  • 1. Data: 2015-12-18 19:32:18
    Temat: kiedy likwidacja szkody może dopuszczać klepanie/szpachlowanie zamiast wymiany elementu
    Od: "yapann" <y...@o...pl>

    mam hondę 2009 i z ubezpieczenia podmiotu trzeciego jest likwidowane
    uszkodzenie przedniej maski
    maska ma oprócz podrapań jedno wgniecenie
    szkodę wyceniono na 4 stówy z gorszem (w tym prawie połowa to materiały, nie
    wiem czy za tyle mi to warsztat naprawi..) ale mam inną wątpliwość:
    Otóż wg przepisów - likwidacja szkody powinna przywracać stan sprzed szkody
    ..

    Boję się że po wyprostowaniu czy zaszpachlowaniu wgniecenia - auto będzie
    mieć znamiona uszkodzonego, tzn w przypadku ew. sprzedaży - szpachla
    (szczególnie na przodzie) będzie może przesłanką jakoby auto jest
    powypadkowe. W tym sensie dla mnie szkoda nie przywraca stanu sprzed
    zdarzenia.
    Rozumiem jeszcze jeśli byłoby to tylko przemalowanie wyłącznie samego
    lakieru, no ale wgniecenie nawet nieduże - deformuje linię maski, a
    szpachlowany element obniża wartość auta (także w kwestii że rdza w dalekiej
    przyszłości auta z pewnością prędzej odkryje miejsca napraw niż oryginalny
    lakier..)

    Pewnie wielu z Was wie jak jest w realiach z tą kwestią - wileka prośba o
    info
    dzięki

  • 2. Data: 2015-12-18 20:02:08
    Od: "yapann" <y...@o...pl>

    taki znalzałam ciekawy link -
    http://www.forumsamochodowe.pl/naprawa-auta-z-oc-spr
    awcy-sprawdz-do-czego-masz-prawo-vt72175.htm

    (w szczególności w moim temacie:
    "Brak rekompensaty za utratę wartości
    1. Odmowa odszkodowania
    Auta powypadkowe mają niższą cenę rynkową. Ubezpieczyciel powinien zwrócić
    utratę wartości handlowej, jednak zwykle odrzuca takie żądania.
    2. Brak informacji
    Mimo takiego obowiązku, ubezpieczyciele nie informują o możliwości ubiegania
    się o odszkodowanie za utratę wartości handlowej.
    DO TEGO MASZ PRAWO: Odszkodowanie za uszkodzenie samochodu musi obejmować
    także zapłatę za utratę wartości handlowej pojazdu czyli różnicę między
    wartością tego samochodu przed uszkodzeniem i po naprawie.
    JAK WALCZYĆ O SWOJE: Jeśli ubezpieczyciel kwestionuje prawo do odszkodowania
    za utratę wartości handlowej auta, powołaj się na: uchwałę Sądu Najwyższego
    z 12 października 2001 r. w sprawie o sygn. III CZP 57/01.")

    Czy ktoś spotkał się może z taką kwestią w rzeczywistości?

  • 3. Data: 2015-12-18 23:35:08
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Fri, 18 Dec 2015 19:32:18 +0100, yapann napisał(a):

    > Pewnie wielu z Was wie jak jest w realiach z tą kwestią - wileka prośba o
    > info

    Ubezpieczyciel ma obowiązek doprowadzić auto do stanu pierwotnego, albo
    wypłacić za to odszkodowanie.

    Moim zdaniem naprawa szpachlowaniem będzie dopuszczalna tylko jak
    uszkodzony element już był szpachlowany wcześniej.
    Bo inaczej tak jak piszesz - stracisz na wartości pojazdu.

  • 4. Data: 2015-12-19 00:19:14
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Nie na wartosci pojazdu tylko na wartosci czesci podlegajacej naprawie. Policza
    amortyzacje maski bo iles lat ma. Wyplaca za utrate warosci elementu 40 zlotych i
    sprawa dla nich zalatwiona.

  • 5. Data: 2015-12-19 00:59:49
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Fri, 18 Dec 2015 15:19:14 -0800 (PST), Zenek Kapelinder napisał(a):

    > Nie na wartosci pojazdu tylko na wartosci czesci podlegajacej naprawie. Policza
    amortyzacje maski bo iles lat ma. Wyplaca za utrate warosci elementu 40 zlotych i
    sprawa dla nich zalatwiona.

