  • 1. Data: 2009-10-10 12:32:41
    Temat: kontroler SATA na PCI
    Od: "mokinc" <m...@o...pl>

    Witam ponownie.
    Czy możecie polecić jakiś dostępny na rynku kontroler SATA na PCI, który
    spełniał by poniższe wymagania:

    - PCI a nie PCI-E;
    - conajmniej jeden port SATA2 (2!) (wewn.)
    - conajmniej jeden port ESATA (zewn.)
    - może mieć więcej powyższych, może mieć USB (zewn.), ale nie może mieć IDE.
    - sterowniki pod XP (choć pewnie docelowo W7)

    Jakoś nie mogę znaleźć a może ktoś korzysta i zna model.

  • 2. Data: 2009-10-10 13:24:43
    Temat: Re: kontroler SATA na PCI
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    mokinc pisze:
    > Czy możecie polecić jakiś dostępny na rynku kontroler SATA na PCI, który
    > spełniał by poniższe wymagania:

    Nie "kontroler SATA", ale "karta interfejsu SATA".

    > - conajmniej jeden port SATA2 (2!) (wewn.)

    Nie ma takiego czegoś jak "SATA2".

    Poza tym powiedz mi, jak chcesz osiągnąć 3 Gbps na PCI w naj-
    popularniejszym trybie 33 MHz 32-bit, w którym to "wyciąga"
    tak z 1 Gbps realnie? Nawet jeden port SATA 1.5 Gbps jest
    przytłumiony wydajnością PCI w takim przypadku.

    > Jakoś nie mogę znaleźć a może ktoś korzysta i zna model.

    Bo prawie wszystkie (jeśli nie wszystkie -- nie spotkałem się,
    ale nie wykluczam, że jakieś dziwactwo istnieje) karty inter-
    fejsu SATA na PCI są 1.5 Gbps i są powolne mimo to. SATA
    3.0 Gbps to tylko PCIe.

    Poza tym, różnica między trybem 1.5 Gbps a 3.0 Gbps jest
    praktycznie nieuchwytna poza kilkoma topowymi modelami
    dysków 10 000 rpm lub dysków SSD. A w takim przypadku nie
    stosuje się kart interfejsów, tylko normalnych portów SATA
    płyty głównej, podłączonych bezpośrednio do magistrali
    chipsetu lub w najgorszym przypadku do PCIe.

    Wytłumacz może, co chcesz uzyskać, a nie, co chcesz kupić.
    Może da się doradzić coś sensownie.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 3. Data: 2009-10-10 15:34:20
    Od: "mokinc" <m...@o...pl>

    Radosław Sokół wrote:

    > Nie ma takiego czegoś jak "SATA2".

    > Wytłumacz może, co chcesz uzyskać, a nie, co chcesz kupić.
    > Może da się doradzić coś sensownie.

    Właściwie to już wytłumaczyłeś ;)
    Pozostaje potwierdzić, czy to będzie ok:
    http://www.komputronik.pl/index.php/product/78978/Po
    dzespoly-PC/Kontrolery/PCI_Kontroler_USB_2.0_x4_+_SA
    TA_%281+1%29_+_IDE_4World.html

    BTW: Jak rozumiem e-SATA nie ma zasilania a więc i tak trzeba będzie
    podłączać
    kabel USB do dysku zewnętrznego e-SATA ?

    A tak ogólnie : po prostu chcę dysk SATA podłączyć do kompa bez SATA i dosyć
    mam już pieprzenia się z przjściówką na IDE, bo nie da się ustawić
    master/slave i działa najwolniej jak się chyba da, bo twierdzi, że nie mam
    80-żyłowego kabla ;)

  • 4. Data: 2009-10-10 17:10:22
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    mokinc pisze:
    > Właściwie to już wytłumaczyłeś ;)
    > Pozostaje potwierdzić, czy to będzie ok:
    > http://www.komputronik.pl/index.php/product/78978/Po
    dzespoly-PC/Kontrolery/PCI_Kontroler_USB_2.0_x4_+_SA
    TA_%281+1%29_+_IDE_4World.html

    Nie brałbym go. Mostki SATA firmy VIA nie cieszą się dobrą
    opinią. Polecałbym już raczej Silicon Image.

    > BTW: Jak rozumiem e-SATA nie ma zasilania a więc i tak trzeba będzie
    > podłączać
    > kabel USB do dysku zewnętrznego e-SATA ?

    Albo zasilacz niezależny.

> [...]
    > master/slave i działa najwolniej jak się chyba da, bo twierdzi, że nie mam

    No to wystarczy byle karta PCI z układami Silicon Image.
    Typowe karty tego typu mają 2 porty SATA 1.5 Gbps, niektóre
    mają trzy lub cztery porty, jeszcze niektóre obsługują pseu-
    do-sprzętowe macierzowanie.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 5. Data: 2009-10-11 12:59:58
    Od: "mokinc" <m...@o...pl>

    Radosław Sokół wrote:

    > No to wystarczy byle karta PCI z układami Silicon Image.
    > Typowe karty tego typu mają 2 porty SATA 1.5 Gbps, niektóre
    > mają trzy lub cztery porty, jeszcze niektóre obsługują pseu-
    > do-sprzętowe macierzowanie.

    Dzięki za odpowiedzi.
    Jeszcze jedno mnie ciekawi : czy z tak podpiętego dysku można normalnie
    bootować system ?
    No bo jeśli tak, to po co te sterowniki...

    Pozdrawiam.

  • 6. Data: 2009-10-11 13:27:01
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    mokinc pisze:
    > Jeszcze jedno mnie ciekawi : czy z tak podpiętego dysku można normalnie
    > bootować system ?

    Jeżeli karta posiada własny BIOS, to jak najbardziej.

    > No bo jeśli tak, to po co te sterowniki...

    Bo system operacyjny nie korzysta z BIOSu i w pewnym momencie
    by stwierdzał "o kurcze, BIOSu już nie mogę korzystać, ale
    nie mam sterowników do tej karty, nie mam dysku, ratunku!".

    BIOS służy tylko do *rozpoczęcia* ładowania systemu operacyj-
    nego. W pewnym momencie obsługę urządzeń muszą przejąć ste-
    rowniki systemu. Do typowych mostków system ma wbudowane
    sterowniki; do dodatkowych kart najczęściej trzeba je do-
    grać samemu. Aczkolwiek np. Linux obsługuje karty SiI bez
    sterowników firm trzecich, własnym kodem.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |