  • 1. Data: 2018-03-14 14:15:24
    Temat: mcs51 8051 i generator taktujący RC zamiast XTAL
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    Czy rodzina mcs51 przewiduje napędzanie generatorem RC (tam gdzie kompletnie
    nie jest wymagana precyzja czasowa i nie ma potrzeby pędzić rezonatora
    kwarcowego).
    Coś podobnego do RC dla ATMEGA
    W rodziale: Clocking AVR
    http://winavr.scienceprog.com/hardware-for-prototypi
    ng/typical-circuits-of-avr-microcontrollers-for-fast
    -start.html
    Widać schemat gdzie do nóżki XTAL1 jest podpięta pojemność i opór do
    zasilania tworzące prosty generator RC, gdzie dla wartości 33k i 22pF
    otrzymujemy oscylacje w okolicy 460kHz.

    Próba użycia takiego samego układu np. w 89c2051 kończy się niczym.
    Zapięty duet 10k + 100pF.
    Wejście XTAL1 ma na stałe przez opór wymuszony stan H, wyjście XTAL2 z
    automatu ustawia się wtedy w odpowiedzi na stan L - czyli zachowuje się to
    jak typowy inwerter.
    Jednak nie generuje.
    Może jakaś inna aplikacja aby taki generator RC ruszył.
    Próbowałem też potraktować nóżki XTAL1 XTAL2 jako wejście-wyjście inwertera
    i zrobić coś na wzór generatora na bramce Schmitta
    http://talkingelectronics.com/pay/BEC-2/Fig6-OscCcts
    .gif
    gdzie wyjście łączy się z wejściem oporem i na wejściu bramki pojemność do
    masy (pojemność na wejściu ładuje i rozładowuje potencjałem wyjścia i
    generuje falę), ale w wypadku mcs-a robił się z tego jakby wzmacniacz
    liniowy i wejście i wyjście ustalało się w okolicach 2,4V, ale nic nie
    generuje.
    Ewidentnie układ wewnętrzny generatora jest w mcs różny niż np. w Atmega.
    Oczywiście można sobie zapiąć na wejście XTAL1 zewnętrzny generator.
    Pytam jednak czy da się na ten nodze skontruować samoscylujący generator RC?

  • 2. Data: 2018-03-14 16:45:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jedrek" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >pędzić rezonatora kwarcowego).

    >Próba użycia takiego samego układu np. w 89c2051 kończy się niczym.

    89c2051 z cala rodzina 51 utozsamiac nie nalezy, ale z broszurek
    wynika, ze nie ma RC.

    >Próbowałem też potraktować nóżki XTAL1 XTAL2 jako wejście-wyjście
    >inwertera i zrobić coś na wzór generatora na bramce Schmitta
    >http://talkingelectronics.com/pay/BEC-2/Fig6-OscCct
    s.gif

    To dziala tylko na schmittach.

> [...]
    >Oczywiście można sobie zapiąć na wejście XTAL1 zewnętrzny generator.
    >Pytam jednak czy da się na ten nodze skontruować samoscylujący

    Jak w pdf nie ma, to pewnie nie.

    Ale:
    -powinno sie udac zrobic generator z jednym dodatkowym inwerterem - np
    tranzystorem,

    -zobacz na ten "FET Phase shift oscillator"
    https://bestengineeringprojects.com/audio-oscillator
    s/
    mozna sprobowac podobny z 3 opornikami i 3 kondensatorami.
    tylko bym odwrocil - kondensatory do masy, a rezystory w szereg -
    ale glowy nie dam - czy to zadziala ?

    https://electronics.stackexchange.com/questions/1074
    96/deriving-the-formula-of-oscillation-frequency-for
    -the-phase-shift-oscillator
    nie przejmuj sie, ze wzmacniacze sa tu dwa - teoretycznie robia za
    jeden odwracajacy.

    wymagane wzmocnienie inwertera o ile pamietam 29.

    -mozna zrobic LC z cewka.

    Najprosciej jednak uzyc kwarca :-)

    J.