  • 1. Data: 2018-07-20 01:13:34
    Temat: na jakiej zasadzie działają suwmiarki cyfrowe
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W Wikipedii jest:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Suwmiarka
    a tam stoi:
    suwmiarki cyfrowe z naklejonym na prowadnicy liniałem pojemnościowym i
    elektronicznym wskaźnikiem cyfrowym.
    i... tyle. Gdy taką widziałem, to myślałem, że za odczyt tych
    dziesiątych części milimetra odpowiada jakaś-tam ścieżka oporowa, ale
    przecież by się ścierała!
    A pojemność? Hm, nie wiem, jak to się realizuje konstrukcyjnie. W
    angielskiej wersji Wikipedii jest informacji sporo więcej, acz nadal nie
    jest dla mnie jasne, jak się zapewnia powtarzalność pomiaru. Przecież
    taka miarka będzie mocno zakłócana przez różne czynniki!

  • 2. Data: 2018-07-20 04:21:36
    Od: Yeti Siedzinski <y...@s...com>

    On Thursday, July 19, 2018 at 4:13:33 PM UTC-7, JaNus wrote:
> [...]
    > i... tyle. Gdy taką widziałem, to myślałem, że za odczyt tych
    > dziesiątych części milimetra odpowiada jakaś-tam ścieżka oporowa, ale

    Tu jest wiecej informacji po polsku:
    https://bhkarcz.pl/mitutoyo/linial-pomiarowy/

    Yeti

  • 3. Data: 2018-07-20 04:52:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 20 Jul 2018 01:13:34 +0200, JaNus napisał(a):
> [...]
    > i... tyle. Gdy taką widziałem, to myślałem, że za odczyt tych
    > dziesiątych części milimetra odpowiada jakaś-tam ścieżka oporowa, ale

    Przede wszystkim bylaby za malo dokladna.

> [...]
    > jest dla mnie jasne, jak się zapewnia powtarzalność pomiaru. Przecież
    > taka miarka będzie mocno zakłócana przez różne czynniki!

    To nie bedzie analogowe, tylko cyfrowe.

    https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Digital_cali
    per_capacitive_linear_encoder_on_bottom_of_slider.jp

    A raczej mieszane, patrzac na te elektrody.
    Tzn wzor sie powtarza co jakies 1mm, a w ramach tego 1mm ustala
    pozycje analogowo.

    Ale jakto w szczegolach dziala, to sam jestem ciekaw.

    http://www.kappasense.com/kappasense-technology/
    https://www.cui.com/product-spotlight/capacitive-abs
    olute-encoders-amt20-series
    https://www.youtube.com/watch?v=XLa5PICnxpg

    mysle, ze spoto bedzie jednak mgnetycznych
    https://www.digikey.com/en/articles/techzone/2012/ap
    r/a-designers-guide-to-encoders

    ale to chyba overkill - beda uzywali tansze czujniki.

    J.

  • 4. Data: 2018-07-21 01:12:11
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Yeti Siedzinski" <y...@s...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
    > Tu jest wiecej informacji po polsku:
    > https://bhkarcz.pl/mitutoyo/linial-pomiarowy/

    "...na podstawie której mikroprocesor oblicza pozycję głowicy odczytowej
    względem liniału rozdzielczością 0,05?m (0,005?m)", cieflorek, mogę długość
    fali światła mierzyć dokładniej, jak nigdy przedtem, ba, pojedyncze atomy
    niemalże...

    To nie do ciebie, po prostu, nie jestem w stanie uwierzyć, że aż tak...
    Przecież dylatacja temperaturowa jest o minimum oczko większa... Ugięcia od
    wystepujących sił, wycieranie się plaszczyzn pomiarowych... Uwierzyłbym,
    gdyby tam były milimetry... Czyli 0.05 mm, czy 0.005 mm, to tak, uwierzę.
    ...Że do tylu można przeliczyć... może przeliczyć, ale, mechanizmy o takiej
    precyzji pracują w przestrzeni bezpyłowej. Są nimi np. współczesne HDD,
    gdzie szczelina głowica-nośnik podobno może mieć 12 nm. A średnica atomu, to
    coś chyna ok. 1 nm. Więc jak mierzyć fotoelektrycznie, głębokim UV?
    ..., wątpię, szukam...

