  • 1. Data: 2016-10-12 20:27:20
    Temat: korbowody lamane
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    taka technologia produkcji - rozdzielanie przez lamanie

    http://motofocus.pl/technika/13194/korbowody-lamane-
    wskazowki-dotyczace-napraw

    Z jakiego metalu one zrobione, ze tak ladnie pekaja ?

    Niby wiadomo ze ze stali ... ale stal sie chyba wygnie troche przy
    takim lamaniu ?

    J.

  • 2. Data: 2016-10-13 02:29:34
    Temat: Re: korbowody lamane
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 13 października 2016 03:27:23 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    >
    > Z jakiego metalu one zrobione, ze tak ladnie pekaja ?
    >
    > Niby wiadomo ze ze stali ... ale stal sie chyba wygnie troche przy

    Nie, to nie jest wielka sztuka zrobić taką obróbkę cieplną (przy odpowiednim składzie
    stopu) żeby granica plastyczności była praktycznie równa wytrzymałości na
    rozciąganie. Na przykład śruby przed odpuszczaniem są cośtam.10, znaczy zero
    plastyczności. Dopiero po odpuszczeniu z tego 10 schodzi się na 9,8, albo 6

  • 3. Data: 2016-10-13 10:34:04
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-10-12 o 20:27, J.F. pisze:
    > stal sie chyba wygnie troche przy takim lamaniu ?
    Może mrożą? :-)

    Robert

  • 4. Data: 2016-10-13 14:57:42
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 12 Oct 2016 20:27:20 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Z jakiego metalu one zrobione, ze tak ladnie pekaja ?

    Pytanie raczej po co łamać? Nie można dwóch części porządnie
    wyprodukować? Wyczuwam tandetę.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2016-10-13 15:17:34
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-10-13 o 14:57, Marek pisze:

    > Pytanie raczej po co łamać? Nie można dwóch części porządnie
    > wyprodukować? Wyczuwam tandetę.
    Chyba wręcz przeciwnie. Takie złożenie po przełomie unieruchamia we
    wszystkich płaszczyznach.

    Robert

  • 6. Data: 2016-10-14 09:36:47
    Od: 4...@g...com

    Pewno dlatego lamia wstepnie obrobiony a po zlamaniu obrabiaja na wymiar. Zeby im sie
    zlamalo w odpowiednim miejscu musza karb zrobic. Na moj gust takie lamane korbowody
    to jednorazowki. Nie da sie w warunkach wasztatowych skrecic po rozkreceniu zeby sie
    zeszlo i utrzymalo wymiar. W warsztacie jest za brudno. Ale moge sie mylic z tym
    brudem. Pozyjemy zobaczymy. Sporo pracy, znaczy sie kosztow, lamanie by oszczedzilo
    na etapie produkcji.

  • 7. Data: 2016-10-14 11:32:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik kogutek napisał w wiadomości grup
    >Pewno dlatego lamia wstepnie obrobiony a po zlamaniu obrabiaja na
    >wymiar.

    Oczywiscie tak, tym niemniej metal powinien sie troche wyciagnac,
    pekniecia dodatkowe moga powstac obok, w miejscu niepozadanym itp.
    Potem beda jakies relaksacje ..

> [...]
    >zeszlo i utrzymalo wymiar.
    >W warsztacie jest za brudno. Ale moge sie mylic z tym brudem.

    W fabryce jakos sie daje zlamac, byc moze otwory nawiercic, skrecic,
    obrobic, rozkrecic, zlozyc w silniku.
    No ale jak ktos ma w warsztacie silnikowym burdel i piach ...

    >Pozyjemy zobaczymy. Sporo pracy, znaczy sie kosztow, lamanie by
    >oszczedzilo na etapie produkcji.

    Czy tak sporo - jedno frezowanie i jedno szlifowanie.
    A maszynka do lamania pewnie swoje kosztuje, i czyscic w kolejnych
    krokach trudniej ...

    J.

  • 8. Data: 2016-10-14 11:39:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    napisał:
> [...]

    >praktycznie równa >wytrzymałości na rozciąganie.
    >Na przykład śruby przed odpuszczaniem są cośtam.10, znaczy zero

    ALe tu kazda setna milimetra sie liczy :-)
    A moze nie - obrobka dokladna dopiero po lamaniu.

    >Dopiero po odpuszczeniu z tego 10 schodzi się na 9,8, albo 6

    A jak myslisz - odpuszczaja te korbowody czy nie ?

    J.

  • 9. Data: 2016-10-14 11:48:38
    Od: 4...@g...com

    Niby niewiele jedno frezowanie i jedno szlifowanie. Akurat te dwie obrobki sa
    najdrozsze. Jak na korbowodzie zaoszczedzic pol dolara to przy swiatowej produkcji
    silnikow spalinowych okragla sumka z oszczednosci wyjdzie.

  • 10. Data: 2016-10-14 11:51:47
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 14 października 2016 18:39:15 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
    oglegroups.com...

    > ALe tu kazda setna milimetra sie liczy :-)
    > A moze nie - obrobka dokladna dopiero po lamaniu.

    > A jak myslisz - odpuszczaja te korbowody czy nie ?

    Nie mam pojęcia, ale raczej zgaduję że nie. Śruba potrzebuje trochę plastyczności,
    ona jest po to żeby wytrzymać przeciążenia. Na przykad śruba łącząca kołnierze
    rurociągu podczas niekontrolowanego wzrostu ciśnienia. Niech się ta śruba trochę
    wyciągnie, uszczelka się poluzuje, czynnik wycieknie, ciśnienie spadnie, nic nikomu
    się nie stanie, najwyżej trochę jakiegoś syfu się gdzieś wyleje. A jak śruba pęknie
    bo nie ma plastyczności- to piździec, katastrofa jak w maszynowni Błyskawicy.
    Natomiast korbowód nie musi wytrzymywać żadnych przeciążeń, łatwo jest porachować
    jakie jest jego maksymalne obciążenie i na tyle go zaprojektować. Może sobie być
    kruchy, skoro nigdy nie dostanie więcej niutonów niż potrafi wytrzymać, to nie ma
    problemu.
    Ale mogę się mylić.