  • 1. Data: 2014-12-23 13:13:16
    Temat: nowy piec z zasobnikiem na ekogrosze w starej instalacji CO
    Od: ziggy1 <r...@g...com>

    witam

    od razu napisze ze teoretykom dziekuje i zycze wesolych swiat. Mam plan zeby swoj
    piec na ekogroszek przerzucic do rodzicow. Ja mam co na alupexach 17kw krzaczka z
    zasobnikiem oni w tej chwili smieciucha pleszew 21kw. MOj dom troche jest wiekszy i
    pewnie lepsze ocieplenie 12cm na pioro-wpust, u nich 10 i dach bez ocieplenia. Ale
    instalacja u nich jest na jednym obwodzie i starych rurach, wody wchodzi pewnie kolo
    100l - i to uwazam za najwiekszy problem. U mnie kazdy grzejnik to osobny obwod na
    rozdzielaczu a u nich juz nikt tego nie przerobi bo to pol domu do kucia. MOj znajomy
    zamontowal w slabo ocieplonym domu z lat 80 piec z podajnikiem i schodzi 2 worki
    najlepszego ekogroszu przy temp na dworze 0 C. I teraz pytanie czy piec na ekogroszek
    na szanse dobrze i ekonomicznie dzialac przy starej instalacji co?

    Dzieki za pomoc
    RT

  • 2. Data: 2014-12-23 13:30:08
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 23 grudnia 2014 13:13:17 UTC+1 użytkownik ziggy1 napisał:
    > I teraz pytanie czy piec na ekogroszek na szanse dobrze i ekonomicznie dzialac
    >przy starej instalacji co?
    Instalacja ma niewiele do rzeczy w tym temacie. Instalacja jest jaka jest i skoro
    przy starym piecu zapewniała prawidłowe ogrzanie domu to i nowy piec da radę. Pod
    warunkiem że będzie odpowiedniej mocy
    A czy insralacja z alupexów z rozdzielnikami pompami itp. czy starego typu z calowych
    rur stalowych to nie ma większego znaczenia. Równie dobrze możesz tam podpiąć kocioł
    gazowy czy elektryczny i tez będzie grzał(pomijam sprawę kosztów oczywiście)
    Kwestia tylko czy wystarczy teraz 17kw skoro wcześniej był 21kW. Pewnie wystarczy
    znając życie bo watpię żeby stary kocioł(21kW) chodził u nich non stop na maksa

  • 3. Data: 2014-12-23 13:41:11
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "ziggy1" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > Ale instalacja u nich jest na jednym obwodzie i starych rurach, wody
    > wchodzi pewnie kolo 100l - i to uwazam za najwiekszy problem.

    Ale z punktu widzenia żywotności pieca to zaleta!
    Stara instalacja z dużą ilością wody to duża bezwładność i małe wahania
    temperatury na powrocie więc piec będzie pracował w komfortowych warunkach.

> [...]
    > ekogroszek na szanse dobrze i ekonomicznie dzialac przy starej instalacji

    Ma szanse, a nawet będzie lepiej działał. Moc ma wystarczającą pozostaje
    tylko kwestia pompy (jak obecnie jej nie ma i CO chodzi grawitacyjnie to
    może się okazać że będzie potrzebna) i sterowania - duża ilość wody w
    instalacji to duża bezwładność dobrze aby sterownik miał niską histerezę bo
    inaczej mogą wystąpić wahania temperatury o stopień lub dwa w jedną i drugą
    stronę, ale obecnie przy śmieciuchu na pewno też występowały więc może być
    tylko lepiej.

    Z punktu widzenia ekonomii (zużycia groszku) lepsza jest nowa instalacja bo
    można wtedy lepiej sterować i mieć stabilniejszą temperaturę, ale różnica
    jest niewielka. Po prostu w domu będzie zamiast ciągle 21 stopni raz 20 a
    raz 22 dopóki tak zostanie zużycie nie wzrośnie. Natomiast jak ktoś
    stwierdzi że chce minimum 21 to wtedy będzie miał 21-23 a więc wyższą
    średnią a co za tym idzie wyższe zapotrzebowanie na opał.

    Przerabiałem to w przypadku gazu - stara instalacja na grubych rurach (dom
    trzykondygnacyjny i wszystko chodziło grawitacyjnie) i zamiana "śmieciucha"
    na kocioł gazowy. Było to lat temu kilkanaście kocioł chodzi do dziś. W
    międzyczasie dom został ocieplony, a instalacja CO i kocioł pozostały bez
    zmian, więc tym bardziej są zbyt przewymiarowane szczególnie w okresach
    przejściowych, co powoduje że kocioł się włącza grzeje wodę w instalacji a
    zanim nagrzeje się powietrze i sterownik wyłączy kocioł to już w instalacji
    jest zbyt dużo ciepłej wody która długo oddaje ciepło. Kocioł przez to
    włącza się rzadko co jest zbawienne dla jego żywotności, ale za to w domu
    występują wspomniane wahania temperatury. Nie są na tyle istotne by
    powodować stały dyskomfort usprawiedliwiający wymianę instalacji (albo
    kotła na taki o mniejszej mocy), ale na zużycie gazu na pewno wpływ mają.
    (ktoś tu kiedyś to liczył i wyszło że to są jakieś pojedyncze procenty)

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 4. Data: 2014-12-23 13:57:15
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 23 grudnia 2014 13:41:33 UTC+1 użytkownik Ergie napisał:
> [...]
    > na kocioł gazowy. Było to lat temu kilkanaście kocioł chodzi do dziś. W
    > międzyczasie dom został ocieplony, a instalacja CO i kocioł pozostały bez

    Ciekawy przypadek: jesteś w stanie uzyskać dane o ile spadło zużycie gazu po
    ociepleniu domu? I na czym polegało ocieplenie- czy tylko styro na ściany czy może
    jeszcze wymiana okien itp.?

