  • 1. Data: 2011-03-29 09:56:38
    Temat: newbie: wielordzeniowosc
    Od: j...@p...onet.pl

    Mam takie pytanie:
    Czy zeby program wykorzystywal procesor wielordzeniowy musi byc odpowiednio
    napisany? Czy moze wystarczy ze jest wielowatkowy?
    W zwiazku z tym, mam tez pytanie:
    Czy do programowania w Linux Ubuntu+Apache+PHP5+MySQL jest sens kupowania
    komputera wielordzeniowego?
    Bylbym wdzieczny za odpowiedz.

    newbie

  • 2. Data: 2011-03-29 10:54:30
    Temat: Re: newbie: wielordzeniowosc
    Od: Szyk <s...@o...pl>

    W dniu 2011-03-29 11:56, j...@p...onet.pl pisze:
    > Mam takie pytanie:
    > Czy zeby program wykorzystywal procesor wielordzeniowy musi byc odpowiednio
    > napisany? Czy moze wystarczy ze jest wielowatkowy?

    Wystarczy, że jest wielowątkowy.

    > W zwiazku z tym, mam tez pytanie:
    > Czy do programowania w Linux Ubuntu+Apache+PHP5+MySQL jest sens kupowania
    > komputera wielordzeniowego?

    Ja do programowania mam procek jedno rdzeniowy. Mi by się przydało wiele
    rdzeni, bo ciągle kompiluję. Natomiast w PHP ani SQL nie kompiluje się,
    więc chyba wiele rdzeni nie wykorzystasz.

    Natomiast na serwerze internetowym na którym miałyby działać te stronki
    PHP jak najbardziej wile rdzeni było by wykorzystane (pod warunkiem, że
    ktoś by zaglądał na te stronki).

  • 3. Data: 2011-03-29 12:06:56
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2011-03-29 12:54, Szyk pisze:

    > Wystarczy, że jest wielowątkowy.

    Nie do końca. Wątki nie mogą się zbytnio blokować. W skrajnym przypadku
    wątków będzie dużo, ale jednocześnie będzie działał jeden - oczywiście
    na jednym rdzeniu.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 4. Data: 2011-03-29 12:43:36
    Od: Norbert <n...@r...no>

    Dnia Tue, 29 Mar 2011 12:54:30 +0200, Szyk napisał(a):

    > Wystarczy, że jest wielowątkowy.

    Nie wystarczy. Wazne jest, aby te watki nie byly tylko pro forma, ale zeby
    byly to watki robocze i zeby mialy co robic. Dopiero wtedy program bedzie
    potrafil wykorzystac wielordzeniowosc w pelnym wymiarze.

    Pytanie jest troche zle postawione. A gdy zapytasz np. tak:

    "Czy do korzystania z nowoczesnego systemu, ktory ma w tle 100 watkow
    robiacych rozne rzeczy przyda sie procesor wielordzeniowy?"

    to sam odpowiedziec bedziesz umial.

    --
    pozdrawiam
    Norbert

  • 5. Data: 2011-03-29 12:54:09
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Tue, 29 Mar 2011 12:54:30 +0200, Szyk <s...@o...pl> wrote:

    >Wystarczy, że jest wielowątkowy.

    Nie, nie wystarczy.

    A.L.

  • 6. Data: 2011-03-29 14:43:29
    Od: Slawek Kotynski <s...@a...com.pl>

    Norbert wrote:

> [...]
    >
    > "Czy do korzystania z nowoczesnego systemu, ktory ma w tle 100 watkow
    > robiacych rozne rzeczy przyda sie procesor wielordzeniowy?"

    No musiałem się chiwlę zastanowić, coś ty tutaj napisał...

    ...ale masz rację! Bo jeśli nowoczesne środowisko graficzne, to
    jeden procek na przetwarzanie przezroczystości i cieniowania,
    drugi procek na flashe, ze stron z dokumentacją,
    trzeci procek na firewalla, antywirusa czytającego wszystkie pliki,
    oraz automatyczne aktualizacje...
    ... do roboty potrzebny czwarty, jak Amen w pacierzu!
    A jeśli jeszcze ktoś chce puszczać telewizor albo muzykę...
    to i piąty.

