  • 1. Data: 2015-03-27 19:56:14
    Temat: odbiornik GPS, wzorzec 1Hz, NovAtel SuperStarII podłączenie, konfiguracja
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    Czy odbiornik NovAtel SuperStarII wymaga wcześniejszej konfiguracji przez
    port szeregowy?
    Bo nie mam obecnie narzędzi typu konwerter MAX3232 dla logiki 3V3 i programu
    do konfiguracji StarView (bo linki wygasły ponieważ odbiornik to stara
    konstrucja).
    Interesuje mnie tylko wykorzystanie go jako wzorca 1Hz (uzyskać po podziale
    częstotliwość 0,1Hz jako taktu do kalibracji częstościomierza) więc nie będę
    korzystał z komunikacji szeregowej i żadnych tam protokołów NMEA tego
    odbiornika.
    Czy wymaga to wcześniejszej jakiejś konfiguracji odbiornika?
    Czy po prostu włączam zasilanie i jak tylko złapie 4 satelity to sygnał 1Hz
    się
    tam pojawia?
    W tym wątku http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1215543-30.htm
    mowa tylko o możliwości regulacji długości tego impulsu - czyli trwania
    jedynki logicznej od 0-65ms. Trochę dziwne, że od 0. Czyli co 0=brak
    impusów?
    Ponieważ zbocze narastające jest tutaj wzorcem to nie ma znaczenia ile
    ten impuls H trwa, bo współpracujacy z tym wyjściem przerzutnik 7474
    wyzwalany jest zboczem narastającym czyli tym wzorcowym.

    Znalazłem też taki odbiornik:
    http://allegro.pl/gtpa010-fgpmmop6c-odbiornik-gps-i5
    170386473.html
    Zastanawiam się czy będzie lepszy od Novatela? Bo niby to nowsza generacja.
    A wygląda dość skromnie ;)
    Wynika, że ma mniejszy jitter 10ns względem Novatela, który ma ponoć
    52ns
    http://serwis.avt.pl/manuals/AVT2898.pdf

  • 2. Data: 2015-03-28 15:48:04
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    Odpowiedzi podaję z głębokiej pamięci... wiele lat minęło jak miałem do
    czynienia z tymi modułami...

    W dniu 2015-03-27 19:56, jedrek pisze:

    > Czy odbiornik NovAtel SuperStarII wymaga wcześniejszej konfiguracji
    > przez port szeregowy?

    Moje nie.

> [...]
    > protokołów NMEA tego odbiornika.
    > Czy wymaga to wcześniejszej jakiejś konfiguracji odbiornika?

    Moje nie wymagały.

    > Czy po prostu włączam zasilanie i jak tylko złapie 4 satelity to sygnał
    > 1Hz się
    > tam pojawia?

    Tak było w moich. (Chyba nawet mu sygnał trzech satelitów wystarczał)

> [...]
    > mowa tylko o możliwości regulacji długości tego impulsu - czyli trwania
    > jedynki logicznej od 0-65ms. Trochę dziwne, że od 0. Czyli co 0=brak

    Tu już słabo pamiętam, ale chyba próbowałem kiedyś konfigurować wyjście
    impulsowe, ale bez sukcesu... Zawsze impuls trwał 1 ms.

> [...]
    170386473.html
    > Zastanawiam się czy będzie lepszy od Novatela? Bo niby to nowsza

    Nie znam tego modelu, ale już widziałem różne wynalazki co dawały
    głupoty na wyjściu 1 pps. Może nie tyle głupoty, bo interwały czasu były
    równe, ale kilka us rozjazdu miały względem "tyknięcia" czasu wzorcowego.
    Novatel SSII jest sprawdzony i jeśli nie boli Cię pobór prądu i
    rozmiary, to moduł ten wciąż "daje radę".

