  • 1. Data: 2012-05-15 19:10:51
    Temat: jezyki z definiowaniem operatorow
    Od: "fir " <f...@g...pl>

    czy wystepuja jezyki z definiowaniem
    operatorow (inne niz c++, gdzie zresztą
    to definiowanie jest bardzo ograniczone -
    mozna sobie wyobrazic jezyk ze tak swobodnym
    definiowaniem operatorow jak funkcji, moze
    to skrociloby listingi choc trudno powiedziec)

    czy sa takie jezyki i jak to wyglada?

  • 2. Data: 2012-05-15 20:20:08
    Temat: Re: jezyki z definiowaniem operatorow
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Tue, 15 May 2012 17:10:51 +0000, fir napisal:

> [...]
    > mozna sobie wyobrazic jezyk ze tak swobodnym
    > definiowaniem operatorow jak funkcji, moze
    > to skrociloby listingi choc trudno powiedziec)

    Wygląda to jak każdy infix:

    bleh whatever wlah

    oznacza bleh.whatever(blah) lub po dodaniu odrobiny syntax sugaru
    whatever(bleh, blah)

    Edek

  • 3. Data: 2012-05-15 20:33:31
    Od: " " <f...@g...pl>

    Edek Pienkowski <e...@g...com> napisał(a):

    > Wygląda to jak każdy infix:
    >
    > bleh whatever wlah
    >
    > oznacza bleh.whatever(blah) lub po dodaniu odrobiny syntax sugaru
    > whatever(bleh, blah)

    pytam jak to wyglada w danym jezyku bo ze a op b <=> op(a,b)
    to akurat raczej wiadomo

  • 4. Data: 2012-05-15 21:04:10
    Od: " " <f...@g...pl>

    <f...@g...pl> napisał(a):

    > pytam jak to wyglada w danym jezyku bo ze a op b <=> op(a,b)
    > to akurat raczej wiadomo

    mozna by pisac niby stylem ksiazkowym, z tym ze wyglada ze
    i tak sporo nawiasow moze musialoby byc w uzyciu

    define procedure main as (alokuj int i to 0, repeat (pisz i)
    until i equals 100 )

  • 5. Data: 2012-05-15 22:39:36
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 15/05/2012 18:10, fir wrote:
> [...]
    > mozna sobie wyobrazic jezyk ze tak swobodnym
    > definiowaniem operatorow jak funkcji, moze
    > to skrociloby listingi choc trudno powiedziec)

    W Groovy można definiować operatory na podobnej zasadzie jak w C++.

    Ze swobodnym definiowaniem operatorów problem jest taki, że ich
    pierwszeństwo i stronność są określone gramatyką języka. Zmienianie tego
    na bieżąco przy pomocy samego programu w tym języku wydaje się
    problematyczne - być może, że wręcz prowadzi do nierozwiązywalnych
    problemów, a na pewno standardowy model skaner-parser-translacja
    trafiłby szlag.

    W wielu językach funkcyjnych natomiast (np. w różnych dialektach Lispa)
    w ogóle nie ma infiksowych operatorów, natomiast w porównaniu do
    typowych języków można stosować dość szeroki zestaw znaków w
    identyfikatorach. I tak pisze się (* (+ 2 2) (+3 4)), gdzie '+' i '*' są
    nazwami funkcji.

  • 6. Data: 2012-05-15 22:42:11
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Tuesday, May 15, 2012 6:10:51 PM UTC+1, fir wrote:
> [...]
    > mozna sobie wyobrazic jezyk ze tak swobodnym
    > definiowaniem operatorow jak funkcji, moze
    > to skrociloby listingi choc trudno powiedziec)

    Haskell.

    http://en.wikibooks.org/wiki/Haskell/More_on_functio
    ns#Operators_and_sections

    RW

  • 7. Data: 2012-05-16 00:02:28
    Od: Wojciech Muła <w...@p...null.onet.pl.invalid>

    Roman W wrote:

    > Haskell.
    >
    > http://en.wikibooks.org/wiki/Haskell/More_on_functio
    ns#Operators_and_sections

    Także w SML-u.

    w.

  • 8. Data: 2012-05-16 01:00:30
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Tue, 15 May 2012 21:39:36 +0100, Andrzej Jarzabek napisal:

> [...]
    > typowych języków można stosować dość szeroki zestaw znaków w
    > identyfikatorach. I tak pisze się (* (+ 2 2) (+3 4)), gdzie '+' i '*' są

    Tak więc w językach znanych przez kolegę "pierwszeństwo i stronność... "
    - no, mądre słowo - "są określane przez gramatykę". Ale kolega ma świadomość
    istnienia języków funkcyjnych. Hmm.

