    From: "pP" <x...@x...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: !! Clo w wysylce HELP !!
    Date: Fri, 16 May 2003 14:05:42 +0200

    Użytkownik "Sierp" <N...@s...netskasuj> napisał w wiadomości
    news:20030516021327.4125eb75.NOspam@sierp.netskasuj.
    ..
    > Dnia Thu, 15 May 2003 15:57:40 +0200
    > "pP" <x...@x...pl> naskrobał(a):
    > hmm

    > a jezeli kupie za granica cokolwiek (w usa na przyklad) o wartosci ponizej
    800euro
    > (wg czyjego cennika? tego ktorego zakupilem?) i to cos zostanie mi wyslane
    > do polski - to czy to tez ominie clo? tz nie powinno byc nalozone?
    > co zrobic jezeli clo zostanie nalozone?

    Nie możesz kupować cokolwiek gdziekolwiek i unikać cła. No chyba, że z zagranicy
    osoba fizyczna wyśle Ci paczuszkę pocztą i wartość (deklarowana, a nie z
    cennika) tej paczuszki nie przekroczy 45 euro. Wtedy nic nie zapłacisz - po
    prostu listonosz przyniesie Ci ją do domu. 800 euro jest pomyłką.

    USA jest złym przykładem - z tego kraju będzie do zapłaty cło i podatek VAT.
    Uniknąć cła (ale nie VAT) można importując z UE i na fakturce będzie odpowiednia
    deklaracja o pochodzeniu towaru, o której wspomniałem w odpowiedzi wcześniej lub
    z paczką będzie dokument EUR.1 (kosztuje!!).

    Celnik jest niczym bóg - jak nałożył cło - to zapewne tak miało być. Można
    składać odwołania, ale rozpatrzenie długo trwa i trzeba mieć konkretne podstawy
    do zmiany wysokości cła. Dodatkowo celnik może sobie Ciebie zapamiętać, że
    składałeś odwołania i będzie złośliwy w następnych odprawach. Radzę przejrzeć
    Kodeks Celny.