    > Wynika, że ma mniejszy jitter 10ns względem Novatela, który ma ponoć
    > 52ns

    Owe 52 ns (nie pamiętam wartości ale faktycznie coś koło tego było) to
    ziarnistość czasowa wyjścia impulsowego(czyli raczej nie należy się tu
    spodziewać jitteru o rozkładzie normalnym). I błąd czasowy wynikający z
    tej ziarnistości był, ZTCP, raportowany przez UART.

    pzdr
    mk

  • 3. Data: 2015-03-29 13:47:08
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    "mk"
    > Nie znam tego modelu, ale już widziałem różne wynalazki co dawały głupoty
    > na wyjściu 1 pps. Może nie tyle głupoty, bo interwały czasu były równe,
    > ale kilka us rozjazdu miały względem "tyknięcia" czasu wzorcowego.

    To było stałe przesunięcie kilka us? Czy losowe pływające?
    Mi się rozchodzi tylko o to aby kolejne piki (zbocza narastające impulsów)
    pojawiały się dokładnie co 1sek z dokładnością nie gorszą niż te wskazane
    52ns. Czyli np. rano takty pykają sobie co 1,000000052sek a wieczorem ucieka
    takt np. do skrajnego okresu 0,999999948sek.
    I tyle mi wystarczy.
    Tak żebym dostał możliwość pomiaru tego okresu za pomocą miernika okresu.
    Miernik Zopan KZ2026A napędzany termostatem omigowskim GWM5-1 i w związku z
    czym chciałem go sobie podstroić po latach i potwierdzić dokładność.
    Czyli uzyskać odczyt 10000000Hz z dokładnością 0,5Hz jaką niby ma zapewnić
    jitter tego odbiornika GPS 52ns.
    Jeżeli ktoś ma coś lepszego, sprawdzone niż poczciwy NovAtel SuperStarII to
    poproszę rozwiązanie.

    A może już w dobie internetu powstał jakiś rozsył częstotliwości wzorcowej
    przez net?
    Na kompie program ala pętla PLL dla eliminacji (uśredniania) odchyłek
    wynikających ze zmiennych pingów i np. z wyjścia liniowego karty odbieramy
    wzorcowe 1kHz? Potem sobie takie 1kHz dowolnie już formujemy w zależności od
    potrzeb pomiarowych :)
    Wymyślono już coś takiego? Czy póki co to marzenie ściętej głowy?

  • 4. Data: 2015-03-29 22:38:52
    Od: s...@g...com

    użytkownik jedrek napisał:

    > Wymyślono już coś takiego? Czy póki co to marzenie ściętej głowy?

    Nie wiem co tam naskrobałeś powyżej.
    Biali ludzie robią GPSDO na 10MHz.
    teoria:
    http://en.wikipedia.org/wiki/GPS_disciplined_oscilla
    tor

    Zrób se ten:
    http://www.dl4jal.eu/fnormal/fnormal.html
    użyj softu fnormal_v1_01_4.hex
    opis PL:
    http://www.sp2jjh.republika.pl/GPSDO%20DL4JAL&Counte
    r%20S53MV.htm

    Nie rób tego:
    http://ve2zaz.net/GPS_Std/GPS_Std.htm

  • 5. Data: 2015-03-30 14:42:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jedrek" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >niż te wskazane 52ns. Czyli np. rano takty pykają sobie co
    >1,000000052sek a wieczorem ucieka takt np. do skrajnego okresu

    To raczej nie tak dziala, bo sie szybko skumuluje do wiekszych
    niedokladnosci.

    Raczej to znaczy ze mozesz sie spodziewac rozbieznosci miedzy
    kolejnymi tyknieciami
    o 104 ns (no bo jak jeden pechowo 52ns za wczesnie, a drugi tylez za
    pozno).

    A do tego dochodzi jakis blad bardziej systematyczny i faktycznie moze
    byc rano wolniej, a wieczorem szybciej czy odwrotnie ..

    Tak swoja droga - to w tych odbiornikach kwarc jest z reguly niezbyt
    duzy, to i jitter nie powinien dziwic.
    Niby 1PPS, ale w srodku nie ma nic, co by moglo zbocza dokladniej
    wyznaczyc niz np 7MHz z kwarcu.
    Choc powinna byc jakas lokalna heterodyna na 1.5GHz ... ale moze
    niestabilizowana.

