  • 1. Data: 2024-05-09 00:53:59
    Temat: lutownica na węgiel
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    lutowałem gwoździem nad gazem ale ten pan wygrał

    https://youtu.be/jTvLHkkaknY?t=414

    --
    Piter

    # kradno ale sie dzielo

  • 2. Data: 2024-05-09 08:03:46
    Temat: Re: lutownica na węgiel
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 08 May 2024 23:53:59 +0100, PiteR napisał(a):

    > utowałem gwoździem nad gazem ale ten pan wygrał
    >
    > https://youtu.be/jTvLHkkaknY?t=414

    To nie widziałeś Cyganów-kotlarzy cynujących kotły garmażerskie.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2024-05-09 22:53:08
    Od: stary grzyb <s...@o...pl>

    > lutowałem gwoździem nad gazem ale ten pan wygrał

    Ponad 50 lat temu, taką lutownicą lutowałem rynny i spusty. Pewnie
    jeszcze gdzieś leży zabunkrowana w piwnicy.

  • 4. Data: 2024-05-09 23:54:09
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:v1jd3k$sakl$1@dont-email.me>
    user stary grzyb pisze tak:

    > Ponad 50 lat temu, taką lutownicą lutowałem rynny i spusty. Pewnie
    > jeszcze gdzieś leży zabunkrowana w piwnicy.

    z czego ten czub był wykonany w tych trudnych czasach?
    mosiądz?

    --
    Piter

    # kradno ale sie dzielo

  • 5. Data: 2024-05-10 00:09:26
    Od: stary grzyb <s...@o...pl>

    > z czego ten czub był wykonany w tych trudnych czasach?
    > mosiądz?

    Nie, piękna czerwona miedź.

  • 6. Data: 2024-05-10 00:11:41
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:v1jhim$sh4k$2@dont-email.me>
    user stary grzyb pisze tak:

    > Nie, piękna czerwona miedź.

    wow
    to pewnie ta odciągnięta z ruskiego złota ;)

    --
    Piter

    # kradno ale sie dzielo

  • 7. Data: 2024-05-10 00:21:35
    Od: stary grzyb <s...@o...pl>

    > wow
    > to pewnie ta odciągnięta z ruskiego złota ;)

    I jeszcze ciekawostka: po wyjęciu z ognia (u mnie: kuchenka gazowa lub
    westfalka) grot był czyszczony w kostce salmiaku.

  • 8. Data: 2024-05-10 08:13:34
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 10.05.2024 o 00:21, stary grzyb pisze:

    > I jeszcze ciekawostka: po wyjęciu z ognia (u mnie: kuchenka gazowa lub
    > westfalka) grot był czyszczony w kostce salmiaku.

    O! Po latach się dowiedziałem co to za kostka, którą dołączyli do
    lutownicy. To się praktycznie nie zużywało.
    Nawet można jeść... E510. :)
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Chlorek_amonu

    A co tam chemicznie się działo, że tlenek miedzi ustępował?

    Robert

  • 9. Data: 2024-05-10 09:03:06
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 10 May 2024 08:13:34 +0200, Robert Wańkowski wrote:

> [...]
    > Nawet można jeść... E510. :)
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Chlorek_amonu
    >
    > A co tam chemicznie się działo, że tlenek miedzi ustępował?

    Wydziela sie HCl, czyli kwas solny (o ile się trochę wody znajdzie).
    A miedz to i z amoniakiem reaguje, tzn bardziej wororotlenek
    miedzi.

    J.

  • 10. Data: 2024-05-10 13:43:06
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 08 May 2024 23:53:59 +0100, PiteR wrote:
    > lutowałem gwoździem nad gazem ale ten pan wygrał
    > https://youtu.be/jTvLHkkaknY?t=414

    Ona nie jest na węgiel. Ona jest na cokolwiek.
    Weglowa powinna mieć węgiel sypany do środka,
    tak jak np żelazka.

    Pomysł bardzo stary, u nas też się kiedyś tak lutowało

    https://www.ramar24.pl/LUTOWNICA-stara-zabytkowa-bez
    -grzalki-ZAPAS-z-WOJS-p107252

    J.