    BP,ANMSP:D

    --
    mjk
    Nie pisz na s...@a...com.pl - to pułapka

  • 7. Data: 2011-03-29 14:58:49
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2011-03-29 14:54, A.L. pisze:

    > Nie, nie wystarczy.
    Tzn mozesz powiedziec wiecej?
    Pytam bez zlosliwosci, zakladam, ze masz to usystematyzowane.

  • 8. Data: 2011-03-29 15:50:26
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Tue, 29 Mar 2011 16:58:49 +0200, Jacek Czerwinski <...@...z.pl> wrote:

    >Tzn mozesz powiedziec wiecej?
    >Pytam bez zlosliwosci, zakladam, ze masz to usystematyzowane.

    1. Algorytm musi sie dac zrownoleglic, to znaczy przedstawic w postaci
    kompozycji neizaleznych taskow ktore komunikuja sie ze soba od czasu
    do czasu ale neizbyt czesto. Zrownoleglenie algorytmu szeregowego nie
    ejst sprawa trywialna (sa ksiaki na ten temat), a teoretyczne
    przyspieszenie algorynmu wcale nie musi byc wprost proporcjonalne do
    ilosci procesorow; sa algorytmy la ktorych teoretyczne przyspieszekie
    jest proporcjonalne do logarytmu na przyklad

    2. Wayki musza sie komunikowac ze soba w sposob taki aby mozliwie
    uniknac blokowania jednego watku przez inny. Zmienne globalne dzielone
    pzrez wiele watkow powoduja takie blokowanie: gdy jeden watek zmienia
    wartosc zmiennej, inne watki nie moga robic tego samego w tym samym
    czasie

    3. Dostep do pamieci. Gdy watek czesto siega do danych ktore aktualnie
    nie znajduja sie w lolalnym "cache", sciagniecie potzrebnej porcji
    danych zajmuje dosyc duzo czasu. Ackowliek organizacja cache jest
    optymalizowan sprzetowo, obsluga danych moze kosztowac tyle, ze
    program wielowatkowy na "multicore" bedzie wykonywal sie wolniej niz
    na jednym procesorze

    Jakis czas temu (dosyc neidawno) byla dyskusja na ten temat; padlo
    wiele linkow do literatury; neistety nei ma mczasu aby je odgrzac.

    Dobre zrodlo informacji jest tutaj

    http://drdobbs.com/high-performance-computing

    A.L.

  • 9. Data: 2011-03-29 16:17:19
    Od: A.L. <l...@a...com>

    >Tzn mozesz powiedziec wiecej?
    >Pytam bez zlosliwosci, zakladam, ze masz to usystematyzowane.

    Znalazlem ten watek, cytat, co prawda jest o NUMA alle literatura
    dosyc ogolna

    >A przy okazji: może ktoś zna jakiś link do dobrej dokumentacji o
    >programowaniu w NUMA pod Winde?
    >
    >Fil.

    czy ejst dobra, to nie wiem, ale coskolwiek jest:

    http://terboven.spaces.live.com/blog/cns!EA3D3C75648
    3FECB!163.entry

    Uwage: sa 4 czesci tego tekstu na tym samym blogu

    Microsoft tez pisze to i owo

    http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa363804(v=v
    s.85).aspx

    AMD tez pisze

    http://developer.amd.com/pages/1162007106.aspx

    A.L.

  • 10. Data: 2011-03-29 17:18:16
    Od: Norbert <n...@r...no>

    Dnia Tue, 29 Mar 2011 16:43:29 +0200, Slawek Kotynski napisał(a):

> [...]
    > ... do roboty potrzebny czwarty, jak Amen w pacierzu!
    > A jeśli jeszcze ktoś chce puszczać telewizor albo muzykę...

    Wielordzeniowy moze tez oznaczac 2 rdzeniowy. Naprawde uwazasz, ze nadal
    mozna komfortowo pracowac na 1 rdzeniu?

    > BP,ANMSP:D

    Spoko, zakladajac, ze mowilem o 12 rdzeniach to masz racje ;-)

    --
    pozdrawiam
    Norbert