> [...]
    >Miernik Zopan KZ2026A napędzany termostatem omigowskim GWM5-1 i w
    >związku z czym chciałem go sobie podstroić po latach i potwierdzić

    przy kilku okresach powinno byc jeszcze dokladniej .

> [...]
    >formujemy w zależności od potrzeb pomiarowych :)
    >Wymyślono już coś takiego? Czy póki co to marzenie ściętej głowy?

    DCF, Solec 1, bo czestotliwosc to jeszcze nie przez net, ale czas to
    sie juz od dawna propaguje.

    Albo zostawic czestosciomerz w trybie licznika na pare dob i zobaczyc
    czy sie z zegarem komputera rozjezdza.

    J.

  • 6. Data: 2015-03-30 18:43:55
    Od: Paweł Sujkowski <s...@n...com>

    Witam

    > Jeżeli ktoś ma coś lepszego, sprawdzone niż poczciwy NovAtel SuperStarII
    > to poproszę rozwiązanie.

    Mi się ostatnio rzucił w oczy moduł u-bloxa LEA-M8F. Jeśli nie
    potrzebował być dokładnie 10 MHz to trzeba dodać tylko antenę. ma na
    pokładzie VCTCXO o częstotliwości 30,72 MHz dyscyplinowane sygnałem
    GNSS. 10 MHz też ładnie obsłuży. Bo ma wbudowane PLL z predefinowanymi
    kilkoma typowymi częstotliwościami zewnętrznych oscylatorów (np OCXO) i
    jest tam 10 MHz. Do korekcji potrzebny jest zewnętrzny D/A na I2C (DAC8571).
    Ja sobie go zamówiłem, zamówiłem też kilka OCXO 10MHz z Chin via ebay i
    zobaczymy co z tego wyjdzie. Wada: cena.

    Paweł

    P.S. Też mam KZ 2026A-2. Tylko nieczęsto korzystam bo razi mnie w oczy.
    Kiedyś wymieniłem wyświetlacze na jakieś high-bright i z tym troszkę
    przesadziłem...

  • 7. Data: 2015-04-01 19:11:04
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    "J.F."
    > DCF, Solec 1, bo czestotliwosc to jeszcze nie przez net, ale czas to sie
    > juz od dawna propaguje.

    Solec to bida!
    Jakbym mieszkał gdzieś daleko od miasta to by jeszcze jakoś śmigało.
    W mieście makabrycznie zaświniony sygnał.
    Z Raszyna z rezerwowego nadajnika miałem ciut lepszy sygnał w Krakowie niż z
    tego Solca. Gdyby Konstantynów do dziś stał to pewnie by to ładnie śmigało.
    W dodatku czytam, że Solec chodzi jakąś kombinowaną AM z częściowo
    wytłumioną nośną. Czyli rozumiem, że jak nie ma modulacji to nośna dodatkowo
    jest redukowana do iluś tam % co dodatkowo pogarsza sprawę w odbiorze.
    O DCF nie wspomnę, tego nawet na oscyloskopie nie widać taka cienizna.
    Solec na ferrytowej antenie te 2-3mV p.p. sygnał daje. Ale miejskie
    zakłócenia niestety są dość ostre i idea odbioru tego pada.
    W normalnych czasach radia w latach 90 pracowały nadajniki średniofalowe, z
    tego co piszą synchronizowane one były częstotliwościowo z Wawą 1. Na
    ferrycie miałem ponad 1V p.p. więc sygnał bym poteżny i żadne miejskie syfy
    w eterze go nie ruszały.
    Jakieś mądralińskie przy korycie ubiły całą sieć nadajników średniofalowych
    i wzorca brak teraz. A do masztu nadawczego 1368kHz miałem ze 4km więc czad
    w.cz. był niezły ;) i wtedy nieźle to działało jako wzorzec.

