
    czy z opiniami kominiarskimi.

    Problem się zrobił z ostatnim kotłem, który był montowany po kilku
    latach, bo inny kominiarz, który objął ten rejon się uparł i nie chciał
    wyrazić zgody na wyrzut poprzez ścianę. Upierał się, że jest to budynek
    wielorodzinny i nie wolno.

    Sam natomiast zaproponował poprowadzenie poziomego odcinka z kuchni,
    poprzez przedpokój, łazienkę do kanału spalinowego w który jak się
    okazało i tak się nie da wsadzić żadnego wkładu, bo kanał jest zbyt
    wąski i ma 3 czy 4 uskoki. Nawet pojedynczej, elastycznej rury 60mm nie
    dało się wsadzić. Ale nawet gdyby się dało to łączna długość całego
    komina uniemożliwiałaby pracę kotła, ponieważ maksymalna długość dla
    rury spalinowej fo 60mm przy tych kotłach to było 10 czy 11 metrów.

    Co ciekawsze, prawo dopuszcza prowadzenie poziomych odcinków kominów
    spalinowych nie dłuższych jak 2m. W zaproponowanej wersji kominiarza,
    komin miał mieć ok. 7-8m poziomego odcinka i wg niego było to zgodne z
    przepisami. Kiedy mu to wytknąłem to nie wiedział jak wybrnąć z
    sytuacji, bo błędną opinię wystawił.

    Ja sprawę uzgadniałem z projektantem tejże instalacji i on nie widział
    problemów z wyrzutem spalin poprzez ścianę. Natomiast zakwestionował
    pomysł kominiarza.

    Po pierwsze ściana ta nie posiadała ani jednego okna, ani też żadnego
    innego otworu, poza drzwiami wejściowymi na klatkę schodową.  Najbliższe
    wyprowadzenie kominowe (tego ostatniego kotła) miało się znajdować na
    wysokości ponad 3m ponad chodnikiem, w odległości ponad 3m od tych
    drzwi. Pozostałe były na wysokości ponad 7m. Czyli z dużym zapasem
    spełniały wymagania prawne.

    Ponadto ściana ta znajdowała się od strony podwórza tejże kamienicy, a
    najbliższy sąsiedni budynek był oddalony ok. 50m od tej ściany. Od
    ściany do granicy posesji było ok. 8m.

    Po drugie prawo jednoznacznie określa co jest budynkiem jednorodzinnym,
    a co budynkiem wielorodzinnym. Ta kamienica kwalifikowała się do
    budownictwa jednorodzinnego (tzw. budynek jednorodzinny
    wielopokoleniowy), ponieważ nie posiadała wydzielonych lokali
    mieszkalnych, co poświadczone było w Księgach Wieczystych. Co ciekawsze
    nawet  oglądając te mieszkania, widać było, że kiedyś parter to było
    jedno mieszkanie z wieloma pokojami, a piętro drugie mieszkanie z
    wieloma pokojami. Nawet gdzieniegdzie pozostały, nieużywane drzwi
    pomiędzy lokatorami lub wyraźne wnęki po takich drzwiach, które zostały
    zamurowane.

    Przedstawiłem kominiarzowi projekt w którym jest wyrzut poprzez ścianę
    (czyli, że projektant się w pełni podpisuje pod takim wyprowadzeniem),
    przedstawiłem wyciąg z ksiąg wieczystych, gdzie poszczególni lokatorzy
    mieli tylko i wyłącznie udziały procentowe w kamienicy bez wydzielonych
    lokali, przedstawiłem też zapis prawny, który definiuje co to jest
    budynek wielorodzinny oraz, który mówi, że poziomy odcinek kominowy nie
    może być dłuższy jak 2m.

    W końcu kominiarz wyraził zgodę ze słowami "a chuj z wami, róbta co
    chceta", jakby robił ogromną łaskę.

    Według mnie oraz według projektanta o wiele bezpieczniejszym było
    wyprowadzenie spalin poprzez ścianę niż pakowanie się w stare, popękane
    i krzywe kominy.

  • 13. Data: 2019-10-20 16:01:20
    Od: Hans Kloss <l...@g...com>

    To juź kominiarzowi trzeba przedstawiać wyciag z ksiąg wieczystych, świat się kończy.

  • 14. Data: 2019-10-21 08:38:38
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 20 października 2019 13:12:31 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

    > Co ciekawsze, prawo dopuszcza prowadzenie poziomych odcinków kominów
    > spalinowych nie dłuższych jak 2m.

    Gdzie to jest zapisane?
    I czy odcinek z nachyleniem 5% to jest poziomy czy już nie? Jeśli tak to od ilu % już
    nie jest poziomy?
    A taki termet np dopuszcza dla swojego kotła max długość przewodu kominowego 25m

  • 15. Data: 2019-10-21 08:46:08
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Monday, October 21, 2019 at 8:38:40 AM UTC+2, Kris wrote:

> [...]
    już nie jest poziomy?
    > A taki termet np dopuszcza dla swojego kotła max długość przewodu kominowego 25m

    Jest takie cos np. w

    Obwieszczeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 8 kwietnia 2019 r. w sprawie
    ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie
    warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie

    http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=
    WDU20190001065

    tylko "z wyłączeniem kotłów" (?)

