  • 31. Data: 2018-05-18 19:39:36
    Temat: Re: ładowanie ogniw o różnych pojemnościach
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 16.05.2018 o 14:11, zhbick pisze:
    > Zaciekawiło mnie ostatnio wykorzystanie ogniw 18650 z rozbiórki baterii
    > laptopowych w chińskich powerbankach na kilka szt ogniw. Czy mieszanie
    > ogniw o różnych pojemnościach będzie skutkowało tym, że te bardziej
    > pojemne będą niedoładowane (kontroler odetnie ładowanie przy 4,2V)?
    zajebista dyskusja wyszła. ja przy reanimacji wkrętarki zrobiłem tak:
    Wbudowałem we wkrętarkę ogniwa 18650. ale tylko z dwóch pociągnąłem plus
    i minus do silnika. te i całą resztę plusów i minusów wyprowadziłem do
    gniazda które jest w obudowie. do tego gniaza podłączam wtyczkę, której
    piny są tak polutowane aby ogniwa były połączone w szereg. jeśli się
    rozładują, to podłączam w to samo gniazdo ładowakę. a w zasadzie 4
    osobne ładowarki (bo mam 4 ogniwa). nic nie stoi na przeszkodzie aby
    ich podłączyć większa liczbę. jedna "ładowarka" kosztuje 80 centów. po
    naładowaniu ( z różnym czasem ładowania) wiem ze każde ogniwo ma
    idealnie takie same napięcie (4.2v). jeśli widzę że któreś ogniw
    naładowało sie zdecydowanie za szybko, albo ładuje się zdecydowanie za
    długo - sprawdzam następnym razem czy poroces jest powtarzalny. jeśl
    tak, to ogniwo jest wyjmowane do sprawdzenia co mu dolega.
    Reasumując, wiem ze problem istnieje, ale ominąłem go i mam to w dupie.
    to że trzeba po odłączeniu ładowania włożyć wytyczkę też. działa od 2
    lat, w kilku wkrętarkach, i dzieckowych organkach. jedną poczwórną
    ładowarką obsługuje urządzenie które ma 4, 3 i 2 ogniwa.
    ToMasz

  • 32. Data: 2018-05-18 20:56:38
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > Z ogniwami jak z pchaniem samochodu. Jesli pcha duzy i maly to ich sily sie sumuja.

    Ich siły się sumują, ale który zmęczy się pierwszy? Załóżmy że ich
    dłonie są przyklejone do tego samochodu (tak jak ogniwa połączone
    równolegle). Gdy małego opuszczą siły, to co będzie pchał duży?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 33. Data: 2018-05-18 21:36:55
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    To ma laczyc czy nie laczyc rownolegle roznych ogniw? Ja twierdze ze nie zawracac
    sobie dupy i laczyc. Ty i inni mozecie wymyslac tysiac powodow zeby nie laczyc. Kolo
    wentla mi lata to co wypisujecie zwlaszcza ze nikt nie przedstawil merytorycznych
    powodow zeby nie laczyc rownolegle.

  • 34. Data: 2018-05-19 13:41:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 18 May 2018 20:56:38 +0200, Mateusz Bogusz napisał(a):

    > Ich siły się sumują, ale który zmęczy się pierwszy? Załóżmy że ich
    > dłonie są przyklejone do tego samochodu (tak jak ogniwa połączone
    > równolegle). Gdy małego opuszczą siły, to co będzie pchał duży?

    bedzie pchal duzy, i nawet ciagnal malego, ale przeciez moze byc i
    odwrotnie - najpierw sie "silny" zmeczy.

    W przypadku Li-ion mamy jeszcze napiecie zalezne od naladowania.
    Jak poplynie nieproporcjonalny prad, to sie po pewnym czasie zmieni
    SEM i rozklad pradu sie zmieni w dobra strone.

    J.

  • 35. Data: 2018-05-19 20:35:30
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > Kolo wentla mi lata to co wypisujecie zwlaszcza ze nikt nie przedstawil
    merytorycznych powodow

    Już po Twoich dyskusjach na budowlance zauważyłem, że wszystkie
    argumenty które Ci nie odpowiadają "nie są merytoryczne".

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 36. Data: 2018-05-19 20:50:56
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 19.05.2018 o 13:41, J.F. pisze:
    > bedzie pchal duzy, i nawet ciagnal malego, ale przeciez moze byc i
    > odwrotnie - najpierw sie "silny" zmeczy.

    I w obu przypadkach to jest problem, dlatego ważne jest aby ogniwa były
    podobne pod względem pojemności (faktycznej) i oporności wewnętrznej.
    Który się zmęczy pierwszy, nie ma znaczenia.

    > W przypadku Li-ion mamy jeszcze napiecie zalezne od naladowania.
    > Jak poplynie nieproporcjonalny prad, to sie po pewnym czasie zmieni
    > SEM i rozklad pradu sie zmieni w dobra strone.

    Jak płynie nieproporcjonalny prąd, to znaczy że rezystancja wewnętrzna
    któregoś ogniwa rośnie szybciej niż innych, to znaczy że jego napięcie
    spada szybciej niż pozostałych, to znaczy że w tym samym czasie
    pozostałe zostają bardziej obciążone bo zaczynają "przy okazji"
    doładowywać to słabsze, to znaczy że pakiet zaczyna się nierównomiernie
    nagrzewać (i być może niektóre ogniwa przegrzewać).

    Jak ktoś pisze o "pakietach" a ma na myśli zasilanie zegarka to
    faktycznie można łączyć wszystko jak leci.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 37. Data: 2018-05-19 21:24:57
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    I to ma byc ten twoj wyssany z brudnego palucha argument. Albo dajesz wyjasnienie co
    sie dzieje jak sie laduje albo rozladowuje rownolegle polaczone akumuatory litowe o
    roznych pojemnosciach, oczywiscie masz sie podeprzec weryfikowalna wiedza a nie
    swoimi zwidami, albo wypierdalaj.

  • 38. Data: 2018-05-19 21:26:17
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    pierdolisz bzdury jak rzadko ktory.