    From: "pP" <x...@x...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: !! Clo w wysylce HELP !!
    Date: Fri, 16 May 2003 13:08:03 +0200

    Użytkownik "pi0tr3k" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:ba0q25$fc7$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Jako powód zwolnienia z odprawy celnej należało podać, że jesteś osobą
    > fizyczną
    > i sprowadzony towar jest na gwarancji na twój własny użytek o niewielkiej
    > przecież wartości (poniżej 800 euro).
    >
    > czy mowi o tym jakies konkretne rozporzadzenie?
    > Czy moglby ktos mi podac jakis przepis mowlacy o tym??
    > za wszelka odpowiedz bylbym niesamowicie wdzieczny, zwlaszcza ze dla mnie ta
    > kasa przedstawia jakas wartosc

    Przepraszam, 800 euro dotyczy czego innego - wymknęło mi się w pośpiechu.
    W przypadku sprowadzania towaru o niewielkiej wartości przez osobę fizyczną i
    ten towar jest przysyłany na gwarancji i nie jest w związku z tym przeznaczony
    do dalszej odsprzedaży warto *przed* dokonaniem odprawy celnej prosić o
    zwolnienie z tej odprawy z powodów jak wyżej. Często jest to skuteczne.

    Bardzo często dostawca z zagranicy dołącza do takiego towaru "fakturę
    proforma", na której on pisze, że jest to na gwarancji i jeśli towar jest
    pochodzenia z UE lub krajów związanych z UE odpowiednią umową, to na tej
    fakturze powinna być o tym deklaracja. Ta deklaracja powoduje *zwolnienie* z cła
    lub obniżenie tego cła. Przykład tej deklaracji poniżej:
    "The exporter of the products covered by this document declares that, except
    where otherwise clearly indicated, these products are of E.C. preferential
    origin."
    *Musi* ta deklaracja być napisana bez błędów ortograficznych, bez przekręceń
    stylistycznych i *musi* być podpisana czytelnym imieniem i nazwiskiem osoby z
    firmy dokonującej eksportu do Polski. Jeśli choćby jedno z tych *musi* nie
    będzie zachowane to cło zostanie naliczone. Nie musi być ona po angielsku, może
    być w jednym z języków z UE lub nawet po polsku. Wzory tych deklaracji w innych
    językach można chyba bodajże znaleźć w Kodeksie Celnym.
    Dla towaru o większej wartości zamiast powyższej deklaracji wystawia się za
    granicą dokumenty EUR.1, ale to nie dotyczy Twojej sprawy.

    Mogę się mylić, ale skoro odprawa celna została dokonana, to w tym przypadku
    raczej VAT i cło mogły zostać naliczone prawidłowo (najprawdopodobniej nie
    posiadasz faktury z taką deklaracją jak wyżej). Skoro paczka została wysłana z
    firmy zagranicznej to niestety wartość 41 dolarów jest wystarczająca do
    wykonania odprawy i naliczenia tych opłat.

    Możesz przejrzeć Kodeks Celny, aby w przyszłości wiedzieć więcej na temat
    sprowadzania towaru z zagranicy. Telefoniczna informacja celna jest dość
    kiepska, ale też można tam próbować się czegoś dowiedzieć.