  • 1. Data: 2019-09-14 04:15:47
    Temat: klawiatury membranowe
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Ma ktoś doświadczenie ze stosowaniem customowych klawiatur membranowych ?

    Mam sterowniki, które pracują w warunkach "zewnętrznych" : a właściwie
    są one w plastykowych szafach instalowanych na dworze - czyli i zimno i
    gorąco może być. Może być wilgoć większa jak leje ( ale bez
    bezpośredniej wody bo w skrzynce ).

    Używam w nich własnoręcznie robionych klawiatur na mikroswitchach TACT (
    przykrytych frontem z folii samoprzylepnej ). Działa to bardzo dobrze i
    jest trwałe, ale upierdliwe w montażu.

    I pomyślałem, żeby może przejść na foliowe klawiatury - a właściwie całe
    fronty ze zintegrowaną klawiaturą. Ale obawiam się o trwałość a jeszcze
    bardziej o pracę np. na mrozie.

    Oczywiście musiałaby to być raczej wersja z metalowymi blaszkami
    stykowymi. Ale czy ma znaczenie czy one są np. złocone czy nie ?
    Albo jakie jest podłoże ze ścieżkami ? IRGA w Krakowie chwali się, że
    robią na podłożu miedzianym - podobno lepszym niż "normalne" - jak to
    naprawdę jest ?

    "pod ręką" mam firmę FRONTICA - jakieś opinie o ich produktach ?

  • 2. Data: 2019-09-14 04:44:49
    Temat: Re: klawiatury membranowe
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Jeszcze myślę o klawiaturach pojemnościowych ( z użyciem gotowych
    chipów, coś w rodzaju
    https://botland.com.pl/pl/przyciski-dotykowe/4516-kl
    awiatura-dotykowa-ttp229-8-przyciskow-sensor-liniowy
    .html
    )

    Czy toto się w ogóle nadaje do tego rodzaju zastosowań ?
    Obsługuje człowiek paluchami (bez rękawic) - no ale może to być właśnie
    w różnych temperaturach otoczenia. Może mieć wilgotne ręce na przykład.

    Sama obsługa urządzenia jest sporadyczna - raz na ileś dni czy tygodni.
    Nie chciałbym, żeby miało jakieś tendencje do "samouruchamiania" np. na
    skutek burzy w pobliżu...

    Co myślicie ?

  • 3. Data: 2019-09-14 04:47:52
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Sama obsługa urządzenia jest sporadyczna - raz na ileś dni czy tygodni.
    > Nie chciałbym, żeby miało jakieś tendencje do "samouruchamiania" np. na
    > skutek burzy w pobliżu...
    >
    > Co myślicie ?

    https://www.analog.com/en/analog-dialogue/raqs/raq-i
    ssue-30.html#

    gościu jest entuzjastyczny, ale jakoś nie jestem przekonany... :)

  • 4. Data: 2019-09-14 18:52:41
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    A tyle tych sterowników robisz, że jest sens ryzykować zmianę sprawdzonej
    technologii, nawet nieco upierdliwej?

    W naszych gratach klawiatury membranowe jeżdżą w tramwajach - warunki jak w czołgu,
    choć raczej tam, gdzie moduł główny mieszka, wyświetlacz z klawiaturą na pulpicie
    motorowego nie ma tak źle. Ale przyciski rzadko naciskane - a mimo to zdarzają się
    sytuację, że np. jakiś sam zaczyna zwierać (a co najgorsze, też rozwierać).

    Sensoryczne znów kolega robi do domofonów - soft mój, ale co tam oprogramowywać,
    wszytko robi chip. Jak umieszcza się to pod szkłem to wygląda jak iphone, nie jak
    takie plastikowe badziewie z guziczkami jak u mnie w domu.
    Ale czy to działa naprawdę dobrze? W którejś wersji płytki i obudowy już jest nieźle
    - ale potem nie wolno już nic ruszać, albo zabawa od nowa.

  • 5. Data: 2019-09-15 10:31:32
    Od: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-09-14 o 04:15, sundayman pisze:
    > Ma ktoś doświadczenie ze stosowaniem customowych klawiatur membranowych ?

    Jak potrzebna jest pancerna klawiatura to może patent z domofonów.
    Zamiast przycisków jest namalowana klawiatura do każdego wiersza i
    kolumny para LED (l) i fototranzystor (f). Jak się dotknie paluchem
    "klawiatury" to układ bada w którym wierszu i kolumnie zanikł sygnał, z
    przecięcia dostajemy która cyfra jest "naciskana"

    - l l l
    l 1 2 3 f
    l 4 5 6 f
    l 7 8 9 f
    - f f f

    Działało to na słupku który stał na dworze jakieś 20 lat, więc w
    skrzynce tym bardziej się nie zepsuje.
    Problem to zrobić ładną ramkę w której schowają się elementy optyczne,
    ale z własną drukarka 3D można zrobić jakąś prostą ramkę, kawałek
    sklejki z cyferkmai i można testować.

    Piotrek

  • 6. Data: 2019-09-16 02:25:27
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > A tyle tych sterowników robisz, że jest sens ryzykować zmianę sprawdzonej
    technologii, nawet nieco upierdliwej?

