  • 1. Data: 2019-04-15 15:21:51
    Temat: ładowanie 18650
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    witam
    od lat ładuję ogniwa 18650 w "dziwny" sposób. otóż rozłączam pakiet, tak
    aby każde z ogniw miało swoją osobną ładowarkę. Ktoś z tej grupy
    uświadomił mnie że gotowe "balancery" są stosunkowo tanie. kupiłem więc
    taki:

    https://allegro.pl/oferta/modul-bms-4s-15a-li-ion-18
    650-14-4v-14-8v-ladowark-7332311929?fromVariant=7332
    442154

    podłączyłem - działał prawie rok, w systemie buforowym. Dzisiaj była
    awaria zasilania. pobór prądu około 100mA, więc sądziłem ze będzie
    działać 20 godzin. padło po 2 godzinach.

    napięcia:
    4,06 v
    3,6 v
    2,8 v
    i balancer nie "odciął" zasilania (na wyjściu).

    po podłączeniu zasilania (12v2A), po paru godzinach, napięcia są takie:
    4,12
    3,8
    3,6

    co do cholery? zepsuty? Sprawny ale tak ma być?

    ToMasz

  • 2. Data: 2019-04-15 15:27:48
    Temat: Re: ładowanie 18650
    Od: cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 15/04/2019 14:21, ToMasz wrote:
> [...]
    > 3,8
    > 3,6
    >
    > co do cholery? zepsuty? Sprawny ale tak ma być?

    to nie jest Balancer tylko BMS

    Balancer musi miec jakies rezystory na których wytracana jest energia
    tych naładowanych akumulatorów.

    c.

  • 3. Data: 2019-04-15 15:30:31
    Od: cezar <c...@t...pl.nospam>

    > to nie jest Balancer tylko BMS
    >
    > Balancer musi miec jakies rezystory na których wytracana jest energia
    > tych naładowanych akumulatorów.

    (są też takie bardziej inteligentne, które umożliwiają na transfer
    energii pomiędzy ogniwami ale w przypadku połączenia szeregowego to
    cięzki temat no i taki układ nie mógł by pracować buforowo)

    c.

  • 4. Data: 2019-04-15 15:30:45
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 15 Apr 2019 15:21:51 +0200, ToMasz <N...@o...pl>
    wrote:
    > i balancer nie "odciął" zasilania (na wyjściu).

    A skąd wiesz, że spadło poniżej?

    > po podłączeniu zasilania (12v2A), po paru godzinach, napięcia są
    > takie:
    > co do cholery? zepsuty? Sprawny ale tak ma być?

    Taki balancer nie zastępuje ładowarki. Jaką użyłeś ładowarkę?

    --
    Marek

  • 5. Data: 2019-04-15 18:59:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >https://allegro.pl/oferta/modul-bms-4s-15a-li-ion-1
    8650-14-4v-14-8v-ladowark-7332311929?fromVariant=733
    2442154

    To nie balancer.

> [...]
    >3,6 v
    >2,8 v
    >i balancer nie "odciął" zasilania (na wyjściu).

    https://www.ablic.com/en/doc/datasheet/battery_prote
    ction/S8254A_E.pdf

    Prog rozladowania ustawiany miedzy 2.0 a 3.0V ... pytanie jaki
    dokladnie w tej plytce.
    Przy duzym pradzie ustawienie niskiego pradu moze byc uzasadnione, ale
    Ty masz maly prad.

> [...]
    >3,8
    >3,6
    >co do cholery? zepsuty? Sprawny ale tak ma być?

    A jakim pradem ladowanie - 2A ?
    Bo od 2.8 do 3.6V to troche ładunku pewnie musi wplynac ...

    No chyba, ze wlaczylo ci sie "overcurrent protection" i prad minimalny
    teraz laduje, albo zaden ...

    Albo ... to nie balancer, pierwsze ogniwo doszlo do 4.2V i ładowanie
    zatrzymalo sie.
    To chyba bedzie dobra odpowiedz.

    Swoja droga - jak sobie laptopy radza ?
    Tam chyba podobna sytuacja - taki uklad ochronny a nie balancer, i po
    dluzszym czasie grozi rozjechanie ogniw ... a chyba sie nie
    rozjezdzaja.

    Ogniwa li-ion maja tendencje do samoczynnego wyrownania ?

    J.

  • 6. Data: 2019-04-15 19:18:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "cezar" napisał w wiadomości grup
    .
> [...]
    442154

    >to nie jest Balancer tylko BMS
    >Balancer musi miec jakies rezystory na których wytracana jest energia

    Moze tracic na tranzystorach, czy nawet w ukladzie scalonym - pod
    koniec ladowania to juz nie sa duze moce ...

    No ale ten uklad malutki, a tranzystorow za malo ...

    J.

  • 7. Data: 2019-04-15 20:30:55
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > to nie jest Balancer tylko BMS
    >
    > Balancer musi miec jakies rezystory na których wytracana jest energia
    > tych naładowanych akumulatorów.
    >
    > c.
    co to jest bms

  • 8. Data: 2019-04-15 20:54:57
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 15.04.2019 o 20:30, ToMasz pisze:

    > co to jest bms

    BMS - Battery Management System
    BMS to cały "system" służący do zarządzania ogniwami/ogniwem, czyli
    pilnuje monitoruje i pilnuje jego stanu, a kluczowe elementy jego
    działania to: niedopuszcza do przeładowania ogniw kończąc proces
    ładowania oraz odcina układ zasilający w przypadku spadku napięcia
    poniżej określonej wartości na ogniwie (lub którymś z ogniw). To tak w
    skrócie. Natomiast balancer, to jest jakby dodatkowa funkcjonalność, w
    którą BMS może być wyposażony, lub nie. Jeśli chodzi konkretnie o np.
    moduły z chin BMS do ogniw LION, to one nie posiadają funkcji balancera.
    Ładując 3 ogniwa szeregowo (modułem 3S) ładowane są jednym napięciem dla
    3S. Jeśli jedno z ogniw osiągnie napięcie graniczne, układ odcina cały
    proces ładowania i pozostałe się również nie ładują.

  • 9. Data: 2019-04-15 21:31:42
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

> [...]
    > 3S. Jeśli jedno z ogniw osiągnie napięcie graniczne, układ odcina cały
    > proces ładowania i pozostałe się również nie ładują.

    .. a mógłby zamiast odcinać, zrobić na ułamek sekundy zwarcie na tym
    ogniwie, albo pominąć w ładowaniu i zmniejszyć napięcie. no cóż. dzięki
    za wyjaśnienie. a czy mógłbyś mi wskazać jaki tani moduuł BMS ma
    wbudowany balancer?
    Pozdrawiam
    ToMasz

  • 10. Data: 2019-04-16 10:50:40
    Od: cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 15/04/2019 20:31, ToMasz wrote:

    > .. a mógłby zamiast odcinać, zrobić na ułamek sekundy zwarcie na tym
    > ogniwie,
    Miał byś wtedy małą eksplozję. Dlatego zamiast zwarcia stosuje się
    rezystory (Lub jak JF zauwazył uzywa się też tranzystory .... ale raczej
    rzadko)

    albo pominąć w ładowaniu i zmniejszyć napięcie. no cóż.
    można pominąć w ładowaniu ale to bardzo komplikuje ładowarkę...
    dodatkowo *nie* jest możliwa praca buforowa takiego układu

    dzięki
    > za wyjaśnienie. a czy mógłbyś mi wskazać jaki tani moduuł BMS ma
    > wbudowany balancer?

    Tanim i dobrym rozwiązaniem jest iMAX B6

    c.