  • 1. Data: 2013-07-22 21:45:41
    Temat: laser liniowy z punktowego?
    Od: BartekK <s...@d...org>

    Potrzebowałbym dwa lasery liniowe, by rysowałyby mi kreski. Super
    precyzja ani idealna zbieżność nie jest wymagana, ważne by była kreska ;)

    Gotowe lasery liniowe to przeważnie sprzęt dużo za mocny i (co za tym
    idzie) z 10x za drogi... a punktowe chińskie laserki są za grosze, w
    dodatku mają czasem komplet głowic dających przeróżne efekty świetlne -
    gwiazdki, kropki itd ... ale linii nie widziałem (może są?).

    Czy jest jakiś sensowny optyczny sposób przeróbki laserka punktowego na
    liniowy? Pomijając specjalistyczną soczewkę za grubą kasę oraz kręcenie
    laserem na kiju/silniku - to musi być nieruchome i proste. Przecież
    nawet w tanich chińskich elektronarzędziach typu "pilarka za 99zł"
    bywają takie kresko-laserki wbudowane...

    Chodzi o to, by dwie przecinające się kreski z laserów umieszczonych
    obok wrzeciona CNC wyznaczały punkt wiercenia, gdyby były umieszczone
    symetrycznie (jeden odsunięty w X, drugi w Y) wtedy niezależnie od
    wysokości nad materiałem - miejsce przecięcia kresek byłoby zawsze tam,
    gdzie środek wrzeciona=frez. Obecnie mam to rozwiązane właśnie punktowym
    wskaźnikiem laserowym - umieszczonym dokładnie o 80mm od osi wrzeciona,
    w osi X, więc wystarczy wypozycjonować maszynę "na punkt lasera" a potem
    wykonać ruch w osi X o 80mm. Ale to upierdliwe troszkę, i nie zawsze
    budzi zaufanie (zwłaszcza jak się dopuści pracownika do tego), dwie
    linie przecinające się i wskazujące _wprost_ punkt w który celuje frez
    byłyby bardziej jednoznaczne.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 2. Data: 2013-07-22 21:56:31
    Temat: Re: laser liniowy z punktowego?
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    W dniu 22.07.2013 21:45, BartekK pisze:
    > Potrzebowałbym dwa lasery liniowe, by rysowałyby mi kreski. Super
    > precyzja ani idealna zbieżność nie jest wymagana, ważne by była kreska ;)
    poziomnica laserowa z centrum handlu hurtowego się kłania. jakieś 12zł
    za sztukę
    ewentualnie lampka rowerowa z laserkami - 19 zł z ebaya - i masz 2
    lasery, (lepsze niż w poziomnicy, mocniej świecą, stabilniej)
    w takiej poziomnicy jest laser, a przed nim coś w rodzaju szybki z
    półokrągłym wypustem. coś jak powierzchnia ulicy z progiem zwalniającym.

    ToMasz

  • 3. Data: 2013-07-22 22:06:04
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-07-22 21:56, ToMasz pisze:
> [...]
    > w takiej poziomnicy jest laser, a przed nim coś w rodzaju szybki z
    > półokrągłym wypustem. coś jak powierzchnia ulicy z progiem zwalniającym.
    Dzieki. Poziomnicę z laserem za 9.99zł mam - to się niezbyt nadaje, tam
    jest zwykły laser punktowy + właśnie coś takiego "soczewka wypukła"
    która rozbija punkt na punkt-rozciągnięty-w-jednej-osi (i to bardzo
    słabo rozciągniety, daje kreskę na ścianie, jak się poziomnice przylozy
    do sciany), ale całość jest zamajstrowana wraz z obudową, i nie ma jak
    tego wydłubać, tak by zachować (i tak marną) precyzję i funkcjonalność,
    a ja bym wolał by to było wielkości typowego modułu laserowego, a nie -
    całego kloca wieszać (x2).
    A co do tych ebajowych lampek rowerowych - możesz coś przybliżyć? Bo nie
    widziałem takiego wynalazku (ani na żywo, ani w sieci), i niezbyt sobie
    to wyobrażam

    Dawno temu widziałem na alledrogo takie idealnie pasujące mi moduły po
    30zł
    http://archiwumallegro.pl/modul_laserowy_liniowy_cze
    rwony_45mw_655nm-789248513.html
    - ale obecnie nic nie ma...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 4. Data: 2013-07-22 22:37:59
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 22.07.2013 21:45, BartekK wrote:
    > Potrzebowałbym dwa lasery liniowe, by rysowałyby mi kreski. Super
    > precyzja ani idealna zbieżność nie jest wymagana, ważne by była kreska ;)

    Amatorsko można to wykonać z pręta szklanego - robiłem coś takiego z
    czegoś w rodzaju pipety szklanej (nawet nie wiem jak to wyglądało całe,
    bo znalazłem gdzieś ułamane). Ostatecznie jakoś tam działa też rurka z
    bezpiecznika.

