  • 1. Data: 2018-07-20 05:56:49
    Temat: magnetofon
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Zainspirowalem sie innym watkiem.

    W kasecie przesuw tasmy 4.75cm/s, pasmo magnetofonu chyba z 15kHz,
    wychodzi 3um na okres. Szczelina musi miec z 1.5um lub mniej.

    Jak oni to zrobili ?

    Od czola widac ze dlugosc biegunow to pare mm, to nie przeszkadza, czy
    to tylko zludzenie ?

    A na grubosc, to znaczy w głab glowicy - czy tam nie powinno byc
    podobnego rozmiaru, tzn um ?

    Juz pomijam te nowoczesne twarde dyski - nie dyskutujmy o rzeczach
    niepojmowalnych :-)

    J.

  • 2. Data: 2018-07-20 10:36:44
    Temat: Re: magnetofon
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Friday, July 20, 2018, 5:56:49 AM, you wrote:

    > Zainspirowalem sie innym watkiem.
    > W kasecie przesuw tasmy 4.75cm/s, pasmo magnetofonu chyba z 15kHz,
    > wychodzi 3um na okres. Szczelina musi miec z 1.5um lub mniej.

    Dobrze kombinujesz.
    Pamiętam tylko ze sprzętu profesjonalnego (38.1 cm/s) - głowica
    odczytująca 4 um, zapisująca 10 um.

    > Jak oni to zrobili ?
    > Od czola widac ze dlugosc biegunow to pare mm, to nie przeszkadza, czy
    > to tylko zludzenie ?

    Nie przeszkadza. Najwięcej pola masz w szczelinie - tam natężenie pola jest
    naprawdę wysokie.

    > A na grubosc, to znaczy w głab glowicy - czy tam nie powinno byc
    > podobnego rozmiaru, tzn um ?

    Tam jest naprawdę wszystko mikroskopijne. Nabiegunniki są tak
    uformowane, żeby uzyskać ,,wypchnięcie" pola ze szczeliny.

    > Juz pomijam te nowoczesne twarde dyski - nie dyskutujmy o rzeczach
    > niepojmowalnych :-)

    Tutaj to już tylko chochliki ;)

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2018-07-20 16:55:17
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2018-07-20 05:56, J.F. wrote:
    > Zainspirowalem sie innym watkiem.
    >
    > W kasecie przesuw tasmy 4.75cm/s, pasmo magnetofonu chyba z 15kHz,
    > wychodzi 3um na okres. Szczelina musi miec z 1.5um lub mniej.
    >
    > Jak oni to zrobili ?

    Oj tam Oj tam

    Zobacz to:
    https://www.youtube.com/watch?v=-VvrmsT6zfw&t=20s&ab
    _channel=UncleDoug

    Włodek

  • 4. Data: 2018-07-21 13:46:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 20 Jul 2018 10:36:44 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
> [...]
    > Tam jest naprawdę wszystko mikroskopijne. Nabiegunniki są tak
    > uformowane, żeby uzyskać ,,wypchnięcie" pola ze szczeliny.

    no to chyba powinni zrobic jakies trojkatne, o grubosci na koncu rzedu
    1um ... i to mi sie trudne wydalo :-)

    A od czola ? te widoczne kawalki to rdzen, czy zludzenie?

    J.

  • 5. Data: 2018-07-21 13:53:26
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Saturday, July 21, 2018, 1:46:30 PM, you wrote:

    [...]

    > no to chyba powinni zrobic jakies trojkatne, o grubosci na koncu rzedu
    > 1um ... i to mi sie trudne wydalo :-)

    Rdzeń by się wysycił. Indukcja jest odwrotnie proporcjonalna do
    przekroju.

    > A od czola ? te widoczne kawalki to rdzen, czy zludzenie?

    Rdzeń. I nie ma to znaczenia, bo istotne pole i tak jest w szczelinie.
    Wzmacniacz wstępny koryguje osłabienie niższych częstotliwości (6
    dB/oktawę).

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2018-07-21 18:58:03
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 20.07.2018 o 05:56, J.F. pisze:

    > W kasecie przesuw tasmy 4.75cm/s, pasmo magnetofonu chyba z 15kHz,
    > wychodzi 3um na okres. Szczelina musi miec z 1.5um lub mniej.
    >
    > Jak oni to zrobili ?
    W czasach słusznie (?) minionych, gdy nie można było wielu rzeczy kupić
    regenerowałem głowice magnetofonowe, akurat do szpulowych, ale to bez
    znaczenia.
    Szczelina jest zrobiona w taki sposób, że między nabiegunnikami jest
    cieniutka folia. W tamtych głowicach nabiegunniki były ze stopu
    permalloy, który jest b. miękki i łatwo ścieralny. Regeneracja polegała
    na wyrównaniu czoła głowicy i wypolerowaniu. Potem kontrola pod
    mikroskopem i jak się udało zrobić bez wżerów i równo, to głowica mogła
    nadal służyć.
    Folia między nabiegunnikami była podobnie miękka, jak permalloy więc
    podejrzewam "amelinium".
    Jacek

  • 7. Data: 2018-07-21 20:08:16
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 21.07.2018 18:58, Jacek wrote:

    > Szczelina jest zrobiona w taki sposób, że między nabiegunnikami jest
    > cieniutka folia. W tamtych głowicach nabiegunniki były ze stopu
    > permalloy, który jest b. miękki i łatwo ścieralny.
    Czyli przecinamy, polerujemy, wkładamy folię i zaciskamy?
    Później oczywiście oszlifowanie całości i polerowanie.

    --
    Mirek.

  • 8. Data: 2018-07-21 20:46:52
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Jacek" <k...@a...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > czoła głowicy i wypolerowaniu. Potem kontrola pod mikroskopem i jak się
    > udało zrobić bez wżerów i równo, to głowica mogła nadal służyć.

    Ale tam chyba nie zawsze się dawało, bardzo często widywałem, że czubek
    nabiegunnika jest tak zdarty, że szczelina nijak już nie trzyma rozmiarów.
    Jak rozdarcie niewielkie, to czaaasem jeszcze to trochę w miarę możliwie
    pograło. Ale często nadawało się juz tylko na złom. Ewentualnie, na cewkę do
    Joule Thief.

    > Folia między nabiegunnikami była podobnie miękka, jak permalloy więc
    > podejrzewam "amelinium".

    Ćśś... bo złomiarze przyjdą, opierdzielą i na złom dadzą :)
    Tylko, czy paramagnetyk (glin nim jest, jak tlen, co nim oddychamy i co się
    z amelinią lubi) nie przeszkodzi? Czy tam, jeśli już, nie powinien być
    diamagnetyk (np. miedź)? A najlepiej coś obojętnego?

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 9. Data: 2018-07-21 20:48:27
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Mirek" <m...@n...dev> napisał w wiadomości

    > Czyli przecinamy, polerujemy, wkładamy folię i zaciskamy?
    > Później oczywiście oszlifowanie całości i polerowanie.

    Widywałem głowice, co można je było tak rozebrać, skręcało się śrubkami. Ale
    dziś, jak są zalewane żywicą, to taniej chyba będzie od nowa samemu...?

  • 10. Data: 2018-07-22 00:35:18
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    W dniu 21.07.2018 o 20:08, Mirek pisze:

    > Czyli przecinamy, polerujemy, wkładamy folię i zaciskamy?
    > Później oczywiście oszlifowanie całości i polerowanie.

    Oczywiście nie.

    --
    Kaczin