  • 1. Data: 2015-04-27 18:52:37
    Temat: jaka lutownica do gniazda microusb w tablecie
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam

    lutować umiem. nawet dobrze. Ale druty, przewody, rurki. Muszę wymienić
    gniazdo ładowania w tablecie i telefonie. Tak sobie myślę że na tym się
    nie skończy. niestety gniazdo jest dwa razy większe niż grot lutownicy.

    http://www.hurtowniagsm.pl/galerie/g/gniazdo-micro-u
    sb-nokia_3191.jpg

    czym i jak się takie maleństwa wymienia? Nie powiem że cena nie gra
    roli, ale jak już kupię lepszy sprzęt, na pewno na gniazdach usb się nie
    skończy.

    ToMasz

  • 2. Data: 2015-04-27 19:10:27
    Temat: Re: jaka lutownica do gniazda microusb w tablecie
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    ToMasz pisze:
> [...]
    >
    > czym i jak się takie maleństwa wymienia? Nie powiem że cena nie gra
    > roli, ale jak już kupię lepszy sprzęt, na pewno na gniazdach usb się nie

    Hot air.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 3. Data: 2015-04-27 19:15:20
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

    widziałem kolesia (z po) który używał do wylutowania sprężonego
    powietrza i drugiego kolesia (też z po)...

    lutownicą nagrzewał, a powietrzem wydmuchiwał cynę..

    może coś w ten deseń... tylko tam piny były na zewnątrz obudowy gniazdka
    (z po)...

  • 4. Data: 2015-04-27 23:39:34
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Mon, 27 Apr 2015 18:52:37 +0200 ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
    napisał:

> [...]
    >
    >czym i jak się takie maleństwa wymienia? Nie powiem że cena nie gra
    >roli, ale jak już kupię lepszy sprzęt, na pewno na gniazdach usb się nie

    Ja lutuję wszystko (przez prawie cały czas z kilkanastu lat pracy w
    zawodzie) stacją Elwik RT-24 z lutownicą LES-24 60W i wcale nie tym
    najbardziej ostrym grotem. Sprzęt nie do zaj... - mam ją ze 12-13 lat,
    lutuję bardzo często i tylko raz miałem awarię - przepaliła się
    grzałka - przerwał się przewód od termopary w miejscu wyjścia z kolby
    i stacja załączyła grzanie na stałe. Pojechałem do Elwika (mieszczą
    się na Okęciu (Warszawa)) i dokupiłem nową grzałkę. Wymieniłem grzałkę
    i przewody i lutownica działa bezawaryjnie do dziś.

    Grot nie musi być super hiper cienki i ostry. Jeżeli użyjesz dobrego
    topnika (polecam RMA7 Alpha Metals) i nie przesadzisz z ilością cyny
    to możesz dotknąć nawet kilku nóżek naraz i się nie zewrą. Ostatecznie
    zresztą koniec grota ma kształt wycinka kuli - możesz dotknąć dowolnie
    małego przedmiotu, bez ryzyka dotknięcia sąsiednich - kwestia
    dokładności pozycjonowania ręki.

    Poza tym przy lutowaniu tego typu rzeczy (tak samo przy scalakach w
    obudowach *QFP) należy dotykać nóżek grotem nie od wierzchu (bo wtedy
    faktycznie jest szansa na zalanie cyną kilku nóżek razem - w razie
    takiego zdarzenia posmarować topnikiem i odessać plecionką) a na
    końcach nóżek, dotykając jednocześnie punktu lutowniczego na którym
    leży nóżka.

    Nie kupuj aby topnika RF800 - jest beznadziejny, a widzę że wielu
    początkujących kolegów go kupuje i dziwi się że tak kiepsko im
    lutowanie wychodzi.

    Topnik jest bardzo ważny, to co jest w lutowiu wystarczy np. do
    lutowania drutów/przewodów, ale nie do SMD.

    Kupuję groty chyba model 44 lub 45 - nie pamiętam. Groty typu 47 i 48
    są do d. - zbyt smukłe i kiepsko przewodzą ciepło.

    Tutaj masz przegląd grotów Elwika:
    http://elwik.com.pl/page.php?pid=45

    Prawie zawsze mam ustawioną temperaturę 325 stopni. Wiele osób ustawia
    niższe temperatury, niewiele powyżej temperatury topnienia lutowia, a
    to błąd. gdy temperatura jest za niska to lutuje się powoli,
    nieefektywnie i dostarcza _więcej_ ciepła do struktur elementów.
    Trzeba nagrzewać dłużej a to przekłada się na więcej ciepła
    dostarczonego do lutowanego elementu - ma ono czas do niego dotrzeć.
    Tutaj, akurat na przykładzie spawania TIG masz pokazane o co chodzi:

    https://www.youtube.com/watch?v=DmVCLi6cxok

    Filmik dotyczy spawania ale idea jest ta sama.