    A gdyby tak powiedzieć, że nie musi tego określać gramatyka i że to byt
    określa świadomość? Kurde, zaczynam rozumieć dlaczego niektórzy uważają OO
    za szkodnika, strasznie sformatowało umysły. Podobnie jak fascynacja grami 2d
    (pozdrowionka dla OP). (Reverse) polish notation nie jest równoważne ani
    silnemu/słabemu typowaniu, ani językowi funkcyjnemu, ani też nie jest konieczne,
    żeby + i * były zwykłymi funkcjami;
    parsowanie nie ma tu wiele do rzeczy, tak tylko najpopularniejsze języki
    dzisiaj mają, że najprościej jest implementować to w parserze. Kwestia
    historyczna, wcześniej istniało expression parsing.

    Edek

  • 9. Data: 2012-05-16 01:58:25
    Od: Daniel Janus <n...@g...com>

    W dniu wtorek, 15 maja 2012 18:10:51 UTC+1 użytkownik fir napisał:
> [...]
    > mozna sobie wyobrazic jezyk ze tak swobodnym
    > definiowaniem operatorow jak funkcji, moze
    > to skrociloby listingi choc trudno powiedziec)

    Co rozumiesz przez "definiowanie operatorów"?

    --D.

  • 10. Data: 2012-05-16 02:07:12
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 16/05/2012 00:00, Edek Pienkowski wrote:
> [...]
    > - no, mądre słowo - "są określane przez gramatykę". Ale kolega ma świadomość

    I?

    > A gdyby tak powiedzieć, że nie musi tego określać gramatyka i że to byt
    > określa świadomość?

    Jeśli kolega ma do npisania coś konkretnego, to może kolega napisać, nie
    wykluczam nawet, że z ciekawości przeczytam.

    W przeciwnym razie, to co gdyby tak powiedzieć, że nie należy mnożyć
    bytów ponad potrzebę i ceterum censeo że jak kolega ma tak chrzanić, to
    mi się nie chce w ten sposób rozmawiać.

    > Kurde, zaczynam rozumieć dlaczego niektórzy uważają OO
    > za szkodnika, strasznie sformatowało umysły.

    Może kolega o niesformatowanym umyśle wytłumaczy, jaki jest związek OO z
    czymkolwiek, co napisałem?

> [...]
    > silnemu/słabemu typowaniu, ani językowi funkcyjnemu, ani też nie jest konieczne,

    Co z tego? W kontekście było samodzielne definiowanie operatorów. Jedno
    z podejść do tematu jest takie, że to, co zwykle jest operatorem, np. +
    i *, jest w tym języku zwykłą nazwą funkcji, którą można sobie
    zdefiniować tak jak funkcję o dowolnej innej nazwie. Tak się akurat
    składa, że to rozwiązanie jest stosowane w niektórych językach
    funkcyjnych stosujących notację polską.

    Natomiast że cośtam jest równoważne czemuśtam albo konieczne, to czy
    znowu kolega sobie coś wyhalucynował na temat tego, co napisałem, czy to
    tylko takie od czapy stwierdzenie bez związku z czymkolwiek, w stylu
    "byt określa świadomość"?

    > parsowanie nie ma tu wiele do rzeczy, tak tylko najpopularniejsze języki
    > dzisiaj mają, że najprościej jest implementować to w parserze. Kwestia
    > historyczna, wcześniej istniało expression parsing.

    Znowu - jeśli kolega chce coś napisać na temat jakichś konkretnych
    rozwiązań, to chętnie przeczytam.

    Ze swojej strony rzucę jeszcze rozwiązaniem Tcl-a: tam w zasadzie jedyną
    konstrukcją gramatyczną jest lista stringów, gdzie pierwszy element jest
    traktowany jako nazwa polecenia, a pozostałe jako argumenty. Wyrażeń i
    operatorów jako takich w języku nie ma, jest natomiast kilka wbudowanych
    poleceń, które przyjmują argumenty będące wyrażeniem zapisanym w
    stringu. Te wyrażenia mają swoją gramatykę i swoje operatory i funkcje.
    W ramach tego przedefiniować za wiele się nie da, natomiast w ogóle
    receptura na zdefiniowanie własnych operatorów jest prosta: można
    stworzyć swój własny język wyrażeń, zaimplementować dla niego
    interpreter i stworzyć swoje własne polecenia przyjmujące wyrażenia
    napisane w owym języku: własnego expr na początek, ale dalej można
    zrobić własną instrukcję warunkową, własne pętlę itd. Przy całej ogólnej
    nieprzydatności tego języka do, like, czegokolwiek, do takich zabaw
    akurat nadaje się on znakomicie.