  • 5. Data: 2014-12-23 15:53:25
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

    > Ciekawy przypadek: jesteś w stanie uzyskać dane o ile spadło zużycie gazu
    > po ociepleniu domu? I na czym polegało ocieplenie- czy tylko styro na
    > ściany czy może jeszcze wymiana okien itp.?

    Jestem w stanie. Nawet dziś wieczorem :-)

    A na czym polegało ocieplenie to mogę Ci napisać już teraz bo w nim
    uczestniczyłem:

    Dołożenie 8cm styropianu do ściany z pustaków ocieplonej już 8cm wełny
    szklanej (takiej z lat 80-tych). Powstała ściana 4W: pustak - wełna -
    pustak - styropian
    Dach nie był przy tej okazji ruszany ale kilka lat wcześniej do 8cm wełny
    była dołożona nowa warstwa 10 albo 15cm.
    Izolacji od gruntu brak, a okna to plastiki "panorama" z połowy lat 90-tych.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 6. Data: 2014-12-23 18:11:44
    Od: dolniak <d...@g...com>

    Witam
    Wybitnym praktykiem nie jestem,ale piec mom.
    W tym samym domu mialem piec węglowy 25 kW,piec mialowy
    25 kW i -obecnie-piec na groszek też 25 kW.
    Instalacja stara,grzejniki żeliwne,piec w piwnicy chodzi
    tylko na grawitacji.
    W porównaniu do poprzednich ten jest przewymiarowany o
    ok 10 kW.Inna sprawa,że podczas wymiany pieca,zapomnialem
    zalożyć na dwóch grzejnikach zawory-teraz do wiosny muszę
    w dwóch pomieszczeniach piecem regulować temperaturę,bo
    zima ciepla.Klopot tylko z cieplą wodą...
    Groszku idzie mi teraz 2 10-litrowe wiaderka-nie ważylem.
    Opal kupuję luzem,podobno ma 26mJ. .Mam gdzie trzymać,i
    ladnie schnie.Paradoksalnie-przy wyższej temperaturze
    na piecu(dziś chodzi na 45st) opalu szloby chyba mniej
    -kociol tak nie zarasta sadzami.
    To chyba wszystko,jakby co to pytaj
    pozdro dolniak

  • 7. Data: 2014-12-23 20:55:55
    Od: "abn140" <a...@g...com>

    >Instalacja stara,grzejniki żeliwne,piec w piwnicy chodzi
    >tylko na grawitacji.
    chcialbym tak.... niestety moja rudera byla bez co i musialem sam robic wiec
    juz polecialo po plastiku i obiegowa..
    :-(

    > w dwóch pomieszczeniach piecem regulować temperaturę,bo
    >zima ciepla.Klopot tylko z cieplą wodą...
    To sie zalatwia 4drogowym.
    pzdr.
    wesolych!

  • 8. Data: 2014-12-29 11:37:31
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Ergie" napisał w wiadomości grup

    > Jestem w stanie. Nawet dziś wieczorem :-)

    Wybacz byłem poza światem (internetem).

    Odpowiedź brzmi ok. 15%. Tak znajomy oszacował na podstawie wspomnień bo jak
    mówi pamięta że po dwóch latach płacił to samo co przed ociepleniem, a w
    międzyczasie były dwie kilkuprocentowe podwyżki, a gazu używa też do CWU.

    Niestety nie pamiętał dokładnych danych, za to podał mi dane za ubiegły rok,
    bo właśnie jak mi powiedział dostał wyrównanie za grudzień i całość
    podsumował: wyszło 6 tysięcy z hakiem.

    IMO sporo zważywszy że grzane jest tylko 120m2, a CWU zużywają tylko dwie
    osoby.

    Kocioł to zwykły "atmosferyk" sprzed lat więc pewnie sprawnością nie
    grzeszy, ale to nie powinno powodować aż takiego zużycia. Pozostają -
    kompletny brak ocieplenia od gruntu, mostki cieplne i według dzisiejszych
    kryteriów kiepskie okna.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 9. Data: 2014-12-29 20:27:02
    Od: maniek <m...@o...pl>

    Ja od wiosny zamieniłem starego śmieciucha na kocioł z podajnikiem na eko
    groszek.Instalacja stara przed zmianą kotła pracowała grawitacyjnie,grube rury i
    grzejniki żeliwne.Ogrzewam dom o pow.130m2 kotłem o mocy 15kW. Na grzejnikach brak
    zaworów termostatycznych.Za temperaturę na grzejnikach odpowiada zawór 4d z
    siłownikiem.Przy temperaturze na zewnątrz ok 0,kocioł spalał mi ok 10-12kg groszku
    średnio kalorycznego.Temp utrzymywana w domu to 22-23st.Generalnie jestem bardzo
    zadowolony ze zmiany kotła.

  • 10. Data: 2017-01-18 10:25:48
    Od: a...@g...com

    Witam