  • 11. Data: 2019-05-10 23:34:47
    Temat: Re: ip4 v ip6
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Fri, 10 May 2019 22:37:26 +0200, heby wrote:

    > Czyli 3 bilinowe promila internetu jeśli chodzi o strony www?

    Uczciwiej byłoby skorzystać z metryki obsługiwanego ruchu, a to już nie
    będzie promil.

    > Normalny user to taki co korzysta z netu w celu okopywania się w swoich
    > ideologiach,

    Nie mam pojęcia co to może oznaczać.

    > obejrzy pornola i czase poklika w messengerze.

    Co do pierwszego to nie wiem, natomiast jeśli chodzi o drugie to działa
    pod IPv6. Facebook także (domniemywam że FB podchodzi pod twoją definicję
    "userowego internetu")

    > One się pojawiają niebawem już od hoho że hoho. I się nie pojawia.

    Oczywiście, że się pojawią. Już istnieją, choć póki co to jeszcze
    anegdotyczny margines. Przykład: https://loopsofzen.uk/

    > Dostawcy internetu nie bawią się w IPv6

    Chyba żartujesz :) Admin lokalnej sieci osiedlowej być może o IPv6 nie
    słyszał, ale poważni dostawcy od lat pracują nad wdrożeniem IPv6, a spora
    część już to zrobiła. Obecnie w skali globu 25% użytkowników internetu
    już jest pod IPv6. Polska jest niestety mocno w tyle, bo adopcja ledwo
    sięga 10%, ale na zachodzie np. niemal co drugi Niemiec już klika po IPv6
    (często nawet o tym nie wiedząc).
    Fajny wykresik: https://www.google.com/intl/en/ipv6/
    statistics.html#tab=ipv6-adoption

    > a tunele do IPv6 zostały jeden po drugim zlikwidowane.

    Bo tunelowanie to jest nieżyciowy pomysł, wprowadzający bolesną
    fragmentację z racji ograniczonego MTU, dodatkową latencję oraz zdławione
    pasmo.

    > Od dawna jest nas możliwych znacznie więcej dzięki NATowi.

    NAT należy do tej samej kategorii pomysłów, co tunelowanie IPv6. Generuje
    problemy zarówno po stronie użytkownika, jak i dostawcy. Nikt o zdrowych
    zmysłach nie chce bawić się w NAT - operatorzy robią to dlatego, że
    chwilowo nie mają innej opcji.

    Mateusz

  • 12. Data: 2019-05-10 23:40:58
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Fri, 10 May 2019 20:07:23 +0000, pueblo wrote:
    > Wiesz, tu nie chodzi o to, że ja chcę ip6. Jak pisałem, podobno np.
    > orange w światłowodzie to jest ip6 i interesuje mnie to, co będzie jak
    > się na to zdecyduję.

    Nic nie będzie. Wszystko będzie działać (póki co) tak samo - tyle że
    przeglądarka do części stron i usług internetowych będzie korzystała z
    protokołu IPv6 (facebook, youtube, messenger, wikipedia, itd itp). Ale
    użytkownik tego w ogóle nie zauważy.

    > Dlatego pytałem, bo nie wiem czy to prawda, że
    > jakiś IPS może mieć łącze ip6 a inny ip4.

    Część ISP proponuje łącza IPv4, a część IPv4+IPv6. W przyszłości
    wszystkie oferty będą w dual stacku, czyli IPv4+IPv6. A w jeszcze dalszej
    przyszłości IPv4 całkiem zniknie.

    Mateusz

  • 13. Data: 2019-05-11 00:53:45
    Od: Animka <a...@w...pl>

    > Youtube, Google, Wikipedia, Instagram i wiele innych... działa od dawna
    > pod IPv6.

    Pod IPv4 także działa i właśnie używam tylko IPv4.

    --
    animka

  • 14. Data: 2019-05-11 01:21:46
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-05-10, Mateusz Viste <m...@n...pamietam> wrote:
    > Niebawem pojawią się strony IPv6-only. Co wtedy? 2^32 to naprawdę za mało
    > by nas wszystkich obsłużyć.

    Tak mówili od zawsze, ale nie rozumiem w zwiazku z powyższym pewnego
    fenomenu. Jeszcze 5-7 lat temu dostanie statycznego adresu IPv4 to był
    wyczyn (wydatek). Teraz za psie pieniądze, czyli np. w parodolarowym
    pakiecie można mieć taki statyczny IP praktycznie gdzie się człowiek nie
    obejrzy. O co tu chodzi? Coś grubego zwolniło jakąś pulę?

