  • Data: 2015-07-20 11:11:52
    Temat: Re: Dziś Grecja, jutro Polska
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:mogimf$59g$...@n...news.atman.pl...
    W dniu 2015-07-19 o 14:01, Chris94 pisze:

    >Ale było to możliwe z uwagi na sztucznie ustalane stopy procentowe -
    >sztucznie, czyi "po uważaniu", a nie rynkowo. Jeśli stopy będą
    >rynkowe,
    >to będą uwzględniały tę "galopującą inflację".

    Nie calkiem, bosmy to juz przerabiali od 1990.
    Robi sie duza roznica miedzy oprocentowaniem kredytow a oszczednosci,
    kto ma pieniadze, ten je straci, kto ma kredyt, ten zbankrutuje :-)

    No i kwestia umow - jesli od poczatku jest "WIBOR +2%" to ok, jesli
    "kredyt preferencyjny dla mlodych malzenstw, na 2% rocznie" ...

    > Ten przykład podałem tylko po to, by pokazać możliwą skalę spadku
    > wartości waluty spowodowanego inflacyjnym dodrukiem banknotów przez

    Tylko, ze warunki sa nieco inne - nasz rzad mial wtedy cala
    gospodarke.
    No i w sumie wcale mu nie zalezalo na utrzymaniu wartosci pieniadza, a
    wrecz odwrotnie.

    > rząd. Ponieważ do Ciebie to zdaje się nie dotarło, więc podaję Ci tę
    > informację jak na talerzu:
    > 13.000 zł/4 zł = 325.000%
    > Słownie: trzysta dwadzieścia pięć tysięcy procent!
    > Tyle do 1989 r. wyniosła inflacja od czasu poprzedniej wymiany
    > złotówki
    > dokonanej bodajże w 1950 r.
    > Czy sądzisz że wskaźniki typu WIBOR+X są w stanie zabezpieczyć
    > interesy
    > pożyczkodawcy przy tak dużej inflacji?

    Zauwaz, ze gdyby to bylo rownomiernie rozlozone, to znaczy tylko 23%
    kazdego roku.
    Z tym daje sie zyc, przy 20% ludzie juz zaczynaja brac kredyty na
    samochod :-)

    Natomiast ... gdyby mialo byc oprocentowanie lokat o 5 % (p.p.)
    mniejsze, czyli 18%, to
    po 5 latach oszczednosci wzrastaja 2.28 razy, a ceny 2.81 raza.

    J.