    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zakaz konkurencji w umowie cywilno-prawnej
    Date: Wed, 25 Jun 2003 22:22:39 +0200

    On Wed, 25 Jun 2003, Anna Kulig wrote:

    >+ Witaj,
    >+
    >+ nie ma żadnych przepisów regulujących tę kwestię (jeśli chodzi
    >+ o współpracę pomiędzy firmami).

    Nie ma ? NIE MA ?? ;)
    "nigdy", "zawsze", "nie ma" itp to są dość niebezpieczne określenia,
    świat jest duży a prawodawstwo RP (obowiązują jeszcze dekrety
    marszałka Piłsudzkiego !) spore :] - to tak OT :)

    Teraz tylko wKF: a ktoś zabrania zawierania firmom dla
    przykładu umów agencyjnych ?

    KC 758: "Przez umowę agencyjną przyjmujący zlecenie (agent) zobowiązuje
    się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, [...]"

    Mam podkreślić stosowny kawałek ? ;)

    Jak nie to jedziemy dalej:
    ++++
    Art. 764 [6]. § 1. Strony mogą, w formie pisemnej pod rygorem nieważności,
    ograniczyć działalność agenta mającą charakter konkurencyjny na okres po
    rozwiązaniu umowy agencyjnej[...]
    ----

    >+ Jest to tylko i wyłącznie kwestia
    >+ umowna (czasem na zasadzie propozycji nie do odrzucenia, niestety).
    >+ Regulacja, którą przedstawiłeś jest - tak jak napisałeś - "żywcem"
    >+ wzięta z Kodeksu pracy i de facto nie powinna znaleźć się w umowie
    >+ firma - firma.

    Sprzeciw. Oczywiście trzeba wykazać na podstawie właściwości
    umowy (też KC - "należy raczej badać cel ni z tytuł") że
    umowa zawiera elementy "agencyjne".

    >+ Przecież jedna firma nie ma prawa zakazywania drugiej
    >+ firmie prowadzenia działalności i świadczenia usług zgodnych z jej
    >+ przedmiotem działalności.

    Jak widać - jestem zdanie przeciwnego. I co ty na to ? ;)

    >+ pozdrawiam,

    wzajemnie :) - Gotfryd