  • 1. Data: 2016-05-08 11:29:14
    Temat: Notarialna umowa sprzedaży lub darowizny a stan faktyczny wcześniejszego nabycia
    Od: Marek <f...@f...com>

    Takie umowy mają następującą formułę na wstępie:

    "Zbywca oświadcza: [...] " po czym następuje określenie przedmiotu
    oraz sposobu i okoliczności i daty jego wcześniejszego nabycia. Czy
    umowa jest ważna jeśli okoliczności nabycia są błędne podane np. zła
    data oraz rodzaj nabycia?
    Dlaczego notariusz opiera się tylko na oświadczeniu zbywcy (który ma
    problemy z pamięcią) a nie na realnych dokumentach jakie zbywca
    powinien przedstawić (np. poprzednia umowa nabycia)?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2016-05-08 11:53:29
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Być może zależy od notariusza.
    Przy czym odróżniałbym umowę sprzedaży od darowizny.

    Napotykam się na podobny problem przy transakcjach dotyczących
    spółek/stowarzyszeń/fundacji.
    "Wg oświadczenia prezes / członek zarządu / udziałowiec ... posiadający... udziałów".

    -----

  • 3. Data: 2016-05-08 12:35:12
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 08-05-16 o 11:29, Marek pisze:
> [...]
    > problemy z pamięcią) a nie na realnych dokumentach jakie zbywca powinien
    > przedstawić (np. poprzednia umowa nabycia)?

    Bo sposób nabycia ma poboczne znaczenie w tej umowie.

  • 4. Data: 2016-05-08 12:44:58
    Od: "A. Filip" <a...@b...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:

    > Bo sposób nabycia ma poboczne znaczenie w tej umowie.

    To w kwestii praktycznej: jak sprawa wygląda w przypadku "błędnego
    oświadczenia/przekonania" o byciu właścicielem zbywcy?
    [ Może rzadko ale coś takiego trafiać się po prostu MUSI ]

    --
    A. Filip
    Kiedy wchodzisz do ociemniałego, zamknij oczy. (Przysłowie arabskie)

  • 5. Data: 2016-05-08 13:13:54
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 08-05-16 o 12:44, A. Filip pisze:

    > To w kwestii praktycznej: jak sprawa wygląda w przypadku "błędnego
    > oświadczenia/przekonania" o byciu właścicielem zbywcy?
    > [ Może rzadko ale coś takiego trafiać się po prostu MUSI ]

    Opisano to w kodeksie. Umowa, to umowa. Nie możesz sprzedać czegoś,
    czego właścicielem ne jesteś.

  • 6. Data: 2016-05-08 17:14:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 8 May 2016 12:35:12 +0200, Robert Tomasik
    <r...@g...pl> wrote:
    > Bo sposób nabycia ma poboczne znaczenie w tej umowie.

    Pomijając oczywistą oczywistość, że nie można skutecznie prawnie
    sprzedać czegoś czego się nie ma (nie o to pytam), właśnie interesuje
    mnie to poboczne znaczenie nabycia. Spieszyłem się u notariusza a on
    mnie zaskoczył pytaniem o okoliczności nabycia. Popieprzyły mi się
    daty oraz forma nabycia z inna transakcją i zorientowałem się dopiero
    po otrzymaniu wypisu. Teraz nie wiem czy odkręcać to czy dać już
    spokój jeśli to nie ma dużego znaczenia.

    --
    Marek

  • 7. Data: 2016-05-08 17:43:11
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Notariusz jest płatnikiem podatku, gdyby taki był wymagany, więc narażasz i jego i
    siebie.

    -----

  • 8. Data: 2016-05-08 18:47:34
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 8 May 2016 17:43:11 +0200, ąćęłńóśźż<n...@d...spamerow> wrote:
    > Notariusz jest płatnikiem podatku, gdyby taki był wymagany,
    > więc narażasz i jego i siebie.

    Nie był.

    --
    Marek