    Mirek.

  • 5. Data: 2013-07-22 23:08:40
    Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>

    Powitanko,

    > daje kreskę na ścianie, jak się poziomnice przylozy
    > do sciany), ale całość jest zamajstrowana wraz z obudową, i nie ma jak
    > tego wydłubać, tak by zachować (i tak marną) precyzję i funkcjonalność,

    Jest takie cudo do wyznaczania kata prostego i jednoczesnie poziomica,
    ale w postaci samopoziomujacego sie ciezarka w srodku. To sluzy jako
    pomoc do ukladania kafelkow. Zawiera 3 moduly laserowe z calkiem
    przyzwoita kraska i kosztowalo kilkanascie zl. Kupilem jakis czas temu w
    Auchanie, marki nie pamietam, dawno wyrwalem srodek.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 6. Data: 2013-07-22 23:18:09
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    W dniu 22.07.2013 22:06, BartekK pisze:
> [...]
    > A co do tych ebajowych lampek rowerowych - możesz coś przybliżyć? Bo nie
    > widziałem takiego wynalazku (ani na żywo, ani w sieci), i niezbyt sobie

    http://www.ebay.pl/itm/281084341804?ssPageName=STRK:
    MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

  • 7. Data: 2013-07-24 00:26:13
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-07-22 22:37, Mirek pisze:

> [...]
    > czegoś w rodzaju pipety szklanej (nawet nie wiem jak to wyglądało całe,
    > bo znalazłem gdzieś ułamane). Ostatecznie jakoś tam działa też rurka z
    Spróbowałem - bez rewelacji. Szkło w rurce z bezpiecznika nie jest
    idealne, a w dodatku jak to sensownie zmajstrować na stałe i
    stabilnie... Chyba po prostu poświęcę te 8$ i pociągnę od chińczyka z
    alliexpress czy coś ;) gdzie jest zastosowana gotowa odpowiednia
    soczewka-dyfrakcja-czy-coś
    http://www.aliexpress.com/item/5pcs-Laser-Cross-Modu
    le-Colophony-Plastic-Lens/709763658.html
    http://dx.com/p/5mw-adjustable-focus-red-laser-line-
    module-4-5-5v-152279 itd

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 8. Data: 2013-07-25 22:58:41
    Od: l...@g...com

> [...]
    >
    > soczewka-dyfrakcja-czy-coś
    >
    > http://www.aliexpress.com/item/5pcs-Laser-Cross-Modu
    le-Colophony-Plastic-Lens/709763658.html

    W tme masz po 42zl,

  • 9. Data: 2013-07-26 08:55:12
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 22 lipca 2013 21:45:41 UTC+2 użytkownik BartekK napisał:
    Czy dobrze rozumiem co kombinujesz?
    Jak masz punktowo laser to przy ruchu w osi Z kalibracja się rozjeżdza, bo laser nie
    świeci pionowo w dół - w osi Z?

    Chcesz dwie kreski ale z dwu osobnych źródeł?
    Wtedy podnoszenie i opuszczanie wrzeciona nie bedzie wpływać na ich punkt przecięcia.
    Zawsze będzie pionowo pod frezem.
    Czy tak?

  • 10. Data: 2013-07-26 18:44:27
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-07-26 08:55, s...@g...com pisze:
> [...]
    > Czy dobrze rozumiem co kombinujesz?
    > Jak masz punktowo laser to przy ruchu w osi Z kalibracja się rozjeżdza, bo laser
    Mam laser punktowo, świeci w dół w osi Z. Ruch osi Z (góra-dół) nic nie
    zmienia, nic się nie rozjeżdża, punkt jest idealnie w punkcie.

    Ale ten punkt lasera jest zawsze przesunięty o stałą wartość względem
    frezu, w dodatku jest to wartość taka "nie do końca równa" - podawałem
    80mm (8cm), a realnie jest to 79,7 mm w osi X. I trzeba o tym pamiętać,
    by najpierw pozycjonować na laser, potem odejmować tą wartość, przesunąć
    o tyle... itd. Przy różnych dziwnych pomiarach i kalibracjach zdarzały
    się pomyłki, których wolałbym uniknąć.

    > Chcesz dwie kreski ale z dwu osobnych źródeł?
    > Wtedy podnoszenie i opuszczanie wrzeciona nie bedzie wpływać na ich punkt
    przecięcia. Zawsze będzie pionowo pod frezem.
    > Czy tak?
    Tak, dwie kreski z dwóch źródeł będą (zależnie od wysokości Z) dłuższe
    lub krótsze, ale ich punkt przecięcia powinien być zawsze stały i zawsze
    pokazywał wprost (oczywiście po odpowiednim ustawieniu/kalibracji)
    miejsce frezowania.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173