  • 1. Data: 2018-11-29 13:03:37
    Temat: hybrydy i gps
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    Mam zagwozdkę. Dlaczego przestano wypuszczać modele aparatów typu
    hybryda/superzoom (HX400, B600, SX530) z gps'ami?

    2-4 lata temu, każda chyba z firm głównego nurtu miała przynajmniej
    jeden model z gpsem. W tej chwili żadna nie ma. Dalej robią hybrydowe
    superzoomy, ale już bez gpsu. O co chodzi?

    --
    Marcin

  • 2. Data: 2018-11-30 12:46:29
    Temat: Re: hybrydy i gps
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2018-11-29 13:03, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > jeden model z gpsem. W tej chwili żadna nie ma. Dalej robią hybrydowe
    > superzoomy, ale już bez gpsu. O co chodzi?

    Widocznie nie jest to key-factor. Moze widoczny jest spadek popularnosci
    tego ficzeru, albo glosy rozczarowanych uzytkownikow? w epoce A-GPS
    dluzsze lapanie fiksa w urzadzeniach pozbawionych takiej mozliwosci moze
    byc dla uzytkownikow przyzwyczajonych do blyskawicznego ustalania
    pozycji na smartfonach irytujace. A pewnie malo kto sobie wgrywa
    aktualne efemerydy gps na karte pamieci czy bawi sie w gimnastyke typu
    sciaganie ich via hotspot wifi na smartfonie.

    Do tego aktywny GPS zauwazalnie podjada baterie. Mozliwe wiec
    ze producenci stwierdzili ze odchudza i uproszcza konstrukcje
    oraz obniza koszt produkcji, rezygnujac z funkcji z ktorej korzysta
    defacto niski odsetek uzytkownikow, a ktora do samego fotografowania
    nie jest potrzebna.

    --

    memento lorem ipsum

  • 3. Data: 2018-11-30 15:21:12
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    elmer radi radisson
    <r...@s...spam.wireland.or
    g> writes:

> [...]
    > byc dla uzytkownikow przyzwyczajonych do blyskawicznego ustalania
    > pozycji na smartfonach irytujace. A pewnie malo kto sobie wgrywa

    Efemeryd raczej nie zapisuje się na kartach pamięci, są zbyt krótko
    ważne. Obecnym odbiornikom (np. 64-"kanałowym") ustalenie pozycji
    (zaczynając od "zimnego startu") zajmuje kilkadziesiąt sekund
    i zasadniczo nie można tego czasu skrócić.

    > czy bawi sie w gimnastyke typu
    > sciaganie ich via hotspot wifi na smartfonie.

    To mogłoby zadziałać (potrzebna byłaby jedynie synchronizacja - czas ok.
    sekundy). Czy ktoś oferuje taki serwis? Mam wrażenie że typowe
    odbiorniki (moduły) nie mają nawet funkcji zapisywania do nich efemeryd
    (mają/miały funkcję transferów almanachu).

    > Do tego aktywny GPS zauwazalnie podjada baterie. Mozliwe wiec
    > ze producenci stwierdzili ze odchudza i uproszcza konstrukcje
    > oraz obniza koszt produkcji,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    O to to

    > rezygnujac z funkcji z ktorej korzysta
    > defacto niski odsetek uzytkownikow, a ktora do samego fotografowania
    > nie jest potrzebna.

    Myślę że sporo userów mogło z tego korzystać, jest to wygodne.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 4. Data: 2018-11-30 15:58:53
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2018-11-30 15:21, Krzysztof Halasa wrote:

> [...]
    > (zaczynając od "zimnego startu") zajmuje kilkadziesiąt sekund
    > i zasadniczo nie można tego czasu skrócić.

    Jak najbardziej sie zapisuje i w ten sposob zapewnia urzadzeniu nie
    posiadajacemu dostepu do Internetu proteze A-GPS.
    np. Nikon udostepnia aktualizowane pliki efemeryd ktore nalezy wgrac
    na karte pamieci, vide
    https://downloadcenter.nikonimglib.com/pl/download/f
    w/112.html

> [...]
    > odbiorniki (moduły) nie mają nawet funkcji zapisywania do nich efemeryd
    > (mają/miały funkcję transferów almanachu).

    Nie wiem czy ktos oferuje, wyobrazam sobie ze jak najbardziej byloby to
    mozliwe, funkcjonujac podobnie jak kazde urzadzenie z A-GPS. Majac po
    wifi dostep do Internetu moze sobie wowczas sciagnac aktualizacje danych
    do gps. Tyle ze taki dodatkowy stopien komplikacji gdzies w terenie, na
    kolanie, moze malo kogo interesowac i ktos komu na tej funkcji
    szczegolnie nie zalezy, nawet do niej nie zajrzy.

    > Myślę że sporo userów mogło z tego korzystać, jest to wygodne.

    Mam jeden aparat z GPS, wlaczylem te funkcje raz z ciekawosci.
    Zauwazalny drenaz baterii sprawil, ze wylaczylem ja dosc szybko.
    Z reguly kazdemu kto foci zalezy na tym aby aparat pracowal jak
    najdluzej i nie spotkala go niespodzianka ze zbednie szybko
    wyczerpana bateria.

    Wiekszosc osob raczej pamieta jakie miejsce uwiecznia na zdjeciu a
    drobiazgowa lokalizacja z reguly nie jest kluczowa. Z drugiej strony
    wydaje mi sie tez ze raczej rosnie swiadomosc tego,
    ze czasem ta szczegolowosc moze on zagrozic czyjej prywatnosci i wbrew
    pierwotnej intencji ujawnic niewlasciwym osobom gdzie dokladnie ktos
    przebywal.