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 5. Data: 2018-07-21 01:24:54
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 20.07.2018 04:52, J.F. wrote:

> [...]
    >
    > A raczej mieszane, patrzac na te elektrody.
    > Tzn wzor sie powtarza co jakies 1mm, a w ramach tego 1mm ustala

    A wiesz jak działa noniusz w tradycyjnej suwmiarce??
    Właściwie to jest to odczyt cyfrowy - wybierasz jedną wartość.

    --
    Mirek.

  • 6. Data: 2018-07-21 13:23:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 21 Jul 2018 01:24:54 +0200, Mirek napisał(a):
    per_capacitive_linear_encoder_on_bottom_of_slider.jp

    > A wiesz jak działa noniusz w tradycyjnej suwmiarce??
    > Właściwie to jest to odczyt cyfrowy - wybierasz jedną wartość.

    Byc moze, ale patrzac na te przelotki, to podejrzewam, ze sa polaczone
    co 4.
    Technicznie moze byc latwiej zrobic 4 kanaly z dokladnym pomiarem niz
    20.
    Oraz zmierzyc sygnal powierzchni 5*10mm niz 1*10mm

    J.

  • 7. Data: 2018-07-21 13:40:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 21 Jul 2018 01:12:11 +0200, HF5BS napisał(a):
> [...]
    >
    > To nie do ciebie, po prostu, nie jestem w stanie uwierzyć, że aż tak...
    > Przecież dylatacja temperaturowa jest o minimum oczko większa...

    To akurat przemysl rozwiazuje prosto - jak linial jest stalowy i
    obrabiany detal jest stalowy, to sie rozszerzanie kompensuje.

    Ale dalej pisza o pojedynczych um, wiec pewnie sie pomylili.

    Co nie znaczy, ze lepszych nie ma - chocby ta elektronika robiona w
    technologii 10nm ... ciekawe jak ...

> [...]
    > gdzie szczelina głowica-nośnik podobno może mieć 12 nm. A średnica atomu, to

    Mniej, 1 Angstrom to 0.1nm, ale to maly atom. Tak sobie licze i mi
    wychodzi, ze w 1nm^3 miedzi jest 75 atomow.

    J.

  • 8. Data: 2018-07-21 14:12:59
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 21.07.2018 13:23, J.F. wrote:

    > Technicznie moze byc latwiej zrobic 4 kanaly z dokladnym pomiarem niz
    > 20.
    > Oraz zmierzyc sygnal powierzchni 5*10mm niz 1*10mm

    Ale tu nie potrzeba dokładnego pomiaru pojemności... właściwie w ogóle
    nie potrzeba - wystarczy komparator. Ja nie wiem jak to jest zrobione -
    nie widziałem nawet jak wygląda druga strona, która współpracuje z tą
    płytką, ale obstawiam, że tam jest o jeden pasek mniej na tej samej
    długości (jak w noniuszu) i po prosto wybierasz gdzie największa pojemność,
    Mam taką suwmiarkę o odczycie 0.01mm, ale dziwi mnie nie tyle dokładność
    co szybkość: to na pewno nie jest enkoder absolutny, więc musi liczyć na
    bieżąco, a żeby się zgubił trzeba na prawdę się postarać.

    --
    Mirek.

  • 9. Data: 2018-07-21 14:47:55
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Na jakiejs prostej zasadzie dzialaja bo inaczej kosztowala by suwmiarka 4000 a
    kosztuje 40 zlotych.

  • 10. Data: 2018-07-21 15:16:10
    Od: Relatywizator rzeczywistości Dąs <f...@g...com>

    użytkownik J.F. napisał:

    > To akurat przemysl rozwiazuje prosto - jak linial jest stalowy i
    > obrabiany detal jest stalowy, to sie rozszerzanie kompensuje.
    >
    > Ale dalej pisza o pojedynczych um, wiec pewnie sie pomylili.

    Pisali o pozycji głowicy względem liniału, a nie o dokładności absolutnej.
    Do tego liniał optyczny gdzie podziałka ma 20um, z tych 20um wyliczają 0,05um
    tak samo jak z 1mm wyliczają 0,001mm

    rys. na dole.
    http://www.renishaw.pl/pl/system-przyrostowego-przet
    wornika-poozenia-rgh22-z-liniaem-tasmowym-rgs--6443

    http://www.renishaw.pl/pl/jak-dziaaja-optyczne-przet
    worniki-poozenia--36979