    > Albo zostawic czestosciomerz w trybie licznika na pare dob i zobaczyc czy
    > sie z zegarem komputera rozjezdza.

    Zegarek komputerowy do dokładnych nie należy, więc jak to widzisz?
    Albo czegoś tu nie rozumiem?

    Jak mi den GPS zadziała to planuję bramkę otwierać na 10sekund, czyli odczyt
    z rozdzielczością 0,1Hz - jak będą w kolejnych odczytach skakać ostatnie 2
    miejsca na wyświetlaczu to będę to rozumował jako niestabilność tego 1PPS z
    GPS-a.

  • 8. Data: 2015-04-01 19:19:52
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    > Biali ludzie robią GPSDO na 10MHz.

    Rozmiawiajmy o rozwiązaniach dostępnych dla przeciętnego Polaka, a nie
    jakieś tam ustrojstwa za grubą kapustę.

    Zrób se ten:
    http://www.dl4jal.eu/fnormal/fnormal.html

    Bardzo fajna zabawka :) Na razie tylko poczytam sobie o niej.
    Patrzac na możliwą skrajną odchyłkę 1PPS z gołego odbiornika dochodząco do
    100ns z groszami wystarczy mi ta dokładność aby 10MHz zestroić z
    dokładnością 1Hz.

  • 9. Data: 2015-04-01 19:29:32
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    "Paweł Sujkowski"
    > Mi się ostatnio rzucił w oczy moduł u-bloxa LEA-M8F. Jeśli nie
    > potrzebował być dokładnie 10 MHz

    Mi generalnie jest potrzebny 1Hz do pomiaru okresu z wykorzystaniem
    wewnętrznego generatora miernika - stąd nie problem zestroić już generator
    na podstawie odchyłki przy pomiarze okresu takiego taktu.
    A to czy urządzenie wzrocowe będzie miało wyjście 10 czy 30MHz z groszami
    też bez znaczenia. Ważne aby wiedział ile dokładnie co do Herca ma taka
    zabawka wypluwane na wyjściu aby do założonego wzroca dostroić generator
    miernika.

    > P.S. Też mam KZ 2026A-2. Tylko nieczęsto korzystam bo razi mnie w oczy.

    Wymieniłem w nim to co się dało z TTL na wersję HC, dekodery 7 siegemntowe
    na LS247 bo nie lubię niepełnych 6 i 9 bez "daszków", wymienione
    wyświetlacze LED zasilam z niższego napięcia niż oryginalnie. Dla oryginału
    zabójstwo by było puszczać 20mA na segment współczesnego wyświetlacza. Więc
    mogę sobie skręcić jasność napięciem i przyjemne światło daje te 5-6mA na
    segment.
    Pobór po wymianie kości spadł kosmicznie. Dioda co pokazywała czas otwarcia
    bramki u mnie teraz jest diodą, która błyśnie gdy nowy odczyt przepisywany
    jest z zatrzasków do dekoderów - czyli informuje, że właśnie dostałem nowy
    odczyt.
    Na oryginalny TTL jak popracował z pól godziny to było czuć to smażenie się
    płytki ze środka - spalenizna laminatu i kalafoni (czy jakieś inne mazidło
    jaki była powleczona płyta główna). Trochę tam niedoróbki w okablowaniu
    miernika - zwłaszcza podawanie sygnału z generatora i długie linie od
    stabilizatora +5V zanim dotrą do docelowych modułów.

  • 10. Data: 2015-04-01 19:53:14
    Od: s...@g...com

    użytkownik jedrek napisał:

    > Rozmiawiajmy o rozwiązaniach dostępnych dla przeciętnego Polaka, a nie
    > jakieś tam ustrojstwa za grubą kapustę.

    Co ty do mnie piszesz? Co w tym projekcie jest takie trudne?

    Przyczep do rezonatora kawałek blachy miedzianej 2x2cm
    i zrób termostat.

    http://homepage.eircom.net/~ei9gq/osc.png
    http://www.w6pql.com/vhf_ocxo.htm

    Ile wyjdzie całość? 150zł?