  • 1. Data: 2016-07-25 09:26:01
    Temat: jak przedłużyć życie łożysku sprzegła?
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    ostatnio zauważyłem, że w moich fiatach nie są problemem kończące się
    tarcze a coraz ciężej chodzące sprzęgła (ot zmiana stylu jazdy z wariata
    na spokojny).

    wpadłem na głupi pomysł aby albo nasmarować czymś wałek po którym jeździ
    tarcza (bo zakładam, że to jest powodem cieższej pracy). bez rozbierania
    skrzyni. Myślałem o czymś lekkim typu wd-40 zeby wyplukać syf stamtąd i
    aby dzieki temu sobie jakoś lżej pracowała.

    dobrze kombinuję? czym powinno się normlanie przy wymianie sprzęgła
    posmarować ten wałek a czym zwykle warsztaty to robią (sprzęgło to jest
    ta rzecz, jakiej nie mogę wymienić sam i oddaję do warsztatów).

    sir

  • 2. Data: 2016-07-25 11:02:13
    Temat: Re: jak przedłużyć życie łożysku sprzegła?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Mon, 25 Jul 2016 09:26:01 +0200, sirapacz napisał(a):

> [...]
    > posmarować ten wałek a czym zwykle warsztaty to robią (sprzęgło to jest
    > ta rzecz, jakiej nie mogę wymienić sam i oddaję do warsztatów).

    Nic tam się nie smaruje, bo tam jest taki syf (pył z tarczy), że wszystko
    się natychmiast zaklei.

    Ciężkie chodzenie pedału nie jest raczej spowodowane klinowaniem się tarczy
    na wieloklinie.

    Jeżeli pedał wymaga dużej siły do operowania, czyli dużo siły żeby wcisnąć
    pedał, ale tak samo dużą siłą Twoja noga jest wypychana przez sprężynę, to
    po prostu jest do silna sprężyna docisku i raczej z tym nic nie zrobisz.

    Jak masz tam opory powodujące że sprzęgło chodzi z tępym oporem, to jeżeli
    jest to sprzęgło sterowane hydraulicznie, to winne jest przeniesienie siły
    na docisk. Najczęściej ramię które z jednej strony pchane jest przez
    wysprzęglik, a z drugiej pcha łożysko oporowe zaciera się na swojej osi
    obrotu - trzeba zobaczyć jak działa to łożysko i czy da się coś naprawić.
    Zaczej trudno to będzie rozebrać bez zdejmowania skrzyni, a nawet jak się
    uda, to jeszcze trudniej złożyć.

    Jeśli to sterowanie linką, to powód może być jak wyżej i/lub zacierająca
    się linka w pancerzu.

  • 3. Data: 2016-07-25 15:13:29
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

> [...]
    > uda, to jeszcze trudniej złożyć.
    >
    > Jeśli to sterowanie linką, to powód może być jak wyżej i/lub zacierająca

    z linkami jest prosto - nigdy nie zamordowałem łożyska a zawsze tarcze
    się zużywały pierwsze.
    teraz we wszystkich mam hydrauliczne i po jakimś czasie zaczyna coraz
    ciężej działać sprzęgło i coraz gorzej wysprzęglać.

    albo ja gówniane sprzęgła mam, albo mechanicy coś partolą albo mam po
    prostu takie szczęście. Żywotność sprzęgła to jakieś 4 lata u mnie co
    przeklada sie na jakies 40kkm przebiegu. Troche krótko. Z drugiej strony
    w najstarszym punciaku z linką tarcze mi się kończyły po mniej wiecej
    takim przebiegu (ale wtedy jeździłem jak głupek).

    ile łożysko powinno wytrzymać? może się niepotrzebnie roztrząsam nad tym?

  • 4. Data: 2016-07-25 15:36:45
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Wiesz jaki ma ruch wielowypust tarczy po wieloklinie walka? Prawie nic. Mechanicy
    smaruja bo dlaczego mieli by nie smarowac, nic to nie kosztuje.

  • 5. Data: 2016-07-25 16:00:43
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Wiesz jaki ma ruch wielowypust tarczy po wieloklinie walka? Prawie nic. Mechanicy
    smaruja bo dlaczego mieli by nie smarowac, nic to nie kosztuje.
    to co można spieprzyć przy montażu że padają szybciej niż tarcze?

    w jednym tak odkładałem wymianę sprzęgła (idąc za doświadczeniem, że
    zwykle padała tarcza pierwsza a nie ślizgała się) że rozpadło mi się
    łożysko demolując wnętrze obudowy skrzyni. Ułamała się nawet tuleja na
    której łożysko chodziło.

    gdzie nie czytam to dociski są nieśmiertelne i padają później niż
    tarcza. Wymieniam zawsze kompletami. może za bardzo lepi mi się noga do
    sprzęgła w korkach?

  • 6. Data: 2016-07-25 16:16:37
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Wiesz jaki ma ruch wielowypust tarczy po wieloklinie walka? Prawie nic. Mechanicy
    smaruja bo dlaczego mieli by nie smarowac, nic to nie kosztuje.

    możliwe że syf z towotem tak to może blokować czy raczej wytarłoby się?

  • 7. Data: 2016-07-25 18:38:23
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Niemozliwe.

  • 8. Data: 2016-07-25 22:00:46
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik sirapacz n...@s...pl ...

    > ile łożysko powinno wytrzymać? może się niepotrzebnie roztrząsam nad tym?

    Kumpel zrobił ducato milion i nadal jedzie... :)

  • 9. Data: 2016-07-25 22:51:26
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Mon, 25 Jul 2016 15:13:29 +0200, sirapacz napisał(a):

> [...]
    > teraz we wszystkich mam hydrauliczne i po jakimś czasie zaczyna coraz
    > ciężej działać sprzęgło i coraz gorzej wysprzęglać.

    Dziwne - trzeba rozebrać wszystko i zobaczyć o co chodzi.
    Albo coś przy pedale się zaciera, albo ta dźwignia przekładająca ruch
    wysprzęglika na pchanie łożyska wyciskowego.

    > albo ja gówniane sprzęgła mam, albo mechanicy coś partolą albo mam po
    > prostu takie szczęście. Żywotność sprzęgła to jakieś 4 lata u mnie co
    > przeklada sie na jakies 40kkm przebiegu. Troche krótko.

    No bardzo krótko.
    Ja w Vectrze mam 290kkm i nadal fabryczne sprzęgło :)

    > ile łożysko powinno wytrzymać? może się niepotrzebnie roztrząsam nad tym?

    Jak jest dobrze zrobione to powinno działać dłużej niż skrzynia.
    Natomiast kto wie czy w Twoim Fiacie jest dobrze - bo np. w Cinquecento
    było źle i tam to się lubiło zacierać. A to mógł projektować ten sam gość
    :)

  • 10. Data: 2016-07-25 22:52:32
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Mon, 25 Jul 2016 16:16:37 +0200, sirapacz napisał(a):

    smaruja bo dlaczego mieli by nie smarowac, nic to nie kosztuje.

    > możliwe że syf z towotem tak to może blokować czy raczej wytarłoby się?

    Nie ma szans, plus tego oporu nie czułbyś na pedale.
    To co robisz nogą to napianie sprężyny w docisku.