  • 41. Data: 2020-01-20 19:51:26
    Temat: Re: Panele z Chin
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Adam Sz. a...@g...com ...

> [...]
    > Dzięki samemu optymalizatorowi raz, że każdy panel zawsze działa z
    > maksymalną w danym momencie mocą (bo każdy ma ustalony swój
    > niezależny punkt maksymalnej mocy, a nie jeden dla wszystkich), a
    > dwa - masz niezależny monitoring każdego panela w każdym momencie.
    > Po kilku dniach obserwacji widzę już, że to był strzał w 10-tkę i
    > jakbym zaoszczędził i wrzucił "standardową" instalację w stringu na
    > jednym (czy tam dwóch) MPPT to instalacja generowałaby (przynajmniej
    > póki co w zimie) dużo, a nawet bardzo dużo mniej kWh.

    Czyli ile mniej?
    Jaki koszt instalacji stanowiły optymalizatory? (jest o co kruszyć
    kopie?)

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "...kobiety tak dalece szanować należy, jak dalece

  • 42. Data: 2020-01-20 20:56:11
    Od: Baczek <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-01-19 o 22:57, Adam Sz. pisze:

    > Widzę sami fachowcy z koziej dupy :D
    > Nie chce mi się tłumaczyć - wpiszcie sobie "zacienienie fotowoltaika" na
    > googlu lub YT i wyskoczy Wam milion stron które to tłumaczą.
    >
    > Baczek - załóż sobie na ten panel(e) optymalizator TIGO, zyskasz wiele
    > kWh :)

    Muszę zapytać w gminie, czy mogę. Jaka +- cena jest takiego optymalizatora?

  • 43. Data: 2020-01-21 14:07:40
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 20 stycznia 2020 20:56:41 UTC+1 użytkownik Baczek napisał:

    > Muszę zapytać w gminie, czy mogę. Jaka +- cena jest takiego optymalizatora?

    ok. 240 pln / sztuka. Powinieneś je mieć na wszystkich panelach, które
    się zacieniają chociaż w kawałku. Oczywiście kwestia kiedy i na jak długo
    ten komin Ci zacienia - w lato też?

    Montaż jest prosty i bez użycia narzędzi.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 44. Data: 2020-01-21 14:12:07
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 20 stycznia 2020 19:51:37 UTC+1 użytkownik Budzik napisał:

    > Czyli ile mniej?
    > Jaki koszt instalacji stanowiły optymalizatory? (jest o co kruszyć
    > kopie?)

    W styczniu instalacja wygeneruje ok 250kWh, bez optymalizatorów to by mogło
    być ze 100kWh, bo to akurat najgorszy miesiąc i mam zacienienie na kilku
    panelach z rana i kilku panelach wieczorem. 150kWh * 0,6 pln = 90 pln
    w ciągu jednego tylko miesiąca. Przypuszczalnie w sezonie to będzie
    koło 600-800 pln, przez 25 lat pewnie dobije do 20k pln. Standardową
    instalację miałem za 36k pln, solaredgowa za 41k pln. Różnica 5k pln.

    Jak dla mnie spoko - szczególnie, że solaredge daje długą gwarancję na
    sprzęt (12 lat falownik i 25 lat optymalizatory), a w razie awarii jakiegoś
    panela - wiesz od razu który padł i wymieniasz go na dowolny i instalacja
    sobie działa dalej z pełną mocą.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 45. Data: 2020-01-21 17:17:07
    Od: Piotrek Paradysz <p...@g...com>

    W styczniu instalacja wygeneruje ok 250kWh, bez optymalizatorów to by mogło
    być ze 100kWh, bo to akurat najgorszy miesiąc i mam zacienienie na kilku
    panelach z rana i kilku panelach wieczorem.
    -----------------------
    Bez urazy ale z takich ,,dowodów" to można się tylko zaśmiać :)

  • 46. Data: 2020-01-21 19:18:18
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 21 stycznia 2020 17:17:09 UTC+1 użytkownik Piotrek Paradysz napisał:

    > Bez urazy ale z takich ,,dowodów" to można się tylko zaśmiać :)

    Śmiej się - śmiech to zdrowie. Ja czasu na tłumaczenia nie mam - ktoś z
    tych porad skorzysta to dobrze na tym wyjdzie. Nie skorzysta - sporo straci.
    A Ty chociaż trochę zdrowia zyskasz.

