  • 11. Data: 2018-10-07 17:28:31
    Temat: Re: nie termo transfer
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Raczej fizykotransfer. Rozpuszczanie, miekniecie, odklejanie, przyklejanie, zmiana
    stanu skupienia itp to zjawiska fizyczne. Zjawiska chemiczne sa wtedy gdy z jednych
    substancji po zmieszaniu powstaja inne.

  • 12. Data: 2018-10-07 20:23:30
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2018-10-07 o 16:13, Queequeg pisze:

    > Pytam bo zastanawiam się, czy i jaką zaletę ma chemotransfer względem
    > termotransferu. Mi to wygląda na więcej babrania się bez korzyści, ale
    > może są jakieś korzyści?

    Przy termotransferze raczej będzie problem z przeniesieniem obrazu np na
    duży kawałek aluminium - tą metodą działa bez problemu. Kiedyś
    sprawdzałem :)
    Ale to nie do PCB.

    Pozdrawiam

    DD

  • 13. Data: 2018-10-07 21:11:14
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 7 Oct 2018 17:22:41 +0200, złomowisko<l...@w...pl> wrote:
    > Do prostych płytek metoda jest niezła i szybsza o grzanie żelazka i
    > o dziwo

    Dla mnie w termotransferze uciążliwa jest konieczność zachowania
    odpowiedniej temperatury, gdzie jej użyteczny zakres jest węższy niż
    histereza typowego żelazka. Bardzo często żelazkiem było za zimno
    (nie chciał się przykleić) lub za gorąco (rozpłynął się). Srednio
    wychodzily 2 płytki na 3. Z tego powodu kupiłem sobie żelazko
    modelarskie z precyzyjną regulacja temperatury i nim wychodziło już
    prawie 100% dobrych płytek.

    --
    Marek

  • 14. Data: 2018-10-07 21:41:11
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 07/10/2018 21:11, Marek wrote:
    > Dla mnie w termotransferze  uciążliwa jest konieczność zachowania
    > odpowiedniej temperatury, gdzie jej użyteczny zakres jest węższy niż
    > histereza typowego żelazka.

    Zdecydowanie lepiej użyć laminatora, nie dość że sam określisz histerezę
    wstawiając własną elektronikę to i pozostałe parametry jak nacisk i czas
    są stabilne.

    > Bardzo często żelazkiem było za zimno (nie
    > chciał się przykleić) lub za gorąco (rozpłynął się).

    Laminator macha mi temperaturą około 5 stopni. Al co najważniejsze
    płytki wychodzą zaróno przy -20 jak i +20 względem środka. Nie wiem jaką
    histerezę ma żelazko, ale 40 stopnito raczej duzo z powodu pojemności
    cieplnej stopy.

  • 15. Data: 2018-10-08 11:06:55
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > https://www.youtube.com/watch?v=cVhSCEPINpM

    Tylko po co, skoro w technologii money transfer
    dostaniesz metalizację, precyzyjne wiercenia,
    dwustronną soldermaskę, opisówkę i cynowanie?

    Niech ktoś lepiej powie, jak sobie zrobić w garażu
    thick copper, np. 10oz, to wtedy takie zabawy znów
    zaczną mieć sens, bo fabrycznie to wychodzi drogo:

    https://hackaday.com/2016/12/16/massive-20-oz-copper
    -pcb-enables-electric-racing/

    Pozdrawiam, Piotr

  • 16. Data: 2018-10-08 11:10:08
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    złomowisko wrote:

    > Do prostych płytek metoda jest niezła i szybsza o grzanie żelazka i o
    > dziwo na zmywaczu do paznokci wychodzi lepiej jak na czystym acetonie
    > choć nie wiem dlaczego ?

    Zmywacz do paznokci to najczęściej octan butylu lub etylu, acetonu się
    tam od wielu lat nie widuje.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 17. Data: 2018-10-08 11:12:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:

    >Tylko po co, skoro w technologii money transfer
    >dostaniesz metalizację, precyzyjne wiercenia,
    >dwustronną soldermaskę, opisówkę i cynowanie?

    To, ze prosta plytke mozna miec za godzine, to tez jest zaleta ...

> [...]
    >thick copper, np. 10oz, to wtedy takie zabawy znów
    >zaczną mieć sens, bo fabrycznie to wychodzi drogo:

    zamowic zwykłą, a potem sie pobawic w galwanotechnika ?

    J.

  • 18. Data: 2018-10-08 11:20:59
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > To, ze prosta plytke mozna miec za godzine, to tez jest zaleta ...

    Słabo to do mnie przemawia, bo w ten sposób zrobisz tylko płytki
    do prostych technologicznie obudów (nawet o QFN zapomnij), a proste
    scalaki w tą godzinę polutujesz na pająka w układzie dead bug
    i też dostaniesz swój prototyp.

    https://www.flickr.com/photos/nt7s/5112777518/

    > zamowic zwykłą, a potem sie pobawic w galwanotechnika ?

    Próbowałem, dostałem choinkę z igiełek miedzi zamiast pogrubionych
    ścieżek. Do transformatorów planarnych mi to jest potrzebne:
    obecnie uzwojenia robię z blachy, ale chętnie bym je wytrawił.
    Tylko cena zabija, a blacha jest tania.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 19. Data: 2018-10-08 11:25:07
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Marek <f...@f...com> wrote:

> [...]
    > histereza typowego żelazka. Bardzo często żelazkiem było za zimno
    > (nie chciał się przykleić) lub za gorąco (rozpłynął się).

    Używam laminatora przerobionego na 180 stopni i nigdy nie udało mi się
    doprowadzić do rozpłynięcia laminatora.

    Inna sprawa, że ten laminator nie lubi za grubego laminatu :(

  • 20. Data: 2018-10-08 11:27:55
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Dariusz Dorochowicz <_...@w...com> wrote:

    > Przy termotransferze raczej będzie problem z przeniesieniem obrazu np na
    > duży kawałek aluminium - tą metodą działa bez problemu. Kiedyś
    > sprawdzałem :)
    > Ale to nie do PCB.

    Też racja :) Choć tu raczej użyłbym fototransferu, wtedy grubość podłoża
    ani jego pojemność cieplna nie mają znaczenia.

    A co robiłeś potem z tym aluminium? Wytrawiałeś czymś?