    Dobre pytanie...
    W sumie dużo nie jest. Kilkadziesiąt rocznie. Więc nie ma tragedii.
    Ale mam tak mało czasu, że staram się tam gdzie można upraszczać - czyli
    oszczędzać czas.

    Montaż klawiatury z przełącznikami to cały szereg operacji

    - wkręcenie w PCB, które jest podłożem, gwintów montażowych
    - polutowanie PCB klawiatury ( switche i złącze )
    - montaż PCB klawiatury na odpowiednich dystansówkach
    - montaż folii z przodu

    A tak, miałbym tylko ostatnią pozycję. No ale też jest faktem, że
    mikroswitche są sprawdzone. Działają, nie miałem przez lata żadnego
    uszkodzenia ( zdarzyły się problemy z taśmą łączącą PCB klawiatury z
    resztą, a dokładniej ze złączem micromatch).

    Podobuje mi się wizja, że naklejam front i gotowe. Ale jeśli to miałoby
    spowodować jakiekolwiek problemy, to chuj - wolę zostać przy tym co mam.

> [...]
    sytuację, że np. jakiś sam zaczyna zwierać (a co najgorsze, też rozwierać).

    Ale to chyba niemożliwe w klawiaturach z metalowymi membranami ? No bo
    jakim cudem ? Jak pisałem obsługa jest u mnie rzadko - raz na parę
    tygodni i zajmuje kilkanaście minut. Więc teoretycznie to ułamek
    deklarowanej trwałości.

> [...]
    > Ale czy to działa naprawdę dobrze? W którejś wersji płytki i obudowy już jest
    nieźle - ale potem nie wolno już nic ruszać, albo zabawa od nowa.

    No to jeszcze fajniejsze byłoby - na PCB robię tylko chipa ze ścieżkami
    i mam problem załatwiony. I estetycznie. No ale jak mówisz, że to takie
    kapryśne jest ?

    Chyba będę musiał zrobić parę sztuk prototypowych i potestować, bo
    inaczej nie będę wiedział, czy jest sens...

  • 7. Data: 2019-09-16 02:28:10
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > Problem to zrobić ładną ramkę w której schowają się elementy optyczne,
    > ale z własną drukarka 3D można zrobić jakąś prostą ramkę, kawałek

    Po pierwsze - może nie tyle pancerna musi być, bo obsługuje to tylko
    technik uprawniony. Nie będzie napierdalać. I taka z mikroswitchów jest
    OK. Bardziej chodzi mi o uproszczenie montażu.

    Twój pomysł jest OK, ale raczej na okazję faktycznie "idiotoodporną".
    Tutaj nie ma takiej potrzeby.
    Ideałem byłaby niedroga klawiatura membranowa, no ale żeby na mrozie jej
    szlag nie trafił i żeby po 2 latach nie zaczęła fiksować ( daję 3 lata
    gwarancji :)

  • 8. Data: 2019-09-16 17:43:52
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-09-14 o 04:44, sundayman pisze:
    > Jeszcze myślę o klawiaturach pojemnościowych ( z użyciem gotowych
    > chipów,
    > Czy toto się w ogóle nadaje do tego rodzaju zastosowań ?

    W tym:
    https://micromade.pl/produkty/bibinet-m/czytniki-m/b
    ibi-r53/
    siedzi to:
    http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/Atme
    l-9502-AT42-QTouch-BSW-AT42QT2160_Datasheet.pdf

    W warunkach pokojowych nie ma problemów, ale o wersji klimatoodpornej
    dopiero zaczynamy myśleć -> odpowiedzialnie nic nie jestem w stanie
    powiedzieć.
    P.G.

  • 9. Data: 2019-09-16 19:17:17
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    >

    > W warunkach pokojowych nie ma problemów, ale o wersji klimatoodpornej
    > dopiero zaczynamy myśleć -> odpowiedzialnie nic nie jestem w stanie

    Przeglądając zestawienie wybrałem sobie wstępnie AT42QT2120. Wygląda na
    to, że będę musiał zrobić ze 2 egz. i korzystając ze zbliżającej się
    zimy potestować jak się zachowuje.

  • 10. Data: 2019-09-17 13:22:09
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-09-16 o 19:17, sundayman pisze:

    > Przeglądając zestawienie wybrałem sobie wstępnie AT42QT2120. Wygląda na
    > to, że będę musiał zrobić ze 2 egz. i korzystając ze zbliżającej się
    > zimy potestować jak się zachowuje.

    Się zacząłem zastanawiać czemu ja wziąłem te kilka lat temu 2160 skoro
    taki 2120 obsłuży 12 prostszych klawiszy i łatwiej je podłączyć.

    Jeden powód to steruję z niego też LEDy, ale czy jedyny to nie wiem -
    nie chce mi się teraz wczytywać w noty aplikacyjne.

    One działają na innej zasadzie. Może jak masz wątpliwości jak się będzie
    zachowywało potestuj sobie jednej zimy od razu oba rozwiązania.
    P.G.