    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Dlaczego złotówka drgnęła q górze?
    Date: Wed, 27 May 2020 17:38:40 +0200

    "Arek" 5ecd5690$0$17361$6...@n...neostrada.pl

    > Ogłosili, że spadło znacznie zainteresowanie (nic
    > dziwnego po obniżce). Zresztą teraz NBP skupuje.

    Za pieniądze zyskane na spekulacjach? -- handlu walutami
    i złotem oraz na inwestycjach... ;) Bo na pewno nie ;) drukuje...

    > Kwiecień i maj ok. 72 mld zł. Skupił za nie obligacje
    > Skarbu Państwa (ponad 50 mld) i obligacje PFR i BGK
    > gwarantowane przez Skarb Państwa (prawie 22 mld).
    > To ok. 3% PKB.

    3% zdrowego PKB -- trudno zgadnąć, ile teraz będzie...

    > W II kwartale dodruk w stosunku do PKB
    > był wyższy tylko w USA. A właśnie jutro (27 maja) miał
    > być kolejny skup obligacji za wydrukowane złotówki.
    > Idziemy na kolejny niechlubny rekord świata?

    Czy poligrafia nie jest składową gospodarki?

    > Manipulacje z BGK (pośrednik) po to by ominąć Konstytucję,
    > że niby NBP bezpośrednio nie finansuje deficytu...

    Nie deficytu -- NIE MA deficytu! Jest Tarcza!

    > Nikt nie wie, ale przynajmniej na krótką metę
    > niektóre banki centralne ogłaszają zamiary.

    Już wiem? -- po co ten pan:
    https://www.youtube.com/watch?v=_VSxaq3vm1A

    wpuszcza ludzi w maliny mówieniem o pożyczaniu
    nieistniejących pieniędzy przez banki komercyjne...

    Jeszcze przed laty wiedział, że nadejdzie wiekopomna
    chwila, gdy Fiskusowi zabraknie szmalu?...

    > Zapowiedzi rozdawnictwa na kredyt dołują, zwłaszcza gdy
    > wiele państw Europy miało równowagę lub nadwyżkę (Czechy,
    > nie mówiąc o Niemczech), na ich tle wypadliśmy marnie.

    Morawiecki mówił, że doskonale!
    Wprawdzie nie słyszałem o ,,zielonej wyspie'',
    ale znaczeniowo niemal powtarzał mantrę DTuska.

    > Na to nałożył się cykliczny przepływ kapitału od wschodzących
    > do rozwiniętych i z powrotem - była 1. faza (się może przedłużyć
    > z powodu wirusa).
    > Jak wygląda stabilność PLN to się okazało po nadejściu
    > pandemii - jeszcze w dół.

    Jak ma wyglądać? Stan narodowego pieniądza chyba musi odzwierciedlać
    stan gospodarki, a gospodarka polska to głównie: polskie rolnictwo,
    wspierane przez Zachód; niepolskie banki i niepolscy ubezpieczyciele;
    mieszany handel; polskie usługi; polska medycyna oparta o Zachód,
    szkolnictwo niezbyt mocno związane z rzeczywistością...

    Jabłka, mleko, ziarno, wołowina -- są dobre, ale niekoniecznie
    stawiają Polaków wśród najsilniejszych gospodarek... Przydałaby
    się pełna produkcja -- od racjonalnego szkolnictwa i uczciwego
    projektowania (nie kopiowania nieświeżych projektów gotowych)
    po użyteczną produkcję finalną pożądaną na świecie...

    --