  • 21. Data: 2019-11-21 23:37:31
    Temat: Re: kierunkowy 69
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Przemysław Kowalik napisał:

    > I AFAIK Pitcairn nie ma własnego numeru kierunkowego, ani korzysta z
    > innego, bo tam nie ma telefonów (poza satelitarnymi).

    A to w takim razie przepraszam za NTG.

    --
    Jarek

  • 22. Data: 2020-01-07 07:57:06
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    > Gdyby tak wybrać się w rejs na Pitcairn, można je po drodze przeczytać.

    No to przeczytałem. Przerażające, ale w sumie... niezbyt zaskakujące, bo
    czego innego można się spodziewać po żyjącej w odizolowaniu społeczności,
    do tego z takim pochodzeniem?

  • 23. Data: 2020-01-07 11:58:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Queequeg napisał:

    > No to przeczytałem. Przerażające, ale w sumie... niezbyt zaskakujące, bo
    > czego innego można się spodziewać po żyjącej w odizolowaniu społeczności,
    > do tego z takim pochodzeniem?

    Spodziewać można się wszystkiego. W końcu australijskie miasta wyrosły
    z brytyjskich kolonii karnych. Dopiero Adelaida była pierwszym miejscem,
    gdzie ludzie osiedlali się z własnej woli. A jednak budowa społeczeństwa
    w takim na przykład Sydney wyszła całkiem nieźle.

    Ci z Bounty nie byli jakimiś szczególnymi zbójami -- ot, zbuntowali się,
    bo warunki służby we flocie JK Mości były gorsze niż w więzieniu. Sto lat
    później marynarzom pancernika "Potiomkin" podano niesmaczną zupkę -- i też
    wybuchł bunt. Wynikający z tego ciąg wydarzeń niestety nie ograniczył się
    do wysepki zagubionej po środku oceanu. Dotknął miliony ludzi na całym
    świecie.

    Jarek

    --
    Łajba to jest morski statek,
    Sztorm to wiatr co dmucha z gestem,

  • 24. Data: 2020-01-07 14:00:31
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

> [...]
    > gdzie ludzie osiedlali się z własnej woli. A jednak budowa społeczeństwa
    > w takim na przykład Sydney wyszła całkiem nieźle.

    Tak... tylko tych ludzi było tam jednak w pewnym momencie więcej, a na
    Pitcairn zostało bardzo niewiele. Ludzi, którzy dobrze się znają, są od
    siebie zależni i muszą ze sobą współegzystować...

> [...]
    > i też wybuchł bunt. Wynikający z tego ciąg wydarzeń niestety nie
    > ograniczył się do wysepki zagubionej po środku oceanu. Dotknął miliony

    Nie to że niesmaczną, ale ze zgniłego mięsa, a za odmowę zjedzenia chcieli
    ich rozstrzelać.

  • 25. Data: 2020-01-07 14:22:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Queequeg napisał:

    > Tak... tylko tych ludzi było tam jednak w pewnym momencie więcej, a na
    > Pitcairn zostało bardzo niewiele. Ludzi, którzy dobrze się znają, są od
    > siebie zależni i muszą ze sobą współegzystować...

    W sumie to tak jak mieli wcześniej na statku -- niewielka grupka skazanych
    na siebie ludzi. Wyspę można traktować jako stacjonarną wersję jednostki
    pływającej. Tyle że, co by tu nie mówić, o wiele bardziej komfortową, jeśli
    chodzi o warunki do życia. Patologia mogła się pojawić, ale nie musiała.

    Też oglądałem film.

    --
    Jarek

  • 26. Data: 2020-01-07 15:34:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Queequeg napisał:

> [...]
    >jednostki
    >pływającej. Tyle że, co by tu nie mówić, o wiele bardziej komfortową,

    No i statek w zasadzie nie daje warunkow do zycia, bo ilez mozna na
    samych rybach.

    >Patologia mogła się pojawić, ale nie musiała.

    Szczegolnie, ze potem to jedna rodzina :-)

    J.

  • 27. Data: 2020-01-07 16:42:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > No i statek w zasadzie nie daje warunkow do zycia, bo ilez mozna
    > na samych rybach.

    Dlatego wymyślono grog. Wcześniej marynarze masowo chorowali na
    szkorbut -- z powodu braku witaminy C. Grog pozwalał na długie
    przechowanie soku cytrynowego, w jakże przyjemnej postaci.

    Jarek

    --
    A jeśli ci ktoś powie, że masz dodać wanilii, to mu daj w pysk.

  • 28. Data: 2020-01-08 00:27:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 7 Jan 2020 16:42:49 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Dlatego wymyślono grog. Wcześniej marynarze masowo chorowali na
    > szkorbut -- z powodu braku witaminy C. Grog pozwalał na długie
    > przechowanie soku cytrynowego, w jakże przyjemnej postaci.

    Grog sie skonczy i statek znow sie nie bedzie nadawa do zycia, o to mi
    chodzi.

    Tak nawiasem - mowia, ze alkohol byl przede wszystkim potrzebny do
    spozycia wody, ktora po dluzszym przechowywaniu byla kiepskiej
    jakosci.

    J.

  • 29. Data: 2020-01-08 12:48:42
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    >
    > Tak nawiasem - mowia, ze alkohol byl przede wszystkim potrzebny
    > do spozycia wody, ktora po dluzszym przechowywaniu byla kiepskiej

    Sztuka żeglowania polega na tym, by grogu i rumu ze sobą zabrać tyle,
    aby się w czasie rejsu nie skończył. Taka przygoda przydarzyła się
    kiedyś nawet samemu admirałowi Nelsonowi. Pozwolił on sobie polec
    w bitwie pod Trafalgarem, powstał więc problem przetransportowania
    jego ciała do umiłowanej ojczyzny, by tam mógł być pochowny z honorem.
    Przeto został admirał zapakowany do beczki z rumem czy koniakiem, co
    miało zagwarantować dotarcie do celu w stanie nienarusznym. Jednakże
    poszła na to wiekszosć zapasów trunku, więc spragnieni marynarze musieli
    podpijać z panaadmirałowej beczki.

    Jarek

    --
    Port, to jest poezja
    Rumu i koniaku,

  • 30. Data: 2020-01-09 20:04:51
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    > W sumie to tak jak mieli wcześniej na statku -- niewielka grupka skazanych
    > na siebie ludzi.

    Ale na statku nie było kobiet i dziewczynek do gwałcenia.