  • 11. Data: 2019-04-16 12:44:23
    Temat: Re: ładowanie 18650
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "cezar" napisał w wiadomości grup
    .
    On 15/04/2019 20:31, ToMasz wrote:
    >Miał byś wtedy małą eksplozję. Dlatego zamiast zwarcia stosuje się
    >rezystory (Lub jak JF zauwazył uzywa się też tranzystory .... ale
    >raczej rzadko)

    Tranzystory tam i tak musza byc, bo czyms trzeba te boczniki wlaczac.

    Tylko kwestia czy beda zalaczaly oporniki, czy jakos bedzie prad tych
    tranzystorow regulowany.

    J.

  • 12. Data: 2019-04-16 15:04:33
    Od: cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 16/04/2019 11:44, J.F. wrote:
> [...]
    >
    > Tranzystory tam i tak musza byc, bo czyms trzeba te boczniki wlaczac.
    >
    > Tylko kwestia czy beda zalaczaly oporniki, czy jakos bedzie prad tych

    Chyba nie widziałem rozwiązania (w sensie komercyjnego) , w którym
    wytracało by się energię na tranzystorach. Utrzymanie mosfeta w jego
    liniowym regionie i zrobienie tego ze wszelkimi zabezpieczeniami to dość
    skomplikowany układ. Rozumiem że takie coś miało by sens gdy była by
    potrzeba regulowania obciązenia.
    Dodatkowo, popularne mosfety się do tego nie nadają bo mają dodatni
    współczynnik temperatutowy (Ids rośnie wraz ze wzrostem temperatury)
    a te z ujemnym są drogie...

    c.

  • 13. Data: 2019-04-16 17:25:33
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 16.04.2019 o 15:04, cezar pisze:
> [...]
    > Dodatkowo, popularne mosfety się do tego nie nadają bo mają dodatni
    > współczynnik temperatutowy (Ids rośnie wraz ze wzrostem temperatury)

    Dokładniej: Rds rośnie ze wzrostem temperatury. A więc prąd maleje :-)
    Aby sprawę skomplikować, Rds maleje zw wzrostem napięcia dren-źródło.

    P.P.

  • 14. Data: 2019-04-16 17:55:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]
    > dość skomplikowany układ. Rozumiem że takie coś miało by sens gdy
    > była by potrzeba regulowania obciązenia.

    No wlasnie ... jaki prad powinien balancer puszczac bokiem ?

    Jesli nie wiemy jaki, bo ładowarka blizej nieokreslona ... to moze cos
    takiego
    http://www.zajic.cz/omezovac/omezovac.htm

    Prosty ogranicznik napiecia ... i znika problem mosfetow :-)

    >Dokładniej: Rds rośnie ze wzrostem temperatury. A więc prąd maleje
    >:-)

    patrze sobie na IRFL014N i IRLML2402 ... przy
    niskich napieciach bramki
    jest odwrotnie - im wieksza temperatura, tym wiekszy prad.
    A chcielibysmy maly prad bramki, bo przy duzym prad drenu jest za
    duzy.

    Tylko co - tak w ciemno otwierac, czy raczej jakis uklad kontrolujacy
    napiecie mialby to robic ... to moze problem nieistotny ...

    >Aby sprawę skomplikować, Rds maleje zw wzrostem napięcia dren-źródło.

    Tu akurat byloby calkiem stale, przynajmniej w interesujacym zakresie
    pracy. 4.2V

    J.

  • 15. Data: 2019-04-16 18:45:55
    Od: cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 16/04/2019 16:55, J.F. wrote:

    > patrze sobie na IRFL014N i IRLML2402 ... przy niskich
    > napieciach bramki

    Dodatkowo, jesli spojrzysz na ich wykresy Safe Operating Area to nie ma
    tam w ogóle DC. Jeśli przyjąć że DC będzie gdzieś duuużo poniżej 10ms to
    Vds i Id będą raczej malutkie.

    c.

  • 16. Data: 2019-04-16 21:07:32
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    to może ja jeszcze raz. moje 3 sztuki 18650, powinny mi zapewnić minimum
    12 godzin działania. potrzebuje z nich wydobyć 1200mAh, mimo że ogniwa
    mają 2500mAh, więc mam duży zapas. "Akumulator (3x18650)" działa
    buforowo, więc może się "naładowywać" przez dobę, tydzień - mam to w
    nosie. "awaria" (10 minutowa) występuje raz na rok, albo rzadziej. Czy w
    związku z tym, mógłbym ograniczyć dopływający prąd do (3 połączonych
    szeregowo) ogniw do 20mA i każde ogniwo "zabezpieczyć" zenerką 4.1v?
    Będę miał 18560 naładowane w 90%, czas naładowania nie istotny, po
    naładowaniu owe 20 miliamper będzie stałą stratą, zmarnowaniem energii?

    ToMasz

  • 17. Data: 2019-04-17 08:37:30
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 16.04.2019 o 21:07, ToMasz pisze:
> [...]
    > zenerką 4.1v? Będę miał 18560 naładowane w 90%, czas naładowania nie
    > istotny, po naładowaniu owe 20 miliamper będzie stałą stratą,

    Witam
    Myślę, że najlepiej zastosować gotowy BMS z balancerem. Trzeba patrzeć,
    czy mają podany prąd balansowania.
    Np.
    https://allegro.pl/oferta/3s-25a-12-6v-bms-pms-li-io
    n-z-balanserem-7938416736

    Pozdrawiam
    EdiM

  • 18. Data: 2019-04-17 08:45:35
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > Dodatkowo, popularne mosfety się do tego nie nadają bo mają dodatni
    > współczynnik temperatutowy (Ids rośnie wraz ze wzrostem temperatury)

    Jest tak samo trudne jak zrobienie źródła prądowego. Ja widziałem takie
    rozwiązania, np. w baterii 30S 100Ah do samochodu elektrycznego. Te
    tranzystory mogą wtedy być dosyć łatwo chłodzone dużym wspólnym radiatorem.
    EdiM

  • 19. Data: 2019-04-17 11:13:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >zenerką 4.1v? Będę miał 18560 naładowane w 90%, czas naładowania nie
    >istotny, po naładowaniu owe 20 miliamper będzie stałą stratą,

    Z jakis powodow zalecenia do ladowania li-ion sa inne.
    Sugeruja 4.2V i odciecie pradu po naladowaniu.
    Czegos sie boja w tym stalym plynieciu juz niewielkiego pradu.

    Ale moze 4.1V jest wystarczajaco bezpieczne.

    Dodatkowo masz kwestie marnowania energii - jak ladowarka da sredni
    prad, to on w te zenerki w koncu trafi.

    J.

  • 20. Data: 2019-04-17 11:35:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "cezar" napisał w wiadomości grup
    .
    On 16/04/2019 16:55, J.F. wrote:

    >Dodatkowo, jesli spojrzysz na ich wykresy Safe Operating Area to nie
    >ma tam w ogóle DC. Jeśli przyjąć że DC będzie gdzieś duuużo poniżej
    >10ms to Vds i Id będą raczej malutkie.

    Bo to malutkie tranzystorki SMD ... no, te pierwszy nie taki malutki i
    1, a nawet 2W strat dopuszcza.

    Jesli nie podali SOA dla DC ... moze wszyscy wiedza jakie powinno
    byc - 4.2V i 0.2A powinien wytrzymac, choc juz bedzie goracy.
    A to jest cos, co pod koniec ladowania by wystarczylo.

    Ale moze faktycznie lepszy pomysl to przenoszenie ladunku przez
    kondensator ?

    J.