    Oczywiście gdzieś jest granica i nie należy przesadzić w drugą stronę.

    Temperaturę podwyższam tylko jeżeli mam jakieś ciężkie lutowanie gdzie
    trzeba nagrzać dużo metalu - np. grube końcówki widełkowe do
    przewodów. Wtedy ustawiam 375-400 stopni.

    Do demontażu elementów najlepszy jest hotair. Ja mam jakiegoś
    Chińczyka z Allegro - Zhaoxin 858D. Przydaje się też do innych rzeczy
    - np. do przyspieszania utwardzania epoksydu.

    Jak będziesz już miał sprzęt i materiały to dorwij jakąś starą płytę
    główną od PC czy inny złom ze scalakami TQFP i poćwicz.

  • 5. Data: 2015-04-27 23:45:50
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Mon, 27 Apr 2015 18:10:27 +0100 AlexY <a...@i...pl> napisał:

    >Hot air.

    Do demontażu tak. Do montażu lutownica.

  • 6. Data: 2015-04-28 00:06:55
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Mon, 27 Apr 2015 23:39:34 +0200 __Maciek <i...@c...org>
    napisał:

    >Do demontażu elementów najlepszy jest hotair. Ja mam jakiegoś
    >Chińczyka z Allegro - Zhaoxin 858D. Przydaje się też do innych rzeczy
    >- np. do przyspieszania utwardzania epoksydu.

    Dodam jeszcze, że warto brać takiego hotaira, który wentylator
    pompujący powietrze ma w kolbie a nie w stacji (właśnie to pierwsze
    rozwiązanie ma wspomniany 858D). Dzięki temu pomiędzy stacją a kolbą
    jest tylko przewód, a nie przewód+rura - zestaw grubszy, mniej
    elastyczny od samego przewodu.

  • 7. Data: 2015-04-28 17:28:33
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 28.04.2015 00:06, __Maciek wrote:

> [...]
    > rozwiązanie ma wspomniany 858D). Dzięki temu pomiędzy stacją a kolbą
    > jest tylko przewód, a nie przewód+rura - zestaw grubszy, mniej

    No nie wiem, używałem takich pseudo-hotairów z wiatraczkiem w kolbie,
    sprzęt markowy, drogi, znanych i podobno porządnych producentów, a można
    tym sobie pochuchać na zmarznięte palce. Przy normalnym (i to chińskim
    tanim) hotair z pompą w stacji te z wentylatorkiem w kolbie to są jakieś
    zabawki. Grubsza rurka w niczym nie przeszkadza. Nawet jak się pół dnia
    na serwisie czymś takim macha.

    Jakub Rakus

  • 8. Data: 2015-04-28 17:35:15
    Od: Jawi <g...@p...fm>

    W dniu 2015-04-27 o 23:39, __Maciek pisze:
    > Ja lutuję wszystko (przez prawie cały czas z kilkanastu lat pracy w
    > zawodzie) stacją Elwik RT-24 z lutownicą LES-24 60W
    no to witaj w klubie, ja mam tą samą, amatorsko wykorzystuje w domu,
    sprawdza się

    > Kupuję groty chyba model 44 lub 45 - nie pamiętam. Groty typu 47 i 48
    > są do d. - zbyt smukłe i kiepsko przewodzą ciepło.
    tylko znowu groty nie są tak dostępne jakbym chciał do tego stosunkowo
    drogie,
    dzisiaj gdybym dla swojej amatorki miał kupić sprzęt to chyba prędzej
    wybrał bym Solomona bo
    tańszy i bardziej dostępny

  • 9. Data: 2015-04-28 18:33:19
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Tue, 28 Apr 2015 17:35:15 +0200 Jawi <g...@p...fm> napisał:

    >tylko znowu groty nie są tak dostępne jakbym chciał do tego stosunkowo
    >drogie,

    Ja w razie czego jeżdżę do producenta na Okęcie. Zresztą te groty są
    bardzo wytrzymałe. Drogie? O ile pamiętam to cena jest gdzieś w
    okolicach 10zł - można przeżyć.

  • 10. Data: 2015-04-28 18:40:33
    Od: Jawi <g...@p...fm>

    W dniu 2015-04-28 o 18:33, __Maciek pisze:
    > Ja w razie czego jeżdżę do producenta na Okęcie. Zresztą te groty są
    > bardzo wytrzymałe. Drogie? O ile pamiętam to cena jest gdzieś w
    > okolicach 10zł - można przeżyć.
    taka cena u producenta?
    Często jestem w Wawie, może bym kiedyś podjechał, nie pomyślałem o tym.
    W sklepach internetowych, bo w stacjonarnych nie ma co szukać to średnio
    podana cena x2