    PS. bez urazy ale z takimi argumentami to można się tylko zaśmiać :)

    --
    Adam Sz.

  • 47. Data: 2020-01-21 21:12:05
    Od: Piotrek Paradysz <p...@g...com>

    To zdradź, w jaki sposób wyliczyłeś, ze różnica wyniosła 150kWh?

  • 48. Data: 2020-01-21 21:51:48
    Od: Pilocik <p...@n...pl>

    W dniu 21.01.2020 o 14:12, Adam Sz. pisze:

> [...]
    > panela - wiesz od razu który padł i wymieniasz go na dowolny i instalacja

    Kolego Adamie, przypomnij jaką masz dużą instalację bo mi umknęło ?
    Ja mam 5,6kWp

    Nie wiem jak możesz szacować produkcję przed końcem miesiąca, moja dziś
    zrobiła prawie 16kWh a wczoraj tylko 2kWh, póki co to w styczniu mam już
    130kWh, zatem do końca miesiąca może być 260kWh jak i tylko 140kWh, na
    to wpływu przecież nie mamy my ani też optymalizatory
    A jeśli o nich mowa to u mnie akurat byłyby totalnie bez sensu, nie mam
    możliwości zacienienia przez cokolwiek na żaden panel ani przez chwilę,
    po prostu mam optymalny dach pod panele, kierunek południe a nachylenie
    ciut >20stopni

    Wiem, że nie każdy ma takie warunki, jak ze wszystkim, trzeba to
    przeanalizować indywidualnie

  • 49. Data: 2020-01-22 00:55:15
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 21 stycznia 2020 21:12:07 UTC+1 użytkownik Piotrek Paradysz napisał:
    > To zdradź, w jaki sposób wyliczyłeś, ze różnica wyniosła 150kWh?

    SolarEdge daje dokładny dostęp po API jaką każdy panel w danym dniu i w
    danej godzinie (z rastrem 15 minutowym) generował moc. Mając te dane można
    łatwo obliczyć ile instalacja generowałaby mocy (zawsze tyle ile najsłabszy
    panel * ilość paneli) bez optymalizatorów.

    https://www.solaredge.com/sites/default/files/se_mon
    itoring_api.pdf

    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 50. Data: 2020-01-22 01:03:47
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 21 stycznia 2020 21:51:53 UTC+1 użytkownik Pilocik napisał:

    > Kolego Adamie, przypomnij jaką masz dużą instalację bo mi umknęło ?
    > Ja mam 5,6kWp

    9,86kWp

    > Nie wiem jak możesz szacować produkcję przed końcem miesiąca,

    Nie mogę. Ale mogę przeliczyć na podstawie już twardych i realnych danych
    ze stycznia ile instalacja generowałaby mocy bez optymalizatorów. Mogę też
    śmiało interpolować to na pozostałe miesiące, choć i tak przyjąłem te dane
    z dużym zapasem - tj. zakładam, że w lato oszczędności będzie mniej w
    stosunku do ilości generowanego prądu bo słońce jest wysoko i cieni jest
    znacznie mniej niż w zimie.

> [...]
    > możliwości zacienienia przez cokolwiek na żaden panel ani przez chwilę,
    > po prostu mam optymalny dach pod panele, kierunek południe a nachylenie

    Ja mam znacznie bardziej skomplikowaną sytuację - trzy połacie i w zimie
    częściowe zacienienie przez komin, dwa słupy oświetleniowe (o nich to
    dopiero się zorientowałem jak już instalacja działała i na monitoringu
    zauważyłem przesuwające się w czasie osłabienie mocy kolejnych paneli
    (a to po prostu cienki słup je cieniował). Na szczęście te słupy to tak
    grudzień-styczeń tylko, potem słońce idzie wyżej i problemu nie ma. Ale
    pozostaje cieniowanie przez komin, daszek z tarasu i jedna połać - drugą.
    Nie ma lekko, dlatego solaredge to u mnie mus.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.