    7. Przewody i kanały spalinowe odprowadzające spaliny od urządzeń gazowych, z
    wyłączeniem kotłów, powinny spełniać następujące wymagania:
    2) długość pionowych przewodów spalinowych powinna być nie mniejsza niż 0,22 m, a
    przewodów poziomych ułożo-nych ze spadkiem co najmniej 5% w kierunku urządzenia - nie
    większa niż 2 m;

  • 16. Data: 2019-10-21 12:14:12
    Od: e...@g...com

    Jak tu rozumieć" wyłączenie " kotłów?

  • 17. Data: 2019-10-21 12:21:53
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 21 października 2019 12:14:13 UTC+2 użytkownik
    e...@g...com napisał:
    > Jak tu rozumieć" wyłączenie " kotłów?

    Że kotłów gazowych to ograniczenie nie dotyczy.
    Ale to by było za proste;)

  • 18. Data: 2019-10-21 13:28:42
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-10-21 o 12:14, e...@g...com pisze:
    > Jak tu rozumieć" wyłączenie " kotłów?

    I tu jest problem, ponieważ nigdzie w zapisach prawnych nie ma definicji
    kotła, a w nazewnictwie urządzeń gazowych jest zbyt duża dowolność.
    Jedne firmy nazywają to kotłami, a inne piecami gazowymi. Wszelkie
    definicje encyklopedyczne mówią, że piec to urządzenie, które ogrzewa
    bezpośrednio pomieszczenie bez pośrednictwa dodatkowego medium, a kocioł
    ogrzewa za pośrednictwem medium typu woda czy para. Czyli teoretycznie
    powinniśmy mówić o kotłach gazowych, a nie piecach.

    Teoretycznie jeżeli są to faktycznie kotły, bo w rozporządzeniu kilka
    razy są przywoływane tego typu urządzenia jako "kotły gazowe" to nie
    podlegają tym zapisom. Ale też nie ma innych zapisów w tymże
    rozporządzeniu, które określają jak "kotły gazowe" mają być podłączane w
    budownictwie.

    Poza tym są urządzenia typu gazowe podgrzewacze przepływowe, które nie
    mogą mieć poziomego odcinka konina dłuższego jak 2m i do tego się mocno
    czepiają kominiarze. Ale przecież są też kotły gazowe z otwartymi
    komorami spalania. Niby dlaczego miałyby mieć możliwość podłączania
    dłuższymi odcinkami? Przecież zapis ograniczający długość odcinka
    poziomego związany jest ze zbytnim wychładzaniem spalin w takim kominie
    i utratą ciągu kominowego.

    Natomiast w przypadku kotłów z zamkniętymi komorami, mamy wymuszony
    wyrzut spalin przy pomocy wentylatora.

    Z całą pewnością nie odważyłbym się podłączyć kotła gazowego z otwartą
    komorą spalania dłuższym odcinkiem rury kominowej jak 2m, podobnie z
    resztą innych urządzeń gazowych w których ewakuacja spalin odbywa się na
    skutek wytworzenia ciągu kominowego.

    Osobiście uważam, że zapis ten powinien zostać zmieniony i sprecyzowany,
    bo wielokrotnie się spotykałem z tym, że jedni projektanci twierdzili,
    że w przypadku urządzeń z zamkniętą komorą spalania odcinek poziomy nie
    ma znaczenia, a inni trzymali się zapisu, że nie może być dłuższy jak
    2m. Zatem i tak wszystko zależy od tych którzy się pod tym podpiszą
    (projektant i kominiarz).

  • 19. Data: 2019-10-21 16:22:14
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 21.10.2019 o 13:28, Uzytkownik pisze:

    > Osobiście uważam, że zapis ten powinien zostać zmieniony i sprecyzowany

    Sapienti sat. Mądremu inaczej - nie.

  • 20. Data: 2019-11-19 13:24:50
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 18 października 2019 05:52:27 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

> [...]
    > ciepła, ale bywa, że potrafią skorodować w bardzo krótkim czasie.
    > Niestety niektóre firmy nie dbają o jakość spawów i ich oczyszczenie po

    Znalazłem rozwiązanie żeby wilk był syty i owca cała
    https://allegro.pl/oferta/termet-komin-pakiet-spalin
    owy-przez-sciane-60-100-8358068790
    https://allegro.pl/oferta/rura-koncentryczna-turbo-6
    0-100-1-m-al-pp-8675720241
    Z wierzchu aluminium w środku PP
    więc spełnia kryteria rozporządzenia(aluminium jest niepalne)