    --
    Marcin

  • 15. Data: 2019-05-11 01:27:53
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-05-10, Mateusz Viste <m...@n...pamietam> wrote:
> [...]
    > problemy zarówno po stronie użytkownika, jak i dostawcy. Nikt o zdrowych
    > zmysłach nie chce bawić się w NAT - operatorzy robią to dlatego, że

    Nie wiem jak Ty, ale ja chromolę mieć domową/pracową sieć na
    routowalnych adresach publicznych :)

    --
    Marcin

  • 16. Data: 2019-05-11 06:56:43
    Temat: ip4 v ip6
    Od: PH <u...@h...eu>

    Od wielu już lat operatorzy w Chinach i Indiach pracują na IPv6. Tylko na IPv6, bo po
    prostu ich sieci komórkowe mają tylu użytkowników, że nawet NAT nie pomaga. Dostęp do
    IPv4 jest realizowany po stronie operatora przez translację, więc dostępu do żadnych
    stron się nie traci.

    Tak samo działa np. sieć wewnetrzna FB, przez co zyskuje się parę ms wchodząc tam po
    IPv6.

    W Orange (stacjonarnie) jest póki co obsługa obydwu protokołów. Żaden komórkowy
    operator u nas jeszcze nie używa IPv6, przynajmniej nigdy nie udało mi się uzyskać
    IPv6 łącząc się z LTE.

    A do ochrony sieci służy coś, co wynaleziono długo przed NAT - nazywa się firewall.

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 17. Data: 2019-05-11 08:36:54
    Od: Szyk Cech <s...@s...pl>

    W dniu 09.05.2019 o 20:49, Szyk Cech pisze:> Ip4 i Ip6 to tak jakbyś
    miał 2 różne sieci.
    > Tyle, że można tunelować ruch Ip4 do Ip6. Ale w drugą stronę już
    > oczywiście nie - czyli komp z przydzielonym Ip6 (z poza puli tunelowanej
    > do Ip4) nie będzie widział żadnego serwera z Ip4.

    Host Ip6 będzie widział serwery z Ip4 (dzięki tunelowaniu). Natomiast
    żadne tunelowanie nie pomoże by z Ip4 widzieć serwer Ip6 (z poza puli
    tunelowanej).

  • 18. Data: 2019-05-11 11:57:54
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Fri, 10 May 2019 23:21:46 +0000, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > pakiecie można mieć taki statyczny IP praktycznie gdzie się człowiek nie
    > obejrzy. O co tu chodzi? Coś grubego zwolniło jakąś pulę?

    RIPE i ARIN wyrwali już jakiś czas temu spore pule nieużytków od
    historycznych klientów, którzy w latach '80 zarezerwowali spore zasoby
    nigdy z nich później nie korzystając. Jednocześnie dla LIRów zaostrzyli
    zasady przyznawania pul (m.in. wymóg aktywnego rozgłaszania prefiksów).
    Dzięki temu na rynku pojawiły się znów dostępne adresy - ale to wszystko
    desperackie akcje na krótką metę.

    Mateusz

  • 19. Data: 2019-05-11 11:59:21
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Fri, 10 May 2019 23:27:53 +0000, Marcin Debowski wrote:

    > Nie wiem jak Ty, ale ja chromolę mieć domową/pracową sieć na
    > routowalnych adresach publicznych :)

    Przesądy i religia? Bo technicznych powodów do obaw nie ma żadnych.

    Mateusz

  • 20. Data: 2019-05-11 13:11:58
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 10/05/2019 09:03 PM, Mateusz Viste wrote:
    > Niebawem pojawią się strony IPv6-only. Co wtedy? 2^32 to naprawdę za mało
    > by nas wszystkich obsłużyć.
    >
    > Mateusz

    Zanim pojawia sie strony, w pierwszej kolejnosci na IPv6 przejda predzej
    wszystkie urzadzenia typu kasa fiskalna, laweczka multimedialna, pralka czy
    mikrofalowka albo inna zarowka.
    Nie podejrzewam zeby ktos zaryzykowal i zrobil strone internetowa IPv6
    only. Aktualnie jest problem z porzuceniem starych technologi typu flash,
    windows xp, etc...