    To już jak kto lubi.
    Jednemu wypłacą 40zł i się ucieszy, a ktoś inny pojedzie do autoryzowanego
    monopolisty w handlu oryginalnymi częściami samochodowymi tej marki, dowie
    się jaka jest najtańsza możliwa, zgodna z zaleceniami producenta opcja
    naprawy i jemu wypłacą 5000zł, bo taniej się nie da i są na to papiery :)

  • 6. Data: 2015-12-19 09:05:31
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    nie jak kto lubi tylko wynika to z obowiazujacego prawa. Z jednej strony zabezpiecza
    ono interesy poszkodowanego ze nie straci z drugiej jasno mowi ze odszkodowanie nie
    moze byc zrodlem dochodu poszkodowanego. Odszkodowanie nie moze podniesc wartosci
    naprawianego samochodu. Inaczej ubezpieczyciel okresli warosc maski w samochodzie co
    ma pol roku a inaczej w takim co ma 6 lat. W nowym maska jest nowa a w starym stara i
    nie ma wartosci nowej. I zeby skaly sraly to zaden nie przekupiony sad nie stanie po
    stronie tego co uwaza ze za malo dostal bo uwazal ze nalezy mu sie nowa maska.

  • 7. Data: 2015-12-19 11:28:36
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sat, 19 Dec 2015 00:05:31 -0800 (PST), Zenek Kapelinder napisał(a):

> [...]
    sad nie stanie po stronie tego co uwaza ze za malo dostal bo uwazal ze nalezy mu sie

    Przy założeniu że przed szkodą cześć była oryginalna, nieuszkodzona i
    nienaprawiana, to bardzo karkołomne stwierdzenie że wymiana jej na nową
    podnosi wartość pojazdu.

    Bo nie podnosi - najwyżej obniża, bo cena rynkowa samochodu który był w
    jakikolwiek sposób naprawiany, zawsze będzie niższa.

  • 8. Data: 2015-12-19 12:43:08
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jest jeszcze cos takiego jak naturalne zuzycie eksploatacyjne. Jak jest kilku letni
    samochod ktory ma oryginalne czesci i nie byl naprawiany to dlaczego jest tanszy od
    nowego?. To jak caly samochod stracil na wartosci to i jego elementy tez stracily na
    wartosci. Jak ktos ma kaprys miec nowa czesc to sobie doplaci do tego co mu
    ubezpieczyciel wyplaci. Podniesie wartosc samochodu ale na wlasny koszt. A tak przy
    okazji. Nowy element karoseri zrobiony ze stali bedzie duzo gorszy od starego w
    dobrym stanie, nawet prostowanego i szpachlowanego. Gorszy dlatego ze jak kompletna
    karoseria nie przeszedl w fabryce procesu zabezpieczenia antykorozyjnego i
    fabrycznego malowania. Nie ma na nim powloki fosforanowej. Nie zostanie pomalowany
    farba podkladowa w procesie zblizonym do pradowego nakladania powlok galwanicznych. A
    lakiernik uzyje typowego pistoletu do lakierowania a nie robota i elektrostatycznej
    technologii nakladania farby.

  • 9. Data: 2015-12-19 13:08:53
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sat, 19 Dec 2015 03:43:08 -0800 (PST), Zenek Kapelinder napisał(a):

    > Podniesie wartosc samochodu ale na wlasny koszt.

    Ale wymiana elementów zewnętrznych samochodu na nowe _obniża_ wartość
    pojazdu.

    > A tak przy okazji. Nowy element karoseri zrobiony ze stali bedzie duzo gorszy od
    starego w dobrym stanie, nawet prostowanego i szpachlowanego.

    To jest oczywiście prawda.
    Niemniej jeśli chodzi o wartość pojazdu działa to inaczej i element
    pomalowany dwukrotnie obniży wartość pojazdu bardziej niż element z jedną
    warstwą lakieru.

  • 10. Data: 2015-12-19 18:01:15
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Nazywaj rzeczy po imieniu. Przy dwukrotnie malowanym mozna dostac w ryja jak sie
    bedzie twierdzilo ze sztukanofkaniebita. Tanszy jest lekko bity po niepalacej nie
    dlatego ze dwa razy malowany ale ze strzala dostal. Przy nowym duzo gorszym elemencie
    karoseri raz malowanym nie obnizenie ceny to czyste skurwysynstwo.