  • 1. Data: 2004-12-16 11:18:47
    Temat: mieszkanie a wyodrębnienie własności
    Od: "Voytek" <w...@g...nl>

    Witam wszystkich.
    Mam następujące pytanie. Posiadam mieszkanie na zasadach spółdzielczo -
    własnościowego prawa do lokalu. Jest na nie założona księga wieczysta bez
    wyodrębnienia własności. W związku z tym, że mieszkańcy chca założyć
    wspólnotę, każdy z nas musi zrobić wyodrębnienie własności (tak naprawde
    tylko podział gruntów bo księgi wieczyste każdy ma osobne). I tu mamy
    problem. Wiadomym jest, że za wyodrebnienie własności płacimy. Jednak
    spółdzielnia chce nas obciążyć kosztami geodezyjnymi zwązanymi z podziałem
    gruntów, proporcjonalnie podzielić je na mieszkańców. Czy mają do tego
    prawo? I czy w przypadku, gdy założymy wspólnote spółdzielnia powinna
    zwrócić nam koszty wpisowego do spółdzielni, które wynosiło po 1200 zł od
    każdego mieszkania?

    Pozdrawiam
    Wojtek

  • 2. Data: 2004-12-16 12:15:55
    Temat: Re: mieszkanie a wyodrębnienie własności
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Witam!
    Prawdopodobnie spółdzielnia ma rację. Księgi wieczyste założone dla
    lokali na zasadach spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu na nic
    się wam nie przydadzą. Musicie przejść procedurę ustanowienia odrębnej
    własności lokali, która wiąże się z pewnymi kosztami określonymi w
    ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych. Moim zdaniem koszty podziału
    gruntów musi ponieść cała spółdzielnia, a nie tylko ci członkowie,
    którzy wyodrębniają własność. Sprawy wpisowego powinien określać statut
    waszej spółdzielni lub regulaminy. Zwykle zwrotowi podlegają udziały, a
    wpisowe przepada.
    Koszty podziału nie powinny być zbyt wysokie. Spółdzielnia może ubiegać
    się o zwrot uzasadnionych kosztów z budżetu wojewody. Niektóre
    spółdzielnie "nabijają koszy", by zasilić kasę "zaprzyjaźnionych" firm.
    Pozdrawiam,
    Piotr

  • 3. Data: 2004-12-16 12:22:06
    Od: "Voytek" <w...@g...nl>

    > Moim zdaniem koszty podziału gruntów musi ponieść cała spółdzielnia, a nie
    tylko ci > członkowie, którzy wyodrębniają własność.

    Jak to rozumieć?

  • 4. Data: 2004-12-16 13:28:37
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Voytek wrote:
    > Jak to rozumieć?
    ???
    Spółdzielnia - tzn. wszyscy członkowie finansują koszty prac
    geodezyjnych, inwentaryzacji lokali itd.
    Piotr

  • 5. Data: 2004-12-16 13:39:51
    Od: "MałGosia" <g...@o...pl>

    Piotr Fonon napisał
    Księgi wieczyste założone dla
    lokali na zasadach spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu na
    nic
    się wam nie przydadzą.

    Niezupelnie na nic. Ci, ktorzy je maja moga zaoszczedzic 40 zl za
    zalozenie kw przy ustanawianiu odrebnej wlasnosci lokali. Wykresla sie
    tylko wszystkie wpisy dla wlasnosciowego spoldzieleczego prawa do
    lokalu a wpisuje odpowiednie dla lokalu wyodrebnionego z nieruchomosc
    wspolnej.

    pozdrawiam
    Gosia

  • 6. Data: 2004-12-16 13:44:17
    Od: "Voytek" <w...@g...nl>

    Użytkownik "Piotr Fonon" <f...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    Voytek wrote:
    > Jak to rozumieć?
    ???
    Spółdzielnia - tzn. wszyscy członkowie finansują koszty prac
    geodezyjnych, inwentaryzacji lokali itd.

    Co znaczy wszyscy członkowie spółdzielni? Tylko Ci którzy zamieszkują
    przedmiotowy budynek czy wszyscy z pozostałych dziesiątek budynków, czyli
    kilkanaście tysięcy ludzi?? Poza tym tak się zastanawiam po cholere płacimy
    w czynszu "eksploatację" skoro później za podział gruntów musimy płacić
    dodatkowo. I nie chodzi tu o wielkość kosztów lecz zasady.

  • 7. Data: 2004-12-16 14:08:41
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Voytek wrote:
    > Co znaczy wszyscy członkowie spółdzielni?
    Wszyscy - to wszyscy.
    > Tylko Ci którzy zamieszkują
    > przedmiotowy budynek czy wszyscy z pozostałych dziesiątek budynków, czyli
    > kilkanaście tysięcy ludzi??
    Art. 41 USM zobowiązywał spółdzielnię do wykonania tych czynności dla
    CAŁEJ spółdzielni.
    > Poza tym tak się zastanawiam po cholere płacimy
    > w czynszu "eksploatację" skoro później za podział gruntów musimy płacić
    > dodatkowo. I nie chodzi tu o wielkość kosztów lecz zasady.
    To nie jest 'eksploatacja' - to chyba oczywiste.
    Piotr

  • 8. Data: 2004-12-16 14:29:41
    Od: "Voytek" <w...@g...nl>

    > To nie jest 'eksploatacja' - to chyba oczywiste.
    > Piotr

    Też tak mi się wydaje. Ale chyba właśnie z "eksploatacji" robione są takie
    opłaty jak podatek gruntowy czy od nieruchomości. Chyba będe musiał wziąść
    się za lekture statutu, regulaminu spółdzielni i ustawy :)

  • 9. Data: 2004-12-17 07:20:22
    Od: Grzegorz Bednarczyk <b...@p...onet.pl>

    MałGosia wrote:

> [...]
    > tylko wszystkie wpisy dla wlasnosciowego spoldzieleczego prawa do
    > lokalu a wpisuje odpowiednie dla lokalu wyodrebnionego z nieruchomosc

    Czyli pozostaje ta sama księga wieczysta? Sympatycznie by było, bo
    odpadłby przynajmniej jeden problem z hipoteką...
    Pozdrowienia
    --
    Grzegorz Bednarczyk
    http://jazon.hist.uj.edu.pl/~gb/

  • 10. Data: 2004-12-17 07:37:31
    Od: "MałGosia" <g...@o...pl>

    Grzegorz Bednarczyk napisał
    > Czyli pozostaje ta sama księga wieczysta? Sympatycznie by było, bo
    > odpadłby przynajmniej jeden problem z hipoteką...

    Moze zostac ta sama - wszystko zalezy od woli wnioskodawcy. Ale i tak
    konieczne jest dokonanie w niej wpisow, takich, jakie wpisano by w
    nowozakladanej kw przy wyodrebnieniu lokalu. Mozna zaoszczedzic
    jedynie 40 zl :)

    pozdrawiam
    Gosia