    --

    memento lorem ipsum

  • 5. Data: 2018-11-30 16:03:21
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    g> writes:

> [...]
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > O to to

    > Myślę że sporo userów mogło z tego korzystać, jest to wygodne.

    W moim Pentaxie K3II jest GPS, korzystam bardzo rzadko. Ale jest super
    przy funkcji astrotracera.

    P.P.

  • 6. Data: 2018-11-30 17:32:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    On 2018-11-29 13:03, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    >moze
    >byc dla uzytkownikow przyzwyczajonych do blyskawicznego ustalania

    Tak jakos podejrzewam.
    Fixa nie lapie, klient sie wk*, reklamuje, trzeba mu tlumaczyc ...

    J.

  • 7. Data: 2018-11-30 17:44:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    elmer radi radisson
    <r...@s...spam.wireland.or
    g> writes:

    >Efemeryd raczej nie zapisuje się na kartach pamięci, są zbyt krótko
    >ważne.

    az tak krotko to chyba nie, a i zmiany sa male/powolne.
    Moze tez aparat sam sobie zapisywac z ostatniego odbioru.

    > Obecnym odbiornikom (np. 64-"kanałowym") ustalenie pozycji
    >(zaczynając od "zimnego startu") zajmuje kilkadziesiąt sekund
    >i zasadniczo nie można tego czasu skrócić.

    Telefony jednak lapia bardzo szybko.
    Za to stare odbiorniki potrafia sie meczyc bardzo dlugo - az sie
    zastanawiam o co tu chodzi.

    >To mogłoby zadziałać (potrzebna byłaby jedynie synchronizacja - czas
    >ok.
    >sekundy).

    wifi w plenerze ?

    > Czy ktoś oferuje taki serwis?

    Telefony lapia szybko, wiec podejrzewam, ze Nokia, Google, Apple i MS
    taki serwis maja.

    >Mam wrażenie że typowe
    >odbiorniki (moduły) nie mają nawet funkcji zapisywania do nich
    >efemeryd
    >(mają/miały funkcję transferów almanachu).

    efemerydy w miare szybko moga uzyskac z satelitow.

    To sie im sprzeda przystawke :-)

    J.

  • 8. Data: 2018-11-30 18:00:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    On 2018-11-30 15:21, Krzysztof Halasa wrote:

> [...]
    >posiadajacemu dostepu do Internetu proteze A-GPS.
    >np. Nikon udostepnia aktualizowane pliki efemeryd ktore nalezy wgrac

    Swoja droga ciekawe - 276kB
    Przeciez almanach to raczej 1kB.
    Nawet dodajac glonass, galileo i chinski, to i tak o wiele za duzo.

> [...]
    >Z reguly kazdemu kto foci zalezy na tym aby aparat pracowal jak
    >najdluzej i nie spotkala go niespodzianka ze zbednie szybko

    mam taki odbiorniczek, co producent mu deklaruje 33h pracy, i na nowej
    baterii jakos tak mogl byc,
    a to bateryjka 800mAh.

    No ale on nie jest zbyt szybki i fixa lapie dlugo ...

    J,

  • 9. Data: 2018-12-01 00:56:54
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-11-30, elmer radi radisson
    <r...@s...spam.wireland.or
    g> wrote:
> [...]
    > aktualne efemerydy gps na karte pamieci czy bawi sie w gimnastyke typu
    > sciaganie ich via hotspot wifi na smartfonie.

    To jest zwykle w okolicach pół minuty i nic nie stoi na przeszkodzie
    aby robić w tym czasie zdjęcia - będa poprostu "nieotagowane".

    > Do tego aktywny GPS zauwazalnie podjada baterie. Mozliwe wiec

    To jest jedynie prawda jeśli wykorzystujesz funkcję logowania pozycji,
    która działa nawet przy wyłączonym aparacie. Większośc hybdryd nie ma
    takie funkcji. Mają zwykle aparaty typu "tough"/"adventure" w rodzaju
    TG5, a te mają nadal gpsy.

    W normalnym użytkowaniu gps obciąża baterie pomijalnie, bo i tak ciągle
    głownie żre wyświetlacz.

> [...]
    > oraz obniza koszt produkcji, rezygnujac z funkcji z ktorej korzysta
    > defacto niski odsetek uzytkownikow, a ktora do samego fotografowania

    Być może, ale o tyle jest to dziwne, że nico z wyższej półki z wymienną
    optyką mają. Dziwne jest dlatego, że gps mocno potaniał dokładnie w tym
    samym okresie, jak producenci zaczeli się wycofywać. Trudno uwierzyć,
    że jest to kwestia kosztu. Zresztą, te hybrydy czy kompakty z gpsem
    parę lat temu nie miały bynajmniej żadnej odczuwalnie wyższej ceny.

    Ale może faktycznie nikt, poza paroma amatorami geolokalizacji, tego
    nie potrzebuje.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2018-12-01 01:13:51
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-11-30, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > mam taki odbiorniczek, co producent mu deklaruje 33h pracy, i na nowej
    > baterii jakos tak mogl byc,
    > a to bateryjka 800mAh.
    >
    > No ale on nie jest zbyt szybki i fixa lapie dlugo ...

    Takie Sony, HX400, nie widze żadnej istotnej różnicy przy nieco
    bardziej intensywnym robieniu zdjęć. To jest ciągle parę godzin pracy
    typu on/off łażenia po zabytkach czy ciekawych miejscach. Wiadomo, że
    zapasowe aku mieć i tak trzeba. Przy mało intesywnym, 2-3 zdjęcia co
    parę dni, to są długie tygodnie na jednym naładowaniu.

    Fixa to to łapie z zimnego startu w 30-50s i potrafi to zrobić w
    samolocie na 10. km, gdzie taki garmin etrex, jeszcze parę lat temu w
    stanie nie był (z zimnego).

    --
    Marcin