  • 1. Data: 2007-05-19 13:48:13
    Temat: Spółdzielnia chce przejąć nasze mieszkanie [długie]
    Od: "Anka" <b...@m...com>

    Witam,
    kiedyś siostra pytała o kilka spraw tutaj i bardzo jej pomogliście. Mam
    nadzieję, że mi też pomożecie :-).

    Sprawa dotyczy poważnej rzeczy - mieszkania, do którego mamy (jak sądzę)
    własnościowe prawo a spółdzielnia chce je przejąć. Spróbuję w kilku zdaniach
    na spokojnie opisać całą sytuację włącznie z podstawą prawną, na jaką
    powołuje się spółdzielnia.

    W 1986 roku rodzice otrzymali przydział lokatorskiego prawa do mieszkania a
    w 1989, po wpłaceniu reszty wkładu budowlanego (czyli kiedy mieli już
    spłacone 100% wkładu) - przydział własnościowego prawa do mieszkania.

    W 2001 roku zaczęły się problemy finansowe i w związku z tym zaczął rosnąć
    dług za opłaty eksploatacyjne. Rodzice płacili ile mogli, ale momentami dług
    ten sięgał opłat półrocznych - czyli nawet do 2500 zł. W czerwcu 2003 roku
    rada nadzorcza spółdzielni wykluczyła rodziców z grona członków spółdzielni.
    Rodzice odwołali się do Walnego Zebrania (zgodnie z pouczeniem na informacji
    o wykluczeniu), ale Rada Nadzorcza (sama) odrzuciła to odwołanie. Całe
    zadłużenie, łącznie z odsetkami zostało spłacone przed końcem 2004 roku - od
    tego momentu opłaty są opłacane na bieżąco. I teraz: jakiś czas temu rodzice
    otrzymali pismo ze spółdzielni, w którym żąda ona podpisania załączonej
    umowy najmu naszego mieszkania i odesłania. Jako podstawę podaje brak tytułu
    prawnego do mieszkania - ponieważ zgodnie z art. 17(8) ustawy o
    spółdzielniach mieszkaniowych tytuł prawny do mieszkania wygasł po upływie 6
    miesięcy od wygasnięcia członkostwa w spółdzielni.

    Teraz moje zdanie na ten temat. Otóż to prawda, że w momencie, gdy
    członkostwo w spółdzielni wygasło, to art. 17(8) przytoczony wyżej jeszcze
    istniał. Istniał nawet 6 miesięcy później, kiedy teoretycznie tytuł prawny
    do mieszkania wygasł. Ale 30 marca 2004 roku (czyli 3 miesiące po
    wygaśnięciu tytułu prawnego do mieszkania i 9 miesięcy od ustania
    członkostwa - o ile to członkostwo w ogóle wygasło, bo przecież rodzice
    odwołali się) TK wydał wyrok, że art. 17(8) ustawy o spółdzielniach
    mieszkaniowych jest niezgodny z Konstytucją (link do wyroku wraz z
    uzasadnieniem na dole, format PDF). Wyrok ten został ogłoszony 15 kwietnia
    2004 roku i od tego momentu art. 17(8) ustawy o spółdzielniach
    mieszkaniowych był skreślony. Co prawda członkostwo i później tytuł prawny
    do mieszkania wygasły przed ogłoszeniem tego wyroku, ale w czerwcu 2005 roku
    do sprawy powrócił Sąd Najwyższy, który podjął uchwałę, że "w sprawie
    powództwa spółdzielni mieszkaniowej o eksmisję pozwany może skutecznie
    powołać się na przysługujące mu własnościowe prawo do lokalu nawet wówczas,
    gdy to prawo wygasło przed ogłoszeniem wyroku TK z 30.03.2004" - link do
    uchwały wraz z uzasadnieniem na dole, format PDF).

    A teraz pytania:

    1) Sprawa jest na tyle poważna, że poszłam do prawnika. Prawnik twierdzi, że
    _nie mamy prawa_ do tego mieszkania, ponieważ zgodnie z art. 17(8) wygasło
    ono przed wyrokiem TK a uchwała SN tyczy się jakiejś jednej konkretnej
    sprawy i nie można jej odnieść do naszej sprawy. Czy to jest prawda? Wiem,
    że w Polsce precedensów nie ma, ale uchwały SN chyba powinny być brane pod
    uwagę?

    2) Załóżmy, że wbrew prawnikowi z 1), uchwałę SN można podłączyć do naszej
    sprawy. Czyli rozumiem, że nie zostaniemy eksmitowani, jeśli spółdzielnia
    złoży takie powództwo? Tzn sąd weźmie pod uwagę to, że jednak mamy prawo
    własnościowe. Ale co, jak będziemy chcieli sprzedać mieszkanie, albo
    chociażby założyć księgę wieczystą? Do tego jest potrzebne zaświadczenie ze
    spółdzielni, ze mamy własnościowe prawo. A spółdzielnia tego zaświadczenia
    nam nie wyda bo uważa, że nie mamy żadnych praw. Wtedy zapewne będziemy
    musieli sami założyć sprawę w sądzie, ale czy w takim przypadku uchwała SN
    też zadziała? Tzn, czy będziemy mogli skutecznie się na nią powołać, kiedy
    będziemy chcieli zaświadczenie ze spółdzielni w celu założenia księgi
    wieczystej, jeśli uchwała ta odnosi się do powództwa spółdzielni o eksmisję?

    Dziękuję za uwagę i bardzo proszę o pomoc
    Anna Sadowska

    Wyrok TK z 30.03.2004 o skreśleniu art. 17(8) ustawy o spółdzielniach
    mieszkaniowych jako niezgodnego z Konstytucją:
    http://www.wro.vectranet.pl/~szarly/dok/TK(K_32-03).
    pdf

    Uchwała SN z dnia 25.06.2005 nawracający własnościowe prawo do lokalu, które
    wygasło przed ogłoszeniem wyroku TK
    http://www.wro.vectranet.pl/~szarly/dok/SN(III_CZP_3
    5-05).pdf

  • 2. Data: 2007-05-19 14:05:04
    Od: "::WireFree::" <m...@n...magicbox.pl>

    Z punktu widzenia ludzkiej uczciwosci to co robi spoldzielnia to zwykle
    Kurestwo do tego w swietle obowiazujacych ulomnych przepisow prawnych .

    Jak ogolnie wiadomo spoldzielnie mieszkaniowe to nie wlasnosc spoldzielcow
    tylko Kacyka prezesa i od jego decyzji zalezy czy bedziesz mieszkal czy nie
    w mieszkaniu za ktore zaplaciles kosmiczne pieniadze.

    Chialbym ci pomoc ale w twoim wypadku pozostaje tylko dzialanie takimi
    samymi kurewskimi metodami jak Prezes.

  • 3. Data: 2007-05-19 14:07:48
    Od: "::WireFree::" <m...@n...magicbox.pl>

    Poszukaj jeszcze w statucie spoldzielni czy jest jakis zapis o zwrocie
    wniesionych wkladow dla spoldzielcy wraz z odsetkami .

  • 4. Data: 2007-05-19 14:43:22
    Od: "Anka" <b...@m...com>

    > Poszukaj jeszcze w statucie spoldzielni czy jest jakis zapis o zwrocie
    > wniesionych wkladow dla spoldzielcy wraz z odsetkami .

    Czyli uważasz, że z prawnego punktu widzenia spółdzienia ma rację? :-(
    Anka

  • 5. Data: 2007-05-19 14:55:54
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu Anka 0z pięknie wystukał:

    > Wyrok TK z 30.03.2004 o skreśleniu art. 17(8) ustawy o spółdzielniach
    > mieszkaniowych jako niezgodnego z Konstytucją:
    > http://www.wro.vectranet.pl/~szarly/dok/TK(K_32-03).
    pdf

    Jakie są koszty tej sprawy w TK?

    --
    animka

  • 6. Data: 2007-05-19 15:02:20
    Od: Mecenas <m...@o...pl>

    A co ma spółdzielnia do własnościowego prawa do lokalu?
    Przeciez to prawo to forma własności i nie można tak łatwo go pozbawić.
    Oczywiście z powodu zadłużenia można stracić członkostwo w spółdzielni
    ale nie własnosciowe prawo. takie prawo może byc poddane np. egzekucji
    komorniczej.
    Dla mnie to dziwna sprawa.

    Pozdrawiam

    Michał

  • 7. Data: 2007-05-19 15:05:45
    Od: "Anka" <b...@m...com>

> [...]
    > Oczywiście z powodu zadłużenia można stracić członkostwo w spółdzielni
    > ale nie własnosciowe prawo. takie prawo może byc poddane np. egzekucji

    Ale w 2003 roku taka była ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych - że po 6
    miesięcy od ustania członkostwa ustaje własnościowe prawo. Tyle, że TK
    urzekł, że to niezgodne z konstytucją.
    Pozdrawiam
    Ania

  • 8. Data: 2007-05-19 15:06:47
    Od: "Anka" <b...@m...com>

    > Wyrok TK z 30.03.2004 o skreśleniu art. 17(8) ustawy o spółdzielniach
    > mieszkaniowych jako niezgodnego z Konstytucją:
> [...]

    Nie mam zielonego pojęcia - nie za mają sprawą poszło do TK
    Pozdrawiam
    Anka

  • 9. Data: 2007-05-19 15:30:32
    Od: "::WireFree::" <m...@n...magicbox.pl>

    Skoro pozbawili cie prawa do wlasnosci czyli "okradli" zadaj zwrotu
    poniesionych wkladow w calosci + odsetki.

    A prezesa zapodaj do windykacji w pruszkowie , tak mu dupe zjada ze nie
    bedzie ludzi wiecej okradal .

  • 10. Data: 2007-05-19 16:56:07
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu ::WireFree:: 0z pięknie wystukał:
    > Skoro pozbawili cie prawa do wlasnosci czyli "okradli" zadaj zwrotu
    > poniesionych wkladow w calosci + odsetki.

    Grosze by jej wypłacili.

    Wiesz za ile się teraz sprzedaje mieszkania?
    Jak nie wiesz to poszukaj tego tematu na stronach internetowych.

    --
    animka