  • 11. Data: 2018-05-16 22:09:06
    Temat: Re: ładowanie ogniw o różnych pojemnościach
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 16 May 2018 21:36:37 +0200, zhbick napisał(a):
    > Czyli jeśli w złączonym równolegle pakiecie jest ogniwo o rezystancji
    > wewnętrznej odbiegającej od reszty, to spowalnia to szybkość ładowania
    > całego pakietu?

    Cos w tym jest, ale z drugiej strony - w pewnym zakresie takie ogniwo
    moze przejac wiecej pradu niz pozostale.

    J.

  • 12. Data: 2018-05-16 22:27:30
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Masz minimum dwa wyjscia. Pierwsze to jak JF zaczac robic doktorat z ladowania.
    Drugie, zmontowac i zobaczyc co sie dzieje przy ladowaniu.

  • 13. Data: 2018-05-16 23:22:03
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 16.05.2018 o 21:36, zhbick pisze:
    > Czyli jeśli w złączonym równolegle pakiecie jest ogniwo o rezystancji
    > wewnętrznej odbiegającej od reszty, to spowalnia to szybkość ładowania
    > całego pakietu?

    Łącz w pakiety ogniwa o zbliżonej rezystancji wewnętrznej i pojemności,
    a resztą nie trzeba się przejmować. Tylko podczas łączenia pamiętaj żeby
    miały w miarę podobne napięcia ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 14. Data: 2018-05-16 23:55:17
    Od: "zhbick" <n...@s...pl>

    Użytkownik "Mateusz Bogusz" napisał w wiadomości grup

    > Łącz w pakiety ogniwa o zbliżonej rezystancji wewnętrznej i pojemności, a
    > resztą nie trzeba się przejmować. Tylko podczas łączenia pamiętaj żeby
    > miały w miarę podobne napięcia ;-)

    No dobrze, ale jeśli rezystancja wewnętrzna będzie podobna, pojemność też,
    ale w takim powerbanku na 8 ogniw (równolegle połączonych) znajdzie się
    część ogniw naładowanych (4,2V) a jedno lub dwa wyssane do zera (czyli to
    tych 2,9V), to po przyłożeniu napięcia (podłączeniu zasilacza) rozpocznie
    się proces ładowania tylko tych rozładowanych, czy może te naładowane nadal
    będą traktowane prądem? A co w sytuacji, gdy przyłożymy obciążenie? Te
    naładowane będą zasilały odbiornik, czy również zaczną przy okazji
    podładowywać te rozładowane ogniwa?

  • 15. Data: 2018-05-17 00:17:30
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "zhbick" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    > będą traktowane prądem? A co w sytuacji, gdy przyłożymy obciążenie? Te
    > naładowane będą zasilały odbiornik, czy również zaczną przy okazji
    > podładowywać te rozładowane ogniwa?

    Drugie prawo Kirchoffa Panie... Do spóły z prawem Ohma...
    Obie opcje. Coś poleci do odbiornika, coś poleci do drugich ogniw... o,
    czyli jak widać, Pierwsze Prawo Kirchoffa też się uśmiecha...
    1PK - jak rozkładają się prądy (węzeł)
    2PK - jak rozkładają się napięcia (oczko)
    PO - wyjaśni, jak duże prądy wyrównawcze popłyną.

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...

  • 16. Data: 2018-05-17 02:33:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 16 May 2018 23:55:17 +0200, zhbick napisał(a):

> [...]
    > ale w takim powerbanku na 8 ogniw (równolegle połączonych) znajdzie się
    > część ogniw naładowanych (4,2V) a jedno lub dwa wyssane do zera (czyli to

    Ale tak nie bedzie bo skoro sa polaczone rownolegle, to ogniwa o
    wyzszym napieciu laduja te o nizszym.

    > to po przyłożeniu napięcia (podłączeniu zasilacza) rozpocznie
    > się proces ładowania tylko tych rozładowanych, czy może te naładowane nadal
    > będą traktowane prądem?

    Jesli swiezo polaczyles takie ogniwa i podlaczyles pod ladowarke,
    ktora akurat ma 4.2V, to:
    -ogniwa wyladowane beda ladowane ... i to raczej duzym pradem,
    -ogniwa naladowane do 4.2V nie beda juz ladowane (pomijajac prad
    spoczynkowy)

    Ale jak napiecia beda inne, to juz wszystko mozliwe.

    > A co w sytuacji, gdy przyłożymy obciążenie? Te
    > naładowane będą zasilały odbiornik, czy również zaczną przy okazji
    > podładowywać te rozładowane ogniwa?

    Znow zalezy jakie napiecie sie ustali. Jak 2.9V, to te wyladowane
    pozostana bez pradu, jak np 3.4, to mamy podladowanie.

    Ale jest i ciekawszy efekt - wszystkie ogniwa naladowane do 4.2V,
    podlaczamy spore obciazenie, na skutek roznego oporu wewnetrznego
    prady moga byc rozne. Odlaczamy obciazenie - te gorsze ogniwa sa mniej
    rozladowane, wiec maja wieksza SEM, i laduja teraz te lepsze ogniwa.
    Az sie SEMy wyrownaja.

    J.

  • 17. Data: 2018-05-17 02:36:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 16 May 2018 13:27:30 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder
    napisał(a):
    > Masz minimum dwa wyjscia. Pierwsze to jak JF zaczac robic doktorat z
    > ladowania. Drugie, zmontowac i zobaczyc co sie dzieje przy
    > ladowaniu.

    Nie zobaczy, bo i jak, skoro wszystko polaczone rownolegle i sa tylko
    dwa zaciski.
    Trzeba by miec cegowy amperomierz DC i to na male prady ...

    J.

  • 18. Data: 2018-05-17 03:13:08
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Czasami pierdolisz jak potluczony.

  • 19. Data: 2018-05-17 03:31:00
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jak pierwszy raz polaczy ogniwa rozladowane z naladowanymi to raz poplynie prad
    wyrownawczy. Teoretyk moze polaczyc ten jeden raz nie zworami a opornikami i wymieni
    na druty albo blaszki po ustaleniu takiego samego napiecia na wszystkich ogniwach.
    Mozne tez od razu laczyc naladowane albo rozladowane. Po kilku minutach ustali sie
    jakies napiecie z przedzialu rozladowane-naladowane. Jak taki pakiet podlaczy do
    ladowarki to beda wszystkie ladowane. Jak zacznie rozladowywac to wszystkie beda
    rozladowywane. Elementarna wiedza z fizyki ze szkoly podstawowej sprzed czterdziestu
    pieciu lat. Przy polaczeniu rownoleglym ogniw pojemnosci sie sumuja. Jak jedno ogniwo
    ma 2Ah a drugie 0,5Ah to razem beda mialy 2,5Ah. Na wszystkich ogniwach bedzie to
    samo napiecie bo ogniwa laczy sie grubym drutem a nie opornikami. A nawet jak by
    mialy poplynac jakies prady wyrownawcze to nie beda mialy praktycznie zadnego wplywu
    na pojemnosc pakietu. I przestan teoretku wymyslac jakies dziwolagi.

  • 20. Data: 2018-05-17 09:44:50
    Od: "zhbick" <n...@s...pl>

    oglegroups.com...

    Dziękuję za łopatologiczne wyjaśnienie i przepraszam za zadawanie tak
    banalnych pytań, ale laikiem jestem totalnym w tej materii, a ciekawość nie
    daje spokoju :)
    Ze szkoły sprzed lat kilkudziesięciu pamiętam, że ważniejsza była nauka
    regulaminu pracowni...