  • 1. Data: 2020-05-20 17:09:50
    Temat: karta SD na SPI zawiesza AtXmega128A3U
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Wróciłem ostatnio do jednego ze swoich projektów na Xmega128A3U.
    Postanowiłem dodać do niego funkcję związaną z zapisem danych na karcie
    microSD. Hardware był już do tego przygotowany - na płytce znajduje się
    gniazdko, podłączone do SPI na PORTE.

    Przekopiowałem pliki związane z biblioteką FatFS z mojego innego
    projektu (na PIC24), modyfikując jedynie niskopoziomowe funkcje,
    odpowiedzialne za komunikację z kartą i konfigurując odpowiednie linie
    sygnałowe. W pętli głównej dodałem funkcję odpowiedzialną za zapisywanie
    danych na karcie. Wszystko się skompilowało i uruchomiło, aż nagle
    pojawił się problem, którego nie potrafię zdiagnozować...

    Za każdym razem, gdy FatFS próbuje rozmawiać z kartą, urządzenie się
    zawiesza (jakby wpadło w nieskończoną pętlę) i po chwili zostaje
    zresetowane przez WDT. W moim przypadku problem pojawia się w momencie
    wykonania f_open().

    Problem musi występować raczej gdzieś blisko sprzętu, bo:
    - Dokładnie te same pliki źródłowe FatFS działały prawidłowo po
    skompilowaniu na PIC24, jedyną różnicą były niskopoziomowe funkcje I/O.
    - Problem nie występuje, jeśli w slocie nie ma karty i biblioteka nie
    podejmuje próby komunikacji przez SPI.

    Pomyślałem, że pewnie popełniłem jakiś błąd podczas pisania funkcji
    odpowiedzialnych za komunikację po SPI. Obejrzałem je jeden raz, drugi i
    trzeci, nie widząc żadnego problemu. Uprzedzając możliwe komentarze -
    nie, to nie jest wina pętli while, w której sprawdzana jest flaga
    zajętości po transferze SPI. Sprawdziłem ją wielokrotnie, poza tym po
    jej zakomentowaniu zawieszenie ciągle występowało.

    W akcie desperacji postanowiłem sprawdzić inny sterownik SD, pożyczony z
    przykładów dołączonych do jednej z książek Tomasza Francuza, podpinając
    go do FatFS. Projekt się skompilował, a po jego ponownym uruchomieniu...
    Problem wystąpił ponownie.

    Na chwilę obecną nie mam już pomysłów odnośnie tego, co mogło pójść nie
    tak. Pomyłka w montażu albo konfiguracji mogłaby powodować nieudaną
    transmisję, ale tutaj mam do czynienia z zawieszeniem układu. Nie jest
    to też problem ze stosem, bo wolnej pamięci mam pod dostatkiem, a po
    wyłączeniu WDT restarty ustają, choć oczywiście układ pozostaje zawieszony.

  • 2. Data: 2020-05-20 18:43:36
    Temat: Re: karta SD na SPI zawiesza AtXmega128A3U
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:
> [...]
    > projektu (na PIC24), modyfikuj?c jedynie niskopoziomowe funkcje,
    > odpowiedzialne za komunikacj? z kart? i konfiguruj?c odpowiednie linie
    > sygna?owe. W p?tli g??wnej doda?em funkcj? odpowiedzialn? za zapisywanie
    > danych na karcie. Wszystko si? skompilowa?o i uruchomi?o, a? nagle
    > pojawi? si? problem, kt?rego nie potrafi? zdiagnozowa?...
    >
    > Za ka?dym razem, gdy FatFS pr?buje rozmawia? z kart?, urz?dzenie si?
    > zawiesza (jakby wpad?o w niesko?czon? p?tl?) i po chwili zostaje
    > zresetowane przez WDT. W moim przypadku problem pojawia si? w momencie

    Przepraszam ze pytam o oczywistosc, ale czy sprawdziles zasilanie?
    Karta do pracy swoje potrzebuje...

    --
    Waldek Hebisch

  • 3. Data: 2020-05-20 20:01:19
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 20.05.2020 18:43, a...@m...uni.wroc.pl wrote:

    > Przepraszam ze pytam o oczywistosc, ale czy sprawdziles zasilanie?
    > Karta do pracy swoje potrzebuje...

    Tak, to już sprawdziłem. Cały układ jest zasilany z przyzwoitego
    zasilacza impulsowego, a przy karcie jest obecny kondensator filtrujący.
    Ścieżka zasilająca w miarę gruba i niezbyt długa.

    Okazuje się, że winę za to zachowanie ponoszą najprawdopodobniej dwa
    błędy. Pierwszy wynikał z zastosowania zmiennych o niezdefiniowanej
    długości, zależnej od kompilatora. Na PIC24 zmienna miała właściwy
    rozmiar, ale na AVR przepełniła się przed osiągnięciem wartości mającej
    zakończyć pętlę.

    Samo to jednak nie usunęło problemu. Zacząłem wywoływać niskopoziomowe
    funkcje I/O bezpośrednio w pętli głównej programu. I faktycznie,
    writeSPI() zawiesza program, na pętli oczekiwania na zakończenie
    transmisji. Jeśli zakomentuję pętlę, zawias znika.

    Funkcja wygląda następująco:

    #define SD_SPI SPIE

    // send one byte of data and receive one back at the same time
    unsigned char writeSPI( unsigned char b) {
    SD_SPI.DATA = b;
    while(!(SD_SPI.STATUS & SPI_IF_bm));
    return SD_SPI.DATA;
    }// writeSPI

    Jakiś pomysł co do tego, co może powodować problem z tą flagą?

    W tym samym układzie mam już uruchomione inne urządzenie na SPIC - tam
    żadne problemy ne występują.

  • 4. Data: 2020-05-20 20:05:15
    Od: jacek <j...@f...pl>

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:
> [...]
    > to też problem ze stosem, bo wolnej pamięci mam pod dostatkiem, a po
    > wyłączeniu WDT restarty ustają, choć oczywiście układ pozostaje zawieszony.

    Sprawdź wyrównywanie pół w strukturach. Miałem podobny problem aczkolwiek
    portowalem z czego innego na STM32 (tez fakt na SD). Po wpisaniu czegoś w
    rodzaju #pragma pack(1) zadziałało. Problem brał się z tego ze oba
    kompilatory inaczej budowały struktury.
    jp

  • 5. Data: 2020-05-20 20:35:19
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ok, cofam ostatnie. Problem z nieustawioną flagą w funkcji
    wysyłajacej/odbierającej dane przez SPI brał się z banalnej przyczyny -
    port SPI nie był skonfigurowany. Zapomniałem, że ten fragment kodu jest
    wywoływany przez FatFS w momencie montowania karty.

    Jednak ręczne uruchomienie SPIE tylko częściowo usunęło problem. Powiem
    nawet, że zrobiło się dziwniej. :) Teraz pierwsze wywołanie funkcji
    przechodzi, ale gdy 5 sekund później funkcja zostanie wywołana ponownie,
    układ znów się zawiesza. I tak w kółko. ;)

  • 6. Data: 2020-05-20 20:48:32
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 20.05.2020 20:05, jacek wrote:

> [...]
    > portowalem z czego innego na STM32 (tez fakt na SD). Po wpisaniu czegoś w
    > rodzaju #pragma pack(1) zadziałało. Problem brał się z tego ze oba

    W kodzie sterownika karty SD nie mam żadnych struktur. Natomiast FatFS
    jest uniwersalną biblioteką, która powinna kompilować się gdziekolwiek,
    po dostarczeniu niskopoziomowych funkcji I/O. Już parę razy przenosiłem
    te pliki pomiędzy AVR, PIC24 i PIC32 i do tej pory taki problem się nie
    pojawił.

    Jedyna "nowa" rzecz w tym przypadku, to zastosowanie kompilatora xc8
    zamiast standardowego avr-gcc - testuję obsługę AVR-ów w MPLAB X IDE od
    Microchipa.

    No i ta hipoteza nie tłumaczy jednak dlaczego nie chciała u mnie działać
    także sterownik z książki p. Francuza, pisany pod Xmegi...

  • 7. Data: 2020-05-20 21:31:18
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ok, nieważne. Już mam. :)
    Winę za tkie zachowanie układu ponosiło znane przekleństwo AVR-óoe, które
    zdążyłem już wyrzucić z pamięci. Pin 4 portu z SPI pełni funkcję wejścia
    SS. Jeśli ustawimy go jak wejście, to sygnał niski przełączy SPI w tryb
    slave. U mnie miała miejsce właśnie taka sytuacja...
    Tak to jest, gdy człowiek już przyzwyczai się do układów z PPS i nie
    spodziewa się, że pin może pełnić specjalną funkcję, jeśli się jej
    samemu na nim nie włączyło. :)

  • 8. Data: 2020-05-21 11:13:00
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-05-20 o 21:31, Atlantis pisze:

    > Jeśli ustawimy go jak wejście, to sygnał niski przełączy SPI w tryb
    > slave. U mnie miała miejsce właśnie taka sytuacja...

    Od dawna używamy Xmega.
    Ja projektuję płytki, nigdy nie napisałem nawet programu mrugania LEDem
    i nie bardzo bym wiedział jak się do tego zabrać :)

    Możliwość odwracania kolejności pinów w SPI, czy przerzucania USARTa na
    drugą część portu bardzo mi czasem pomaga (bo moje płytki są praktycznie
    jednowarstwowe z GND na bottom.
    O tej przypadłości SPI nie wiedziałem (wydawało mi się, że wszystkie
    piny mogę swobodnie wykorzystywać) aż raz, kilka lat temu, zdarzyło mi
    się podpiąć pod tę nogę nie to co trzeba i musieliśmy robić poprawki na
    płytkach.
    Ale moja wiedza o skutkach takiego podłączenia była za mała aby w ogóle
    skojarzyć to z Twoimi problemami :(
    P.G.