  • 1. Data: 2014-11-12 23:09:16
    Temat: impedancja mikrofonu...
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Jest sobie mikrofon AKG C411;

    http://www.akg.com/C411-1039.html?pid=968

    Jest to nieco nietypowy mikrofon pojemnościowy, do "przyklejenia" do
    instrumentu, czyli wibracyjny.

    I teraz - wg. dokumentacji ma toto impedancję (1kHz) 200 Ohm.
    Mierzony "normalnie" omomierzem ma około 1.2k

    No kuśwa - czy ja jestem głupi, bo mam wrażenie, że coś się nie zgadza ?
    A może to możliwe, że dla 1kHz ma faktycznie 200R ?

    Jak to zmierzyć w miarę prosto ?

    Aha - rozbebeszyłem jeden taki - na oko wygląda w środku jak zwykły
    "elektret", czyli taka pastylka z 2 wyprowadzeniami.
    Tyle, że przód pastylki jest bez otworków (lity).
    Wybebeszenie tej pastylki ujawniło, że "membrana" jest dość gruba - na
    oko 0.5mm
    Nie ma tam żadnej dodatkowej elektroniki czy coś w tym rodzaju.

  • 2. Data: 2014-11-12 23:24:50
    Temat: Re: impedancja mikrofonu...
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 12.11.2014 23:09, sundayman wrote:

> [...]
    >
    > No kuśwa - czy ja jestem głupi, bo mam wrażenie, że coś się nie zgadza ?
    > A może to możliwe, że dla 1kHz ma faktycznie 200R ?

    Hint: równoległe połączenie RC.

    Jakub Rakus

  • 3. Data: 2014-11-12 23:42:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 12 Nov 2014 23:09:16 +0100, sundayman napisał(a):
> [...]
    > No kuśwa - czy ja jestem głupi, bo mam wrażenie, że coś się nie zgadza ?
    > A może to możliwe, że dla 1kHz ma faktycznie 200R ?

    Impedancja dla AC nie ma nic wspolnego z omomierzem (DC)

    > Jak to zmierzyć w miarę prosto ?

    Zmierzyc napiecie sygnalu, podlaczyc opornik 200 ohm, zmierzy napiecie
    jeszcze raz - jak spadnie o polowe, to dobrze.

    > Aha - rozbebeszyłem jeden taki - na oko wygląda w środku jak zwykły
    > "elektret", czyli taka pastylka z 2 wyprowadzeniami.

    Nie potrafie sie doczytac - sama pojemnosc, czy ze wzmacniaczem, niby
    wymaga napiecia 9 - 52V.

    > Wybebeszenie tej pastylki ujawniło, że "membrana" jest dość gruba - na
    > oko 0.5mm
    > Nie ma tam żadnej dodatkowej elektroniki czy coś w tym rodzaju.

    Cos jednak prad DC przewodzi.

    J.

  • 4. Data: 2014-11-12 23:42:35
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Hint: równoległe połączenie RC.

    ok, dobrze. To teraz - jak to zmierzyć ?

    Biorę mikrofon, zapodaję mu ton 1kHz - i co, mierząc prąd pobierany po
    obliczeniu powinienem dostać te 200R ?

    Aha - drugą kwestię mam;
    Oryginalnie ten mikrofon podpięty jest długim koncentrykiem (20m) do
    reszty urządzenia (a tam podciągnięty przez rezystor do zasilania, i
    przez kondensator do wzmacniacza).

    Ponieważ łatwiej dostępne są mikrofony elektretowe o większej impedancji
    - np. 1k2 i więcej - potrzebny mi prosty układ, który by tą impedancję
    zmniejszył (przy mikrofonie) - ale nadal z użyciem połączenia 2
    przewodowego.

    Czyli - podłączam z jednej strony mikrofon o impedancji 1k2 , z drugiej
    mam GND i OUTPUT/ZASILANIE - ale już o impedancji właśnie np. 200R.

    Szukam i szukam, ale jakoś nie widzę...
    Idzie coś takiego zrobić ? Wzmocnienie nie jest potrzebne (a nawet
    lepiej, żeby toto działało 1:1, bo nie musiałbym zmienić reszty toru).

  • 5. Data: 2014-11-12 23:52:29
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Impedancja dla AC nie ma nic wspolnego z omomierzem (DC)

    no to to ja wiem, tylko zastanowiła mnie tak duża różnica.
    Ale ok - biorąc pod uwagę pojemność, to pewnie możliwe.

> [...]
    > jeszcze raz - jak spadnie o polowe, to dobrze.

    > Nie potrafie sie doczytac - sama pojemnosc, czy ze wzmacniaczem, niby

    nie ma nic poza samym mikrofonem.

    > Cos jednak prad DC przewodzi.

    może jest w nim zintegrowany FET ?
    Chociaż sekcja nic poza jednym rezystorkiem (zresztą "000") nie
    wykazała. Musiałby być jakoś "schowany" ?

    No ale chyba musi być, bo podłączenie zasilania via rezystor, z
    podłączonym kondensatorkiem odsprzęgającym DC - daje sygnał poprawny.
    Z tyłu wygląda mniej wiecej jak ten ;

    http://www.monacor.pl/product/show/5175/MCE-404U

    czyli całkiem zwyczajnie.

  • 6. Data: 2014-11-12 23:58:28
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > może jest w nim zintegrowany FET ?
    > Chociaż sekcja nic poza jednym rezystorkiem (zresztą "000") nie
    > wykazała. Musiałby być jakoś "schowany" ?

    no chyba tak jest - w plastykowym elemencie, w którym osadzona jest
    membrana, są 2 końcówki, a od strony membrany widoczne jest tylko 1 "coś".
    Więc pewnie jest tak, jak np. tutaj ;

    http://www.tme.eu/pl/Document/d10e5decc7553d3d9b71f6
    6417bdf5af/190505_bcm9765p-44.pdf

    Czyli, zintegrowany "FET impedance converter".

  • 7. Data: 2014-11-12 23:59:44
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    bardziej chodzi mi o uniwersalną metodę - żeby móc sobie zmierzyć jakiś
    mikrofon, którego impedancji nie znam.

  • 8. Data: 2014-11-13 00:02:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 12 Nov 2014 23:52:29 +0100, sundayman napisał(a):
    > no to to ja wiem, tylko zastanowiła mnie tak duża różnica.

    nic wspolnego.
    Wystarczy szeregowy kondensator i dla DC bedzie nieskonczonosc.
    A tu mikrofon pojemnosciowy, co sam jest kondensatorem.

    J.

  • 9. Data: 2014-11-13 00:11:04
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Wystarczy szeregowy kondensator i dla DC bedzie nieskonczonosc.
    > A tu mikrofon pojemnosciowy, co sam jest kondensatorem.

    no tak, już zakumałem. Ot, czasem człowiek w najprostszej rzeczy się
    pogubi...

  • 10. Data: 2014-11-13 00:12:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 12 Nov 2014 23:59:44 +0100, sundayman napisał(a):

    > bardziej chodzi mi o uniwersalną metodę - żeby móc sobie zmierzyć jakiś
    > mikrofon, którego impedancji nie znam.

    To jest uniwersalna metoda, tylko trzeba zestaw opornikow lub
    potencjometr :-)