  • 1. Data: 2019-05-09 20:14:01
    Temat: ip4 v ip6
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Może ktoś mnie objaśnić, jaka różnica. Pytam w kontekście dostawców
    internetu.
    Mogę sobie przeczytać definicje, ale i tak nie wiem jakie to ma
    praktyczne konsekwencje w używaniu netu(www, poczta, newsy, jakieś vod
    itd.), tzn. wiem, że jakieś tam programy nie będą działać na ip6(emule?)
    W ogóle nie wiem, gdzie to sobie "umiejscowić w głowie", że jakiś
    dostawca jest na ip6. Nawet gdzieś czytałem że Orange światłowód to ip6 i
    że to niby dlatego be. A myślę nad zmianą ISP, nawet własnie na Orange.
    Może jak ktoś coś ciekawego napisze, to zatrybię, albo znajdę pkt.
    zaczepienia.

  • 2. Data: 2019-05-09 20:49:55
    Temat: Re: ip4 v ip6
    Od: Szyk Cech <s...@s...pl>

    Ip4 i Ip6 to tak jakbyś miał 2 różne sieci.
    Tyle, że można tunelować ruch Ip4 do Ip6. Ale w drugą stronę już
    oczywiście nie - czyli komp z przydzielonym Ip6 (z poza puli tunelowanej
    do Ip4) nie będzie widział żadnego serwera z Ip4. Na dobrą sprawę
    wszystkie serwisy powinny mieć 2 fizyczne łącza: Ip4 i Ip6.

    Nie wnikając w problem tunelowania możesz śmiało myśleć, że to 2 odrębne
    i nie kompatybilne sieci. Tak jakbyś miał Ip4 i Novel-a w latach 90 XXw.

  • 3. Data: 2019-05-09 21:42:02
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj Szyk Cech, 09 maj 2019 w news:oD_AE.87150$3l7.35104@fx12.fr7
    napisałeś/aś:

> [...]
    > tunelowanej do Ip4) nie będzie widział żadnego serwera z Ip4. Na
    > dobrą sprawę wszystkie serwisy powinny mieć 2 fizyczne łącza: Ip4 i

    Z czego wynika, że mogą się zdarzyć serwery tylko ip4 i wtedy się z nimi
    żadnym sposobem po prostu nie połączę?

    > Nie wnikając w problem tunelowania możesz śmiało myśleć, że to 2
    > odrębne i nie kompatybilne sieci.

    Czy mam rozumieć, że to fizycznie inna infrastruktura, sprzęt w jakimś
    zakresie?

  • 4. Data: 2019-05-09 21:46:07
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj pueblo, 09 maj 2019 w
    news:5cd4828a$0$528$65785112@news.neostrada.pl napisałeś/aś:

    > Czy mam rozumieć, że to fizycznie inna infrastruktura, sprzęt w
    > jakimś zakresie?

    Na stronie https://www.myip.com/

    na dole jeset wykres IPv6 Adoption, który pokazuje poziom poniżej 30%.
    Czyli co? Taki porocent sieci działa też/tylko na ip6?

  • 5. Data: 2019-05-09 22:25:20
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On 09 May 2019 19:42:02 GMT, pueblo wrote:

    > Czy mam rozumieć, że to fizycznie inna infrastruktura, sprzęt w jakimś
    > zakresie?

    Nie fizycznie tylko logicznie, biega to po tej samej miedzi i
    światłowodach.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 6. Data: 2019-05-10 21:05:37
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 09/05/2019 20:14, pueblo wrote:
    > Może ktoś mnie objaśnić, jaka różnica. Pytam w kontekście dostawców
    > internetu.

    W tym kontekście jeśli jesteś userem domowym temat ipv6 praktycznie nie
    istnieje.

    Posiadanie ipv6 może mieć jakieś zalety ale normalny internet userowy
    też nie działa na ipv6. Posiadanie domen w tej adresacji ciągle jest
    wyjątkiem.

    Daruj sobie chyba że chcesz jakieś tunele stawiac, wtedy ma to śladowy sens.

  • 7. Data: 2019-05-10 22:03:21
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Fri, 10 May 2019 21:05:37 +0200, heby wrote:
    > W tym kontekście jeśli jesteś userem domowym temat ipv6 praktycznie nie
    > istnieje.

    Youtube, Google, Wikipedia, Instagram i wiele innych... działa od dawna
    pod IPv6.

    > Posiadanie ipv6 może mieć jakieś zalety ale normalny internet userowy
    > też nie działa na ipv6.

    Co to jest ten "internet userowy"? Jakiś równoległy rodzaj internetu?

    > Daruj sobie chyba że chcesz jakieś tunele stawiac, wtedy ma to śladowy
    > sens.

    Niebawem pojawią się strony IPv6-only. Co wtedy? 2^32 to naprawdę za mało
    by nas wszystkich obsłużyć.

    Mateusz

  • 8. Data: 2019-05-10 22:07:23
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj heby, 10 maj 2019 w news:qb4i23$eqn$2@dont-email.me
    napisałeś/aś:

> [...]
    > ciągle jest wyjątkiem.
    >
    > Daruj sobie chyba że chcesz jakieś tunele stawiac, wtedy ma to

    Wiesz, tu nie chodzi o to, że ja chcę ip6. Jak pisałem, podobno np.
    orange w światłowodzie to jest ip6 i interesuje mnie to, co będzie jak
    się na to zdecyduję. Dlatego pytałem, bo nie wiem czy to prawda, że jakiś
    IPS może mieć łącze ip6 a inny ip4.

  • 9. Data: 2019-05-10 22:25:56
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2019-05-10 o 22:07, pueblo pisze:

> [...]
    > orange w światłowodzie to jest ip6 i interesuje mnie to, co będzie jak
    > się na to zdecyduję. Dlatego pytałem, bo nie wiem czy to prawda, że jakiś

    Pracując na ip6 nie zachowano kompatybilności z ip4.
    Jedyny znany mi feler tego rozwiązania to że urządzenia sieciowe
    muszą obsługiwać oba protokoły czy jak kto woli obie sieci.
    Czyli dostawcy więcej płacą za urządzenia.
    Serwery DNS obsługują oba protokoły więc z punku widzenia
    użytkownika nie ma znaczenia czy stronka www.nagie.babki
    jest w sieci ip6 czy ip4.
    A skoro orange w światłowodzie jest na ip6 to możesz sprawdzić
    to co napisałem rozmową z jakimś użytkownikiem ich łącza.

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2019-05-10 22:37:26
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 10/05/2019 22:03, Mateusz Viste wrote:
    > Youtube, Google, Wikipedia, Instagram i wiele innych... działa od dawna
    > pod IPv6.

    Czyli 3 bilinowe promila internetu jeśli chodzi o strony www?

    > Co to jest ten "internet userowy"?

    Normalny user to taki co korzysta z netu w celu okopywania się w swoich
    ideologiach, obejrzy pornola i czase poklika w messengerze. Dla niego
    istnieje normalny internet userowy.

    > Niebawem pojawią się strony IPv6-only.

    One się pojawiają niebawem już od hoho że hoho. I się nie pojawia.
    Dostawcy internetu nie bawią się w IPv6 a tunele do IPv6 zostały jeden
    po drugim zlikwidowane.

    > Co wtedy? 2^32 to naprawdę za mało
    > by nas wszystkich obsłużyć.

    Od dawna jest nas możliwych znacznie więcej dzięki NATowi. Jak ktoś
    potrzebuje normalny IP to już nie jest w kategorii normalnych userów.