  • 1. Data: 2015-03-03 07:36:56
    Temat: Wytrzymałość różnych typów śrub na wyrywanie z płyt wiórowych
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    Czy znacie jakieś takie testy?
    Sam chętnie zrobię w wolnej chwili.

    Plan mam taki: do deseczki wiórowej wkręcić różnego typu wkręty i je
    obciążać statycznie patrząc, przy jakim ciężarze śruba wyrwie się z
    deski. Proste i konkretne.

    Ale może już to zrobiliście przede mną?

    --
    MN

  • 2. Data: 2015-03-03 08:24:37
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-03-03 o 07:36, Marcin N pisze:

> [...]
    >
    > Plan mam taki: do deseczki wiórowej wkręcić różnego typu wkręty i je
    > obciążać statycznie patrząc, przy jakim ciężarze śruba wyrwie się z

    Masz zamiar się doktoryzować, bo jakoś nie za bardzo widzę sens takiej
    zabawy?
    Co Ci da informacja, że dla danej płyty wkręt o rozmiarach X*X zostanie
    wyrwany po obciążeniu statycznym masą 150kg?
    Przecież połączenia działają nie tylko wzdłużnie na wyrywanie, ale także
    na ścinanie i zginanie, a w rzeczywistości na meble nie tylko działają
    siły statyczne, ale także i dynamiczne.
    W jaki sposób będziesz wyrywał z płyty konfirmaty? Zakładając, że
    zostały one wkręcone zgodnie ze sztuką, czyli łby licują się z
    powierzchnią płyty.
    Obawiam się, że nawet jak przyspawasz do takiej śruby mocowanie aby
    zawiesić ciężar to prędzej się urwie Twój spaw niż śruba zostanie
    wyrwana z płyty.
    Poza tym nie ma sensu "wywarzać otwartych drzwi", bo na rynku masz
    gotowe systemy mocowań.
    Polecam stronkę www.dacter.pl -> Produkty

  • 3. Data: 2015-03-03 09:19:30
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu wtorek, 3 marca 2015 07:36:50 UTC+1 użytkownik Marcin N napisał:
    > Ale może już to zrobiliście przede mną?

    nie robilismy :) Używamy instrukcji obsługi i stosujemy takie wkręty jakie producent
    kazał dać :)

    b.

  • 4. Data: 2015-03-03 09:58:24
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-03-03 o 09:19, Budyń pisze:

    > nie robilismy :) Używamy instrukcji obsługi i stosujemy takie wkręty jakie
    producent kazał dać :)

    Nie masz duszy badacza...

    --
    MN

  • 5. Data: 2015-03-03 10:02:47
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    .pl...

    > Plan mam taki: do deseczki wiórowej wkręcić różnego typu wkręty i je
    > obciążać statycznie patrząc, przy jakim ciężarze śruba wyrwie się z deski.
> [...]

    Robiłem szalunki z OSB i skręcałem na wkręty z marketu - jak OSB pęczniało
    po zalaniu to wiele razy zrywało śrubę (urwany łeb i sąsiednie 2-3mm do
    pierwszego zwoju gwintu) ale nigdy mi śruby nie wyrwało :-)

    Z miękkiego drewna jak sosna to ok można wkręt wyrwać (choć nie każdego),
    ale z w OSB spokojnie można założyć że wytrzymałość jest zależna tylko od
    pola przekroju stali.

    Ps. Zakładam że mówimy o wkrętach do drewna z gwintem równoległym a nie
    stożkowym, bo te stare stożkowe dużo gorzej trzymały.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 6. Data: 2015-03-03 10:07:36
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2015-03-03 09:58, Marcin N wrote:

    > Nie masz duszy badacza...

    Tak tak.

    Znamy skądinąd: jak wszystko zawiedzie, to należy przeczytać w
    dokumentacji ;-)

    Piotrek

  • 7. Data: 2015-03-03 10:27:52
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-03-03 o 10:02, Ergie pisze:
    > Zakładam że mówimy o wkrętach do drewna z gwintem równoległym a nie
    > stożkowym, bo te stare stożkowe dużo gorzej trzymały.

    Co to jest gwint równoległy i stożkowy?

    Ostatnio na próbę wyrywałem z płyty MFP wkręty do drewna. Wychodziły
    młotkiem ślusarskim.

    --
    MN

  • 8. Data: 2015-03-03 10:45:10
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    .pl...

    W dniu 2015-03-03 o 10:02, Ergie pisze:
    > Zakładam że mówimy o wkrętach do drewna z gwintem równoległym a nie
    > stożkowym, bo te stare stożkowe dużo gorzej trzymały.

    > Co to jest gwint równoległy i stożkowy?

    Tu masz gwint równoległy:

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Wkr%C4%99t

    Wszystkie zwoje (oprócz samego szpica) mają tę samą średnicę.

    Zdjęcia stożkowe nie potrafię znaleźć. Chodzi o to że przekrój wkręta ma
    kształt stożka i każdy kolejny zwój jest coraz szerszy.

    > Ostatnio na próbę wyrywałem z płyty MFP wkręty do drewna. Wychodziły
    > młotkiem ślusarskim.

    Bo MFP to mielone g. Zrób ten sam test z OSB to zobaczysz różnicę.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 9. Data: 2015-03-03 11:14:26
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu wtorek, 3 marca 2015 09:58:59 UTC+1 użytkownik Marcin N napisał:
    producent kazał dać :)

    > Nie masz duszy badacza...

    hehehe - mam :) Tyle kasy na wynalazki różne to chyba nikt nie przepuścił :)

    b.

  • 10. Data: 2015-03-03 12:13:55
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-03-03 o 10:45, Ergie pisze:
    > Bo MFP to mielone g. Zrób ten sam test z OSB to zobaczysz różnicę.

    Producent MFP pisze, że jest wytrzymalsza w "tych sprawach